Jag ska snart sätta upp lister i ett helt hus och pärlspont i köket mm. Tänkte skaffa en lämplig spikpistol för att slippa hålla på med spikförsänkare osv. Antar att tryckluftsdrivet är mest prisvärt? Jag hade tänkt en enklare modell eftersom jag varken är proffs eller verktygsbög, men om alla billiga är skit kanske jag får ändra mig. Är det nån som kan tippsa om nåt prisvärt? Cotech, är den OK? Hur stor kompressor behöver jag?
Jag har ingen nytta av att skjuta stora spikar, reglar brukar jag skruva och jag har inga planer på att byta fasad. Funkar det till golvlister, hålkälslister, panel osv så är jag nöjd.
 
Med din ambitionsnivå så tror jag en Cotech/Meec räcker fullgott. Jag köpte en Cotech för 4 år sen och har använt den flitigt till husbyggets alla lister. Kruxet är nosskydd...jag provade få dit Senco's skydd, men det funkade sisådär. Så det blev lite mask.tejp på nosen, och det har funkat tillräckligt bra. Använder en Senco dyckertpicka på jobbet, men jag tycker inte den motiverar det mångdubbla priset, iaf inte på den nivå jag behöver. Om du bara vill ha kompressor till dyckertpicka så klarar du dig med en liten 8lit, men en 24lit är iaf något mer allround för andra husbehov (pumpa nåt däck, blåsa rent diverse grejor, etc).
 
S
nu ska jag inte klaga. men spikpistol ska du inte ha. en dyckertpistol söker du.
du skulle inte vilja ha en batteridyckertpistol?
 
Som alternativ till tryckluftsdriven kanske du ska titta på en batterimaskin.

Om du ändå köper en proffsmodell kan du sälja den när du är klar och få igen en del av pengarna, särskilt (antagligen) om du köper den i england eller tyskland.
 
Enligt denna artikeln i Expressen så verkar Einhell vara ett vettigt köp....om man inte vill gå på märkespistoler....
 
Oj, verktygstest i expressen, betyg 4 av 5. Vilka andra spikpistoler har de testat och vilka betyg fick de, kan man undra.
Har haft några einhell-verktyg, min erfarenhet är att de huserar allra längst ned på kvalitetsskalan. Till sist tröttnade jag på att reklamera dem och få nya och slängde helt sonika skiten, någon vecka gammal på sin höjd.

Einhell = håller ein gång och hör hemma i hell. Det är min erfarenhet av det märket. ;)
 
  • Gilla
gockemannen
  • Laddar…
thomasx skrev:
Oj, verktygstest i expressen, betyg 4 av 5. Vilka andra spikpistoler har de testat och vilka betyg fick de, kan man undra.
Har haft några einhell-verktyg, min erfarenhet är att de huserar allra längst ned på kvalitetsskalan. Till sist tröttnade jag på att reklamera dem och få nya och slängde helt sonika skiten, någon vecka gammal på sin höjd.

Einhell = håller ein gång och hör hemma i hell. Det är min erfarenhet av det märket. ;)
Ja, säg det...ska maila Expressen o fråga....;)
Eftersom tråden startade med en undran om Cotech och Meec...så va tanken utifrån det.....
 
Kollade batterimaskin först, ganska mycket dyrare, minst 2000 och tung som bly. Då var det ändå en bostitch. Sälja av den gör jag nog inte, det är för drygt. Och resultatet duger nog ändå, bara den funkar, jag har sett fina dyra lägenheter där proffsen spikat upp färdigmålade lister utan att spackla och måla efter sig, det ser för j-ligt ut med alla flugprickar dom där specialmaskinerna lämnar efter sig.


Får nog bli en sån där Cotech då, om den funkar ganska bra. Tejp på nosen funkar om det sparar mig 2000 kr.

P.S. För oss amatörer heter det tydligen spikpistol även om den matas med 50 mm dyckert, i alla fall på Clasohlson och Jula. Min slöjdlärare hade kokat om han läst. Å andra sidan mådde han nog dåligt av ordet vangbult också, "bultar har inga gängor". D.S.
 
Remne skrev:
Ja, säg det...ska maila Expressen o fråga....;)
Eftersom tråden startade med en undran om Cotech och Meec...så va tanken utifrån det.....
Ja visst, det var absolut ingen kritik mot ditt inlägg, bara en fundering över expressen som verktygstestare och min egen erfarenhet av einhell ;)
 
Remne skrev:
Enligt denna artikeln i Expressen så verkar Einhell vara ett vettigt köp....om man inte vill gå på märkespistoler....
Detta kändes ju som ett trovärdigt och korrekt test
:D

Test: Dyckert och klammerpistol med kompressor från Einhell.

Pris: 599 kronor för pistolen, 995 kronor för kompressorn.


Uppgift: Spika panel.


Betyg: 4 (5)


Kommentar: En mindre dyckertpistol är mycket bra att ha i verktygslådan. En kompressor är mer eller mindre ett måste – bland annat för att pumpa däck och fritidsprylar och kunna blåsa bort saker som fastnat.


Dyckerpistolen räcker väl till för att få fast panelen men det gäller att ha rätt teknik, och då främst rätt vinkel mot panelen. Det går inte att ”spika” rakt in som man brukar utan här ska spiken ligga i så mycket panelmaterial som möjligt. Öva lite först om du är osäker.


En bra sak att tänka på är också hur själva pistolen är utformad. Einhells har sin fjäder för avtryckaren lite vid sidan om där själva spiken skjuts ut. Det betyder att jag måste hålla pistolen på rätt sätt mot plankan. Jag provade också en pistol från Festool och där fanns samma fjäder på det ställe där spiken går ut vilket gjorde det lättare att sikta rätt. Men med lite teknik så gick det fint att skjuta fast panelen.


Kompressorn räcker till bra men om du ska göra ett större jobb ska du förstås ha en kompressor med tank – då slipper du allt oväsen som kompressorn ger. Jag försökte med långa slangar men det blir ändå så att kompressor går ofta utan tank.


Sammantaget är det här ett mycket prisvärt paket om du vill ha möjlighet att skjuta fast saker. Förutom panelen så passar jag på att laga en sängbotten där dyckerten passar bättre än att skruva.


För större jobb behövs det en kompressor med tank och ska du slå fast grövre plank måste du kontrollera vilken dimension på spik du ska ha och att pistolen klarar den dimensionen.
 
Nimajneb skrev:
Detta kändes ju som ett trovärdigt och korrekt test :D
Helt ärligt, så läste jag aldrig texten......fören nu.....:surprised:...den är faktiskt lite komisk......
 
KungAnka skrev:
Kollade batterimaskin först, ganska mycket dyrare, minst 2000 och tung som bly. Då var det ändå en bostitch. Sälja av den gör jag nog inte, det är för drygt. Och resultatet duger nog ändå, bara den funkar, jag har sett fina dyra lägenheter där proffsen spikat upp färdigmålade lister utan att spackla och måla efter sig, det ser för j-ligt ut med alla flugprickar dom där specialmaskinerna lämnar efter sig.


Får nog bli en sån där Cotech då, om den funkar ganska bra. Tejp på nosen funkar om det sparar mig 2000 kr.

.
Ska du spackla och måla efter du spikat listerna så kan du köpa en billig dyckertpistol och hoppa över nosskydd/tejpande, utifrån det du skrev " färdigmålade lister utan att spackla och måla efter sig, det ser för j-ligt ut med alla flugprickar"
En dyrare pistol med nosskydd minskar risken för märken på färdigmålade listor.
 
Vilken Bostitch tittade du på? Visste inte ens att dom hade batteridriven i sitt sortiment.
 
Remne skrev:
Enligt denna artikeln i Expressen så verkar Einhell vara ett vettigt köp....om man inte vill gå på märkespistoler....
Nimajneb skrev:
Detta kändes ju som ett trovärdigt och korrekt test
:D
Test: Dyckert och klammerpistol med kompressor från Einhell.

Pris: 599 kronor för pistolen, 995 kronor för kompressorn.


Uppgift: Spika panel.


Betyg: 4 (5)


Kommentar: En mindre dyckertpistol är mycket bra att ha i verktygslådan. En kompressor är mer eller mindre ett måste – bland annat för att pumpa däck och fritidsprylar och kunna blåsa bort saker som fastnat.


Dyckerpistolen räcker väl till för att få fast panelen men det gäller att ha rätt teknik, och då främst rätt vinkel mot panelen. Det går inte att ”spika” rakt in som man brukar utan här ska spiken ligga i så mycket panelmaterial som möjligt. Öva lite först om du är osäker.


En bra sak att tänka på är också hur själva pistolen är utformad. Einhells har sin fjäder för avtryckaren lite vid sidan om där själva spiken skjuts ut. Det betyder att jag måste hålla pistolen på rätt sätt mot plankan. Jag provade också en pistol från Festool och där fanns samma fjäder på det ställe där spiken går ut vilket gjorde det lättare att sikta rätt. Men med lite teknik så gick det fint att skjuta fast panelen.


Kompressorn räcker till bra men om du ska göra ett större jobb ska du förstås ha en kompressor med tank – då slipper du allt oväsen som kompressorn ger. Jag försökte med långa slangar men det blir ändå så att kompressor går ofta utan tank.


Sammantaget är det här ett mycket prisvärt paket om du vill ha möjlighet att skjuta fast saker. Förutom panelen så passar jag på att laga en sängbotten där dyckerten passar bättre än att skruva.


För större jobb behövs det en kompressor med tank och ska du slå fast grövre plank måste du kontrollera vilken dimension på spik du ska ha och att pistolen klarar den dimensionen.
Japp, trovärdigheten ligger på topp som vanligt. Men de är i varje fall konsekventa på denna punkt.

Det fina med denna typ av meningslösa tester är att de går att återanvända. Byt "spikpistol" mot tex "bil" och justera lite, och vips har man något nytt att publicera... ;)

Test: Bil med tank.

Pris: 599 000 kronor för bilen, 995 kronor för bensinen.

Uppgift: Köra bil för första gången samt bevisa att jag saknar såväl språklig som journalistisk talang.

Betyg: 4 (5)

Kommentar: En mindre bil är mycket bra att ha i garaget. En tank är mer eller mindre ett måste – bland annat för att köra till affären eller för att åka och hälsa på moster Agda.

Bilen räcker väl till för att köra med men det gäller att ha rätt teknik, och då främst rätt vinkel på ratten. Det går inte att köra rakt som man brukar utan här gäller det att se till att bilen följer vägen så mycket som möjligt. Öva lite först om du är osäker.

En bra sak att tänka på är också hur själva bilen är utformad. Den har sin gaspedal lite vid sidan om där man har foten. Det betyder att jag måste trycka foten på rätt sätt mot den. Jag provade också en bil av ett annat märke och där satt gaspedalen rakt framför foten vilket gjorde det lättare. Men med lite teknik så gick det fint att köra.

Bensinen räcker till bra men om du ska köra långt ska du förstås ha en bil med tank – då slipper du allt oväsen på ungarna när bilen stannar. Jag försökte med långa slangar men det resulterade i att de på macken blev sura på mig.

Sammantaget är det här ett mycket prisvärd bil om du vill ha möjlighet att köra. Förutom att köra till moster Agda så passar jag på att köra och handla då det passar bättre än att cykla.

För större jobb räcker inte slangen på macken och då behövs det en bil med tank, och ska du köra längre sträckor måste du kontrollera vilket oktantal bensinen har och att bilen klarar det oktantalet.
 
  • Gilla
Kenneth1x2 och 7 till
  • Laddar…
Det står i artikeln att han provat en pistol från Festool.
Mig veterligen har Festool inte dyckertpistoler, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.