Ska sätta in större bubbelbad i källaren. Har bregvärmepump och
då räcker inte vv mängden. Funderar i två banor extra vv beredare
inkopplad till värmepumpen. Pga platsbrist mm blir det en lite komplicerad installation.
Nu kommer badet endast att användas enstaka gånger så jag är beredd
att ta eluppvärmning på den. (endast inbyggd underhållsvärmare i badet).

VV-beredare på El är ena möjligheten, men då ska man komma ihåg att dra igång den innan bad - knappast praktiskt.
Men så sprang jag på en genomströmningsvärmare på nätet.
Är det någon som har erfarenhet av dessa ?
Val av effekt ? Ok, med dold installation ? Keverantörer /fabrikat ?

Tacksam för tips,
Mats
 
Min erfarenhet av genomströmmningsvärmare är att dom är mer avsedda att ha till enstaka handfat, och ger max ljumet vatten om man inte har för mycket flöde.
Så för att fylla ett badkar så fungerar det inte.
Har i.o.f.s bara använt enfasare kan hända att 3 fas funkar bättre men jag tror ändå att det inte är något alternativ.
 
Det var det jag misstänkte. (säljaren i butiken tyckte att "det säkert funkar bra").
Någon som har tips på hur hög effekt man måste upp i för att det ska funka ?
/Mats
 
Antag att karet rymmer 500 liter som du vill värma från 5 till 35 grader. Då måste du tillföra energin 4,18 * 30 * 500 kJ = 62700 kJ. En J är lika med en Ws => 62700/3600 kWh = 17 kWh. Ska du värma det på en timme blir altså effekten 17 kW.

Med 16 A säkring kan du ta ut 3*220*16 W = 10,6 kW

Inget enkelt problem att lösa! Ackumulatortank kopplad till VP är ett alternativ.

Det här är det många som märker för sent när dom bytt ut oljepannan till VP och säljaren inte sagt ett ljud om att det inte går att bada längre...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det låter som jag får bita i det sura äpplet och försöka få plats med en
ackumulatortank.

/M
 
En 8o liters vv beredare i serie med vp ställ in en högre temp typ 80 grader sen en blandningsventil efter den funkar utmärkt.
 
Beror ju på vad MatsT menar med "ett större bubbelbad". 80 liter är ju inte mycket att komma med om man har ett stort bubbelbad
 
Rekommenderar en acktank då spar du dessutom energi vår och höst förutom gôtt om varmvatten.
 
En annan fördel med acctank är ju färre start/stop på pumpen
 
Tack för tipsen. Större bubbel bad ca 480 liter.
Har idag 160l i värmepump, men det ligger bara på 45 grader (förutom vv spets).
Så med 40 grader badtemp (kanske väl tilltaget) så behöver jag 160l 80grad vatten.
Så antingen en 160l el beredare eller en 320l vv beredare i ack tank...

Tänker jag rätt ?

/Mats

 
Det är ju ff en pool du har, skämt åsido, köp en acktank på 500 L.
Bara 45 grader från värmepump bör undersökas, borde vara 7-9 grader högre.
 
[...]eller en 320l vv beredare i ack tank...
Eller kanske ännu hellre två kamrörsbatterier i acktanken? 320 l beredare tar mycket plats i en liten ack...

 
Antag att karet rymmer 500 liter som du vill värma från 5 till 35 grader. Då måste du tillföra energin 4,18 * 30 * 500 kJ = 62700 kJ. En J är lika med en Ws => 62700/3600 kWh = 17 kWh. Ska du värma det på en timme blir altså effekten 17 kW.  
Med 16 A säkring kan du ta ut 3*220*16 W = 10,6 kW
Normalt kopplar man vp's vv och el-vvb i serie och då behöver du inte värma från 5 grader.

Har han 160L idag och kan hetta upp den till 55 grader därefter en 55L el-vvb som hettas upp till 65 grader (legionellasäkrat) så har han varmvatten så det räcker. OBS badet rymmer 480L men du fyller inte hela, möjligen 350L 38 gradigt vv.
Lite översikt av hur mycket varmvatten en vvb ger. http://www.nibe.se/vvs/produkter/vvb/kapacitet.htm
rogge
 
Nja... 160 liter 55 gradigt ger 240 liter 40 gradigt (vid utblandning med 10 gradigt vatten). Och 55 liter ger 100 liter.

Teoretiskt har vi alltså 340 liter 40 gradigt att tappa, resten måste värmas vid tappningen vilket tar tid.

Det är i minsta laget. Man kanske vill duscha efter utan att riskera en kalldusch. Och nån kanske duschat innan man börjar tappa badet....
 
T
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.