Jag funderar på att köpa en elhandhyvel för husrenovering. :)
Till att börja med skall jag hyvla av två dörrar i underkant. Den ena dörren har en fals på ca 10 mm.

Vilken typ av hyvelstål är att föredra?
82 eller 110 mm hyvelbredd?

Tänkt mig pris mellan 1000 och 3000 kr.
 
Jag läser om EHL 65 EQ Plus

Leveransomfattning
• parallellanslag
• monteringsverktyg
• i SYSTAINER SYS 2 T-LOC
EHL 65 EQ Plus

Lätthanterlig
• Väger endast 2,4 kg, kompakt storlek, Softgrip på handtaget och spåndjupsinställningen, extra räfflor för bättre grepp
• Tyst: Med spiralstålet blir ljudnivån betydligt lägre
• 4 mm maximal spånavverkning och 23 mm falsdjup – för högre tempo och flexibilitet
• Steglös spåndjupsinställning och spiralstål för hög ytkvalitet inom de mest skilda användningsområden
• Ingen rengöring efteråt tack vare effektivt utsug som kan monteras valfritt till höger eller vänster
• Inga avbrott – tack vare det snabba stålbytet med automatisk justering behöver man inte ställa in centrifugalradien
Huvudsakliga användningsområden
• Inpassningsarbeten
• Monteringsarbeten
• Efterjustering av stommar, luckor, socklar, passlister och dörrar
• Perfekt då bekväm enhandsstyrning krävs
-
Den har 65 mm hyvelbredd - är det en nackdel? Är det svårt och dyrt att köpa stål till den? Spiralstål.
-
Makita har en hyvel med 110 mm hyvelbredd? Är det användbart?

Makita Elhandhyvel 1911B 110 mm
http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/products_id/193
 
Jag kommer nog inte att använda hyveln så mycket så jag vill ha en som är så mångsidig som möjligt.
Undrar om inte en som är bredare än 65 mm är mer mångsidigt användbar?

82 mm är ju vanligast men jag känner mig sugen på en som är 110 mm men har bara hittat Makita som säljer en sådan och då kanske det är problem att hitta hyvelstål i vanlig bygghandel?
 
65 är betydligt mer allround. Har du redan 65 kan 110 vara bra att komplettera med för de riktigt breda hyvlingsarbetena.
 
Det få nog räcka med en hyvel. Både en fråga om kostnad och att ha plats.
Hade en Ryobi 82 mm men den blev stulen innan jag hunnit prova den.

Varför är 65 mer allround vid husrenovering?
 
Det verkar finnas några olika typer av hyvelstål till elhyvlarna.
Slipbara, ej slipbara, vändbara.
Själv har jag inte möjlighet att slipa men gör de som slipar motorsågskedjor det?

Vad är det för för och nackdelar med respektive?

TCT Planer Blade Tungsten 82mm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TCT_82MM_Planer_Blade Planer Blade - for MAKITA 1900B,1923B,1100,1125,1101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyvelstål till Festool EHL 65.jpg
 
De flesta elhyvlar ligger på 82mm bredd och de är klumpigare än en med 65mm-stål så att gå upp ytterligare i storlek verkar osmidigt. Tycker själv att det är de små man använder helst och mest.

Till falsjobbet du nämner verkar en handöverfräs vara en variant.
 
Zero skrev:
Det verkar finnas några olika typer av hyvelstål till elhyvlarna.
Slipbara, ej slipbara, vändbara.
Själv har jag inte möjlighet att slipa men gör de som slipar motorsågskedjor det?

Vad är det för för och nackdelar med respektive?

[bild][bild][bild]
Vändbara, ej slipbara hårdmetallstål är absolut bäst. Håller längst, kräver ej postning. Festools (holzhers) metod m vridna, ej vändbara hm-stål är ännu bättre.

En elhandhyvel är ej något vidare till att rikta och plana med. Den funkar däremot bra till justering av exempelvis passbitar, borttagning av mycket material i vissa fall, falsning och fasning (men där är oftast en handöverfräs ett bättre alternativ). Därför är det oftast smidigare ned en mindre. Jag har 1x65mm och 2 stx82mm, 65 är helt klart den som används mest. Till saken hör dock att jag inte använder den särskilt mycket heller. Skulle tro att den som gör mycket inpassningar på plats använder den mera.
 
Zero skrev:
...Till att börja med skall jag hyvla av två dörrar i underkant. Den ena dörren har en fals på ca 10 mm...
Förstår inte riktigt (som vanligt :surprised: )

Skall du ta bort 10 mm är en handcirkelsåg bättre.
Men var kommer falsen in i bilden egentligen?
 
Det är inte kul att posta in stål i en elhandhyvel. Så slipbara stål går bort direkt.
Och jag gissar att dom vanliga 82 mm vändbara hårdmetallstålen är billigare än festools. Desutom går dom går att bryna med ett diamantbryne. Där är festools mycket svårare då bladet har en kurva.

En lätt elhandhyvel är verkligen att föredra. Jag har haft en skil tror jag det var. En grå historia i alla fall och den var helt suverän. Extremt lätt så det var verkligen en enhands maskin. Vet inte om den tillverkas idag billig var den också.
Idag har jag en festool 65 och den är ännu bättre lite tyngre dock men inte så det stör.

Pär
 
KnockOnWood skrev:
Förstår inte riktigt (som vanligt :surprised: )

Skall du ta bort 10 mm är en handcirkelsåg bättre.
Men var kommer falsen in i bilden egentligen?
Dörren där jag skall ta bort 10 mm på är en modern enspegeldörr (innerdörr). De är gjorda med MDF i botten men jag gissar att en hyvel tar bort det snyggast? Har dock en fräs annars. Ja jag har en handcirkelsåg också.

Falsen finns på en gammal dörr. Men den är inte falsen jag skall minska utan brevid falsen (tröskeln har blivit för hög efter en renovering). Så skall jag hyvla måste hyveln ha plats för falsen.
 
Undrar om inte handöverfräsen gör ett bättre jobb.
Jag tycker hyveln gärna flisar upp träet. (Kanske för att min gamla AEG-hyvel är slö.)
 
Zero skrev:
Dörren där jag skall ta bort 10 mm på är en modern enspegeldörr (innerdörr). De är gjorda med MDF i botten men jag gissar att en hyvel tar bort det snyggast? Har dock en fräs annars. Ja jag har en handcirkelsåg också.

Falsen finns på en gammal dörr. Men den är inte falsen jag skall minska utan brevid falsen (tröskeln har blivit för hög efter en renovering). Så skall jag hyvla måste hyveln ha plats för falsen.
För att ta bort så mycket osm 10 mm så bör du börja med cirkelsågen längs en rätbräda. Efter det är gjort är handöverfräsen ett bra val.

Om diskussionen går ut på att köpa en elhyvel, så för sjutton köp den. Prova den sedan på de yttersta 2 millimetrarna av dörren innan du kör med cirkelsågen för att få bort den påbörjade berg och dalbanan och få rätt mått. Då har du både köpt den och använt den.

Min elhyvel har jag i huvudsak till att hyvla ner ojämnheter i råspont i taket innan jag sätter gips. Det är enda stället jag tycker den gör ett bättre jobb än de andra verktygen.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.