Har du förstått klimatproblemen eller ej? (Röstning)

  • Antal röster
    42
Status
Tråden går ej att kommentera.
ursäkta men..... jag bryr mig faktist inte ett dug om de här. men så får man väl inte säga i dagens samhälle
 
IngMatt
Mikael_L skrev:
Ja det där är ju inte heller smart eller konstruktivt.
(Fast du kanske bara ville skämta aprillo med oss ...)

Visst kan vi köra en ren hård debattråd (helt utan min och många andras medverkan då) där det sitter två gäng i varsin skyttegrav och kastar maximalt med skit på varandra.

Men det leder ju aldrig fram till vare sig förståelse eller lösningar.

Jag skulle ju hellre se en tråd där argument lite mer ödmjukt läggs fram för ömsesidig begrundan. Då kanske det går att lära sig något.
Jomen klimatbluffen består i att vilseleda oss om att det inte finns några problem. Klimatskammens folk vill bara ha trådar med ömsesidig beundran, kritiker på deras skamliga sidor brukar raderas.
 
IngMatt
andersmc skrev:
Det vill säga, för över 90 år sedan regnade det ännu mer än vad det gör idag. Och det är väl bra, att översvämningarna minskar.
Oj är det så svårt att förstå massmedia, om det värsta hänt nu är det andra näst värst.
 
IngMatt skrev:
Får man pengar genom att vara globalt eniga, lura alla granskare och politiskt sakkuniga, det var något nytt, har du en svensk källa som styrker det?

Tvärtom fanns klimatforskare innan det var problem som idag, Arrhenius började men det var knappt styrfart för 10 år sedan.
.
Sant, men dom var långt ifrån lika många som slogs om samma pengar tidigare (läs: om att få behålla sitt jobb)
IngMatt skrev:
Ja dom övriga kan inte enas för dom är inga klimatexperter, som jag skrev.
.
Tycker mest att det är en liten klunga forskare som påstår att dom vet en sak säkert utan att dom kan visa några säkerställda belägg, alla andra väntar på bevisen...
IngMatt skrev:
Jag frågar inte sophämtaren vilka aktier jag ska köpa eller går till tandläkaren när jag har ont i foten. I rummet intill sitter en forskare med doktorsexamen som kan mindre om klimatet än jag.
Sedär, du är alltså ännu en av dessa självutnämnda experter? Och en forskare i rummet intill som inte kan klimatet? Jag gissar att han är forskare inom ett helt annat område, eller?
 
IngMatt
Jugend skrev:
Vill påminna om att 90 år är ingenting för världen. Vi vet ingenting om detta utan det faktum att extremt väder inte är bra för just vår art på jorden. Finns väl givetvis arter som istället gynnas av det här vädret. Bara för att det inte passar människan behöver det inte betyda att det är onaturligt.

Jag tycker däremot att frågan om uppeldning av ändliga resurser främst är en fråga om moral - inte klimat. Det kan finnas behov i framtiden som vi förstör genom att bränna upp dem nu. Den frågan förstör miljörörelsen tror jag.
Vi måste sätta människan främst om vi ska överleva.
Det framhålls också som dålig moral att göra slut på allt men vi brukar kunna ställa om oss.

Miljörörelsen styr inget när politikerna redan är övertygade av vetenskapen.

Andra tycker det är dålig moral att vi lever på lån och skänker bort våra pengar, men den sämsta moralen är att sälja sig för bedra oss om klimatet som kan skena utom kontroll, som alltfler hävdar kan hända, en ireversibel process som de säger. Det borde vara straffbart och kan bli i framtiden.
 
IngMatt
MaxPax skrev:
Jag har röstat på 1:an.

Problemen med klimatet som jag baserat min röst på är bl.a:

* På vintern är det låg temperatur jämfört med vad som är bekvämt så man måste värma upp sitt hem, detta är ett problem.

* På sommaren är det ibland så varmt att det är obekvämt och man får svettas, detta är ett problem

* Ibland regnar det och då blir man blöt om man går ut, det är ett problem.

* Ibland snöar det så det blir svårt att köra upp för backen hemma, det är ett problem

* Ibland blåser det så j-vligt så plasten på vedlängorna slits av. Det är ett problem.

osv osv osv.

Hur allvarliga dessa problem är förefaller ganska individuellt.
Fast du hör till sista kategorin då det handlar om lokalt väder och inte globalt klimat.
 
IngMatt
-MH- skrev:
På en ja-och-nejfråga kan man kanske förvänta sig svarsalternativen "ja" och "nej"? ;)
Jaså?
Jag har insett att det är allvarligt och måste bromsas

Nej det är inga problem enligt svenska klimatexperter som jag visar
Det är redan kört
Jag måste läsa på mer av klimatvetenskaparna
 
IngMatt
skalman1 skrev:
Och vad menar du med det?
Jag är inte troende som litar mer på vetenskap
 
IngMatt
-MH- skrev:
Jag tror han menar att skeptiker inte är fantasifiguer, utan att det finns andra som är det. Eller?
Skeptiker och troende fantiserar.
 
IngMatt
Fotografen skrev:
Fundera på vad det är du predikar och läs sedan detta:[länk]

Ett par citat:
Religion kan även röra sig om motsvarande föreställningar om en högsta andlig verklighet eller yttersta sanning, med eller utan gudar.


Ytterligare en kort definition är att "religion är varje specifik tro när det gäller det övernaturliga, något som vanligen omfattar ritualer, en etisk kod, en livsfilosofi och en världsbild.


Klimathysterin fyller i alla delar definitionen på att vara en (ny) religion.
Aha men varför gäller det inte skeptikernas lilla skara, jag har aldrig hört talas om religiösa ateister.
 
IngMatt
Johan Gunverth skrev:
Så även s.k. vetenskap. ;)
Det ena handlar om vetskap och det andra om tro på vetskap.

Krigande religiösa galningar är nog det näst största problemet
 
IngMatt
stake skrev:
Vetenskap kan ifrågasättas och ändras utan att folk riskerar att bli kallade fula saker och idiotförklarade.
Den uppfattningen saknas hos skeptiker men det är troendet som inte kan ändras?
 
IngMatt
Mikael_L skrev:
Och man märker även på just detta vilka som i en given diskussion är religiösa och vilka som är akademiska ... ;)
Nej det tar tid men betänkligt är att samma antal är troende som skeptiker finns i USA.
 
IngMatt
Odjuret skrev:
För första gången så håller jag med dig!
Du har helt rätt i denna fråga!
Jaså vad är värre än att klimatet skenar?
 
IngMatt
Johan Gunverth skrev:
Precis min tanke. I "landet där borta" försöker kreatonister att föra vetenskaplig debatt med akademiker, forskare och för den delen allmänhet. De blir portade från samma debatt av den anledning att de egentligen för en religiös debatt, men inte vill acceptera detta.
Och som jag skrev är de tok-religiösa lika många som skeptikerna, sällsynt lätta att lura?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.