Skissar på ett garagebygge, funderar på att ha en varmdel och en oisolerad del.
Den varma delen planeras att innehålla en ganska rejäl mekplats för en bil med tvåpelarlyft och hyfsat svängrum för att kunna jobba även med stora bilar typ full size.
Nu till frågan, vad för storlek behöver man för att uppleva hyffsat svängrum på en mekplats? Funderar på en bredd på ca 5-6 M och ett djup på 7,5-9 M
Tänkte förskjuta porten och lyften åt ena sidan för att göra plats för arbetsbänkar och utrustning på motsatt sida.
Vad säger de som har erfarenhet av större bilar på lyft, räcker 7,5 M djup?
 
Gör ett så stort garage som du får / har råd till....det blir alltid för lite plats i slutändan.:p
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Glömde att tillägga... se till så du får plats med en bil utan att behöva trassla in dig i lyften så 1½ / 2st bilplatser bakom varandra är bra att ha.;)
 
Två platser med en lyft, tre arbetsbänkar och högskåp, ett par lägre skåp och plats för svets, press, pelarborr, materialställ på en vägg, trapp till loftet (soffa o micro) på ca 100m2

Jag hade inte kunnat tänka mig mindre för två bilar
 
Angående djupet tycker jag absolut 9 meter!! Har själv 8 meter och har min golf kombi inne där samt en verktygsbänk bakom den så blir inte jättemycket svängrum kvar!
Men låter som du tänkt ha bänkar och maskiner på sidan istället och då kan säkert 7,5m räcka på längden!
 
Hur stort får du bygga?
Budget?
 
Det finns ingen som har byggt för stort garage, jag har 10x8 och med ett projekt inne och lite maskiner blir det ganska trångt när vardagsbilen ska servas.
 
Mikael_L
rocking_ghost skrev:
Nu till frågan, vad för storlek behöver man för att uppleva hyffsat svängrum på en mekplats? Funderar på en bredd på ca 5-6 M och ett djup på 7,5-9 M
Tänkte förskjuta porten och lyften åt ena sidan för att göra plats för arbetsbänkar och utrustning på motsatt sida.
Vad säger de som har erfarenhet av större bilar på lyft, räcker 7,5 M djup?
Storleken på varmdelen menar du då !?

Visst kan 5x7,5 funka rätt bra. (jag skulle vara glad om jag hade det)
Med en modern svenssonbil blir det hyggligt rum över för lite arbetsbänk, skåp/hyllor och lite maskiner längs någon vägg. Men med en fullsize jänkare börjar det nog bli trångt för prylar/bänkar runt bilplatsen, i alla fall om det ska gå att öppna alla dörrar halvhyfsat.

Vill du ha ett riktigt OK mekgarage så är nog 5x7,5 det minsta du kan ha. Men mängden bänkar, maskiner, reservdelar osv som då kan förvaras kommer få en tydligt gräns, särskilt om det även ska rymmas en inte alltför liten bil.

Och vill du sen börja öka måtten, och samtidigt inte bygga onödigt stort så tycker jag att man bör ta en ordentlig funderare på hur man vill ha funktionerna, för att öka måtten åt rätt håll, och till rätt storlek.


Om du t.ex. behöver in med vardagsbilen eller kompisens bil någon gång, ska den rymmas bredvid eller bakom?
Har du lyft, var ska den vara, och vilken typ. Är det OK att bilen alltid står på lyftplatsen, eller är det bra att kunna meka på vanligt golv?
Hur mycket plats behövs det framför bilen?, ofta behöver man mer än man först tror.
Kan du köra/putta långtidsobjektet framåt och bakåt vid behov? Behoven kan vara plats för vardagsbil, kanske snickeri eller målningsverksamhet (en del bilägare pysslar faktiskt med annat än bilarna ibland)
eller mer skrymmande verksamheter, sy klädsel, cabtyg osv osv

Hur ska hela "flödet" vara i garaget, var ska verktyg vara? Ska dom ligga i rullvagnar och föras fram till mekplatsen eller ska du ha dom på fast plats.
Var ska bildelar ligga, var och hur ska "tillfälligt" demonterat förvaras, hur ska skräphantering ske.
Hur mycket flyttande av rull och flyttbar utrustning är OK för att meka med annat på bilen eller ta in en tillfällig bil.

Allt detta är säkert nästan omöjligt att överblicka och ha en åsikt om ifall man inte redan har byggt sitt allra bästa garage någon eller några ggr, för att sen inse vad man inte tänkte på. Men det går ju att åtminstone försöka göra så gott man kan, så blir det kanske lite bättre åtminstone.
 
En kompromiss kan ju vara att installera en saxlyft istället för en tvåpelare.
I nerfällt läge kan saxlyftens ramper vara en de av golvet, dvs den tar ingen plats alls, medan en tvåpelarlyft alltid står ivägen när den inte används.
Förvisso är de något dyrare, men i mina ögon väl värda de extra pengarna om man inte har obegränsat med m2.
 
Enk Projektet skrev:
Hur stort får du bygga?
Budget?
Vet inte/tror inte att det finns begränsningar. Skall stå på samma plats som riven uthusbyggnad på 14x4M
Budget.. 400k?
 
Mikael_L skrev:
Storleken på varmdelen menar du då !?

Visst kan 5x7,5 funka rätt bra. (jag skulle vara glad om jag hade det)
Med en modern svenssonbil blir det hyggligt rum över för lite arbetsbänk, skåp/hyllor och lite maskiner längs någon vägg. Men med en fullsize jänkare börjar det nog bli trångt för prylar/bänkar runt bilplatsen, i alla fall om det ska gå att öppna alla dörrar halvhyfsat.

Vill du ha ett riktigt OK mekgarage så är nog 5x7,5 det minsta du kan ha. Men mängden bänkar, maskiner, reservdelar osv som då kan förvaras kommer få en tydligt gräns, särskilt om det även ska rymmas en inte alltför liten bil.

Och vill du sen börja öka måtten, och samtidigt inte bygga onödigt stort så tycker jag att man bör ta en ordentlig funderare på hur man vill ha funktionerna, för att öka måtten åt rätt håll, och till rätt storlek.


Om du t.ex. behöver in med vardagsbilen eller kompisens bil någon gång, ska den rymmas bredvid eller bakom?
Har du lyft, var ska den vara, och vilken typ. Är det OK att bilen alltid står på lyftplatsen, eller är det bra att kunna meka på vanligt golv?
Hur mycket plats behövs det framför bilen?, ofta behöver man mer än man först tror.
Kan du köra/putta långtidsobjektet framåt och bakåt vid behov? Behoven kan vara plats för vardagsbil, kanske snickeri eller målningsverksamhet (en del bilägare pysslar faktiskt med annat än bilarna ibland)
eller mer skrymmande verksamheter, sy klädsel, cabtyg osv osv

Hur ska hela "flödet" vara i garaget, var ska verktyg vara? Ska dom ligga i rullvagnar och föras fram till mekplatsen eller ska du ha dom på fast plats.
Var ska bildelar ligga, var och hur ska "tillfälligt" demonterat förvaras, hur ska skräphantering ske.
Hur mycket flyttande av rull och flyttbar utrustning är OK för att meka med annat på bilen eller ta in en tillfällig bil.

Allt detta är säkert nästan omöjligt att överblicka och ha en åsikt om ifall man inte redan har byggt sitt allra bästa garage någon eller några ggr, för att sen inse vad man inte tänkte på. Men det går ju att åtminstone försöka göra så gott man kan, så blir det kanske lite bättre åtminstone.
Ja storleken avser varmdelen, skall förtydliga mina funderingar lite:
Tänker mig en avlång byggnad totalt 7-9 meter bred och kanske10-14meter lång.
Portar på långsidan. 38-45 gradertakvinkel.
En rejäl mekplats med billyft. Saxtakstolar över denna del för att hålla ned höjden på bygget.. Loft/övervåning på resten av byggnaden.
Tänker mig att endast isolera högdelen i första läget och bygga mellanvägg för att avskärma denna del.
Förbereder för att isolera resten av byggnaden om man skulle vilja göra det längre fram.
Vill hålla nere spännvidden på byggnaden och första frågan blir ju vad man behöver för djup på mekplatsen.
Kommer bara att ha en bil åt gången i den varma delen, på lyften då. en saxlyft vore ju det optimala.
Kanske 6 meters bredd vore bra på varmdelen, men frågan är hur stort djupet kan vara som minst? Räcker 7,5M?
 
Jag hade ett garage innan på 100kvm. Det upplevde jag som litet när vi hade 2 bilar inne. Då hade vi ändå en entresol för förvaring.
Men vi hade rätt mycket verktyg och maskiner som tog plats. Svarv, kallsåg, blästerskåp och 2 svetsar osv.
Vi hade 2 arbetsbänkar.

2 bilar gick att jobba med och en tredje med porten på glänt.

10*15 m tycker jag är bra mått
 
Själv funderar jag på en flyttbar enpelarlyft, på så vis kan man utnyttja utrymmet maximalt tänker jag.
Kommer ha plats för 4 bilar men då inte så mycket svängrum, när det ska meckas kan man flytta ut övriga bilar, eller så kan man ha plats för 1 meckplats och 2 bilar. Därutöver är det gott om utrymme för förvaring och bänkar. Totalt en bit över 100kvm i garaget, åsså finns det ett loft också där man kan ha förvaring eller möjligen någon soffa/datorhörna/darttavla ;)
 
Önskar jag kunde bygga mer än 50 kvadrat i mitt område, men bygger ett loft ovanpå så man får förvaringen där uppe
 
Blir avundsjuk på alla garagebyggen större än mina 24kvadrat :p Ska jag mecka bil får jag ta ur alla verktyg ur garaget först. Skulle nog minst satsa på 10x10 meter om jag kunde (med en pelarlyft) då jag tror att saxlyften blockerar underredet på bilen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.