Jag har bytt bil och är nu utan extraljus.
Tidigare hade jag 55w xenon och de lös väl bra, men uppstartstiden är inte rolig.
Så nu blir det Led extraljus. Det jag funderar på är om man ska köpa 3st 60w eller 90w, eller acceptera lite kortare ljusläng och köra på en led-ramp på 50cm, 126w. Nackdelen är ju att den hamnar nära vägen om den ska sättas snyggt. (Mitsubishi Grandis).

Är det någon som har lite input att ge om de olika typerna av led-extraljusen?

Det finns ju en uppsjö både på blocket och e-bay. Nu kommer även 10w-dioder, är det bättre med färre 10-wattare eller fler 3-wattare? Nån som köpt billigt från kina och blivit nöjd?
Finns massor av frågor och jag är nog inte ensam om funderingar. Fyll på med erfarenheter och mer frågor!
 
Som förespråkare av Kinashopping skulle jag nog ta en titt på Aliexpress först, sök på led bar, du kommer få tusentals träffar. Och det är ju det svåra att veta vad som är bra, men du kan ju sortera på "number of orders" för att få en uppfattning om vad som är populärt.
 
Jo, har kollat en hel del. Därför blir man lite villrådig...finns så mycket.
Finns en massa webbutiker i Sverige också som säljer tillsynes likadana lampor som finns på eBay och aliexpress, men mycket dyrare. Men är det sämre kopior eller inte går ju inte avgöra.
Men det verkar inte vara så vanligt än med ledramper eller led-extraljus. Bor i norra Sverige och här har 95% av bilarna extraljus, men led verkar ovanligt.
 
Mell skrev:
Bor i norra Sverige och här har 95% av bilarna extraljus, men led verkar ovanligt.
Det talar väl sitt tydliga språk?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Har aldrig sett några led bars in action, men är inte de mer som 'floodlight'? Dvs mycket brett/kort ljus, inte koncentrerat/långt som käglorna man får från de klassiska extraljusen ger?
 
S
har en mondeo 08 som jag tänkte sätta extra ljus i men är för oteknisk för att ens försöka. annars hade det blvit led
 
Nyfniken skrev:
Det talar väl sitt tydliga språk?
Det är kostnaden som avskräcker, ska man ha någon som duger så börjar dom från 7000 och uppåt.

Hjälpte kollegan nyss att installera en 100cm 200w ledramp på sin bil och den lyser klockrent! Blev imponerad och då kör jag med 3nbb xenon på min bil.

Han köpte en kinaimport och den kändes gedigen så jag tycker du ska satsa på en 55cm dubbelradig.

Om intresse finns kan jag ordna en bild på hur mitt backlyse lyser det är en 40cm visionx extreme ledramp
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Lutte skrev:
Det är kostnaden som avskräcker, ska man ha någon som duger så börjar dom från 7000 och uppåt.

Hjälpte kollegan nyss att installera en 100cm 200w ledramp på sin bil och den lyser klockrent! Blev imponerad och då kör jag med 3nbb xenon på min bil.

Han köpte en kinaimport och den kändes gedigen så jag tycker du ska satsa på en 55cm dubbelradig.

Om intresse finns kan jag ordna en bild på hur mitt backlyse lyser det är en 40cm visionx extreme ledramp
Lägg gärna in en bild:)
 
Vore kanon med en jämförelse mellan dina NBB och hans ramp? Gärna på en lång mörk väg.(och var han köpte den så klart :))

Nackdelen med herre jösses watt är att man måste blända av så tidigt :(
 
lt1cobra skrev:
Vore kanon med en jämförelse mellan dina NBB och hans ramp? Gärna på en lång mörk väg.(och var han köpte den så klart :))

Nackdelen med herre jösses watt är att man måste blända av så tidigt :(
Vi bor en bit ifrån varandra då vi veckopendlar och jag är ledig till vecka 3. Men jag kan ta mellan min ramp och mina nbb.

Han köpte den av en kille som importerar men finns garanterat på Kina eBay.

Men man vill ju it lysa långt utan brett! Behöver ju it se vägen 3km fram
 
Tog 2 bilder, kunde tyvärr inte åka iväg då pojken ligger och sover.

Tre nbb 55w xenon

ImageUploadedByByggahus.se1388178614.203255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VisionX extreme 17" ledramp (backljuset)

ImageUploadedByByggahus.se1388178649.967567.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Avstånd till garage ca15 meter
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Någon närbild på led rampen?
 
trojlee skrev:
Någon närbild på led rampen?
ImageUploadedByByggahus.se1388179198.897314.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser den ut
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som synes här är fortfarande räckvidden på LED lyktorna en katastrof. Passar bättre som arbetsljus än extraljus. Inte ens Hellas superlampa för över 4kkr presterar.

Sist i bild ser du vad ett vanligt xenonljus presterar med 35W. Kör istället 75W i dessa så är saken biff. Det är ett tråkigt faktum som tyvärr fortfarande är sant. Skulle vara kul med led på bilen istället men det lär ta ett par år till.

Det verkar finnas ramper som presterar hyfsat men då pratar vi om mer än 15kkr per ramp.

Detta xenonkit funkar bra och tänder tillräckligt snabbt:

http://www.humanhabit.nu/sv/produkt.../xenonkit-75-watt/75w-extreme-xenonkit-1.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.