Hej!

Vi är mitt i ett hus bygge där huset är helt klart utvändigt samt gipsat invändigt på ytterväggarna, men nu till saken.
Av en slump när jag gick ut genom ytterdörren såg jag en springa nere vid golvet (sulan) och dörrkarmen på ena sidan av dörren. Plockade fram tumstocken och mätte syll brädorna och på högersida sitter det en 170mm och på vänster en 145mm och rätt skall vara 170mm.

Problemen som jag ser det är att det drar in kall luft samt sämre konstruktion och jag har betalat för 170mm. dock är väggen ju redan klar så hur åtgärdas det efterhand och skall man behöva acceptera en alternativ lösning.

Tips,råd tja allt är av intresse till en än så länge glad husköpare.
 
Du kanske ska börja med att fråga byggaren?
 
Visst skall han tillfrågas men innan man tar kontakt med han vill man ha så mycket "kött" på benen som möjligt för att inte bli helt bort pratad av firman. Min personliga åsikt är att man skall få vad som står på ritningar och kontrakt vilket båda parter har undertecknat. Nu när väggen står där känns det föga troligt att dom river den och byter syllen utan det kommer bli en alternativ lösning vilket jag mest troligt inte riktigt kommer gilla.

Har svårt att förstå att det ska vara så svårt att göra rätt på en gång!!!
 
Hur kan det dra in kall luft där pga av en 25mm smalare syll? Skulle vilja påstå att problemet inte är något problem...
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
robban_78 skrev:
Visst skall han tillfrågas men innan man tar kontakt med han vill man ha så mycket "kött" på benen som möjligt för att inte bli helt bort pratad av firman. Min personliga åsikt är att man skall få vad som står på ritningar och kontrakt vilket båda parter har undertecknat. Nu när väggen står där känns det föga troligt att dom river den och byter syllen utan det kommer bli en alternativ lösning vilket jag mest troligt inte riktigt kommer gilla.

Har svårt att förstå att det ska vara så svårt att göra rätt på en gång!!!
Jag tycker du överdriver problemt.

Självklart ska du om det står 170 på ritningen ha det.

Men, alla gör misstag, jag tror knappast dom satt en 145a för att lura dig eller jävlas.

Har också svårt att se att det skulle ha någon praktisk betydelse.
 
Är inte en ritning bindande? Att man ej får avvika från ritning utan konsultera en konstruktör som gör en revidering av ritningen innan man får frångå.

Men att ha råkat tagit fel på en stump syll känns ju inte värt att bråka om
 
S
är det sagt på ritning att det ska va 170 så ska det vara det.
eventuellt annan där det är många genomförningar.

är dom stående reglerna också 145mm?
 
Om du frågar så har dom säkert någon bra förklaring. Eller så ringer du husfabriken om den är en prefabvägg.
Ska dom sala på med 45x45 invändigt?
Kanske dom salar på med 45x70 just där för att klara isoleringstjockleken?

Vilda spekulationer från min sida :)
 
Det är fullständigt omöjligt att "ta fel" på 145 och 170 mm regel. Naturligtvis är det gjort med avsikt, eller möjligen ignorans.

Fast jag fattar inte hur de fått ihop väggen på det sättet. Om jag fattar det rätt så är väggarna helt klara i övrigt? Är reglarna av rätt tjocklek, så det bara är en glipa längst ner på väggen där gipset hänger i luften? Det blir svårt att spika fast golvlisten.

Det som jag tyckt varit obehagligast är att nu vet du säkert att dina byggare inte drar sig för att fuska med materialet om de tror att det inte blir upptäckt. Nu kommer du alltid att fundera på om de fuskat nån annanstans.
 
Ta en bild och visa vad som du avser. Är bara syllen mindre eller kan man gjort ett urtag i syllen vid dörren av någon anledning och att den sedan har måttet 170mm i väggen. För väggarna är väl lika tjocka?
Vi kan ju bara gissa när vi inte ser några bilder och även ge dig helt tokiga svar.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
...Vi kan ju bara gissa när vi inte ser några bilder och även ge dig helt tokiga svar.
Min gissning är att de helt enkelt var någon meter 170-regel kort.
Så vad göra om väggen måste upp?
Äh, vi tar en 145:a, det syns ju inte sen :p

Det kanske bara fattades en liten bit.
Kanske det går att sticka in en ståltråd/krokig spik och känna efter hur långt bit det saknas riktig syll.
 
Hej

Skriv ett mail till säljaren med kort på det du anser fel och hänvisa till avsnitt i leveransspecifikationen och begär en skriftlig förklaring till avsteget.

Rent byggnadstekniskt behöver det inte vara fel med en smalare syllbräda. Är det ett modulhus kan det vara förberett för sidofönster installation vid dörren.

//Calle
 
Bäst vore absolut ett kort och det ska jag komplementera med senare.
Den smalare syllen är förskjuten ca 25mm längre in från ytterkant sula för att på så sätt linjera med väggen på insdan och ytterdörren linjerar med väggen på utsidan och om jag då kollar på insidan så har jag då en glepa mellan sula och underkant vägg på ca 25mm * syllens höjd.
Väggreglar är 170mm så som syllen skall vara alltså är det 25mm av regeln som inte har stöd under utan står i luften. Kan sticka in tumstocken så det rör sig inte om en lite flisa utan minst en meter som syllen är fel mer går eh´j att kontrollera.

Samt bara vetskapen gör en orolig om det är fel på fler ställen och hur kan man få reda på det? kanske med en värmekamera ja frågorna är många.
 
Kan tillägga att huset är ett A-hus med deras extrem vägg!
 
Hej

A-hus har efter panelen, 50mm fasadskiva, vindpapp, 170mm isolering, ångspärr, 45mm isolering och sedan innerväggen. Det är inte fasadskivan som du misstar som gap?

//Calle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.