cadforall
Nimajneb skrev:
Har byggahus.se drabbats av ett virus? Eller är det en cyberattack från Jugoslavien?
Yugoslavia does not exist.
Accumulation of water will solve the problem until it is fix the pump.
 
cadforall skrev:
That in Serbia the pressure in the city water supply 5 bar.
that you're right, Montenegro has no pressure in the water supply system. In the summer rarely has water
I appreciate very much your engagement in above issue, but cannot see your point about described issue.
1. Has nothing to do with situation in Montenegro
2. Doesn't solve the problem
3. This is a forum in swedish language and in interest of understanding for all participants its a good idea to keep it in swedish language
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
cadforall skrev:
To avoid the unpleasant situation (without water in the house)
Accumulation of water in pools or tanks (drinking water)
The situation is similar in Montenegro because they mention.
Each pump problem or already decided which manufacturer.
I see no problem with the language, from my experience, all Swedes speak English (that I know)
This I can only interpret this as discrimination
no discrimation. just strange tip.
 
English has never been a problem here so pls continue to contribute and discuss.....!
 
  • Gilla
cadforall och 1 till
  • Laddar…
Till att börja med, tack alla för ert engagemang och tips och idéer. Här har det minnsan kommit in lite nya idéer medan jag var på bio =)

Zixten: tack för tipset. Pumpen är enfas och den har fungerat felfritt i nästan 10 år. Det är en sänkpump som sitter på typ 75 m djup.

roland53: ja du har garanterat helt rätt, det skulle mycket väl kunna vara så att silfiltret är igensatt. Krävs dock att man tar upp pumpen för att åtgärda det (vilket lär bli ett kommande steg när annat, t ex elfel, är utrett). Tack även för länken till servicemanual, har letat efter den men inte hittat.

mogge_73: hehe, ja de där pumparna verkar alltid sikta in sig på att strejka vid fel tillfällen. Kan också meddela att julen varit utmärkt, firade den hos min syster där vattnet funkade utmärkt =)

MathiasS: så klart rimligt att börja med elproblematiken. Jag har nu skruvat åt skruvar på säkringens polplintar, men tyvärr är ljudet kvar, låter typ bzzzz =) Skulle det kunna betyda att säkringen är trasig?

cadforall: It is absolutely possible that I'll bring a bigger tank to my house if it proves hard to get a pump service guy here within a reasonable time. However, it currently works excellent with a bunch of big water jugs. I have, after all, pretty close to the replenishment source. I actually have a "pool of water" at my plot, namely a pool containing 48,000 liters but unfortunately, it contains chlorine so I think I avoid drinking it =)

PNO: pumpen har ett inbyggt motorskydd. Det sitter med andra ord på pumpen som i sin tur är nedsänkt typ 75 m så det är inte därifrån ljudet kommer. Jag är helt säker på att det är automatsäkringen som låter. Vad gäller att mäta med en tångamperemeter för att kolla om pumpen funkar så låter det som ett mycket bra tips. Jag är dock väldigt okunnig inom det här området så jag hoppas på ytterligare vägledning. Uppgifter jag har om pumpen är:
- Pumpeffekt: 0,98 kWh (motoreffekt hittar jag inget om)
- 7,8A (antar att det är maxström vid t ex start av pumpen?)

Om jag förstår ditt resonemang rätt (0,5 - 1 x nominell ström) så skall i så fall mätaren visa mellan 2.1-4,2 ampere vilket i så fall indikerar att pumpen fungerar elektriskt (dvs 980w / 230 = c:a 4,2 A) . Korrekt?
Nästa fråga är då hur jag mäter detta. Ska jag göra detta i elskåpet där automatsäkringen sitter? Finns t ex en brun tunn kabel där som är kopplad till pumpens dvärgbrytare. Räcker det med att klämma runt den eller är jag helt ute och cyklar? Sedan finns så klart den tjocka pumpkabeln, men klämmer jag runt den mäter jag väl inte på en ledare antar jag? Ursäkta min okunskap, men här behöver jag verkligen guidning av kunnig person.
 
Korrekt, du ska mäta i centralen eller på annan plats där du kan mäta på en lös ledare. Ta det försiktigt bara om du är i centralen och rotar. Vet du inte vad en tångamperemeter är och hur de fungerar så ta hjälp av någon som både har instrument och kunskap.
Mäter du runt den tjocka gummikabeln med både fas och nolla i så blir strömmen alltid 0A (om du inte har ett rejält jordfel). Det går ju samma ström i fasen och nollan, men åt vardera håll.
2-4A någonting låter rimligt, ja, men det är lite motsägelsefulla data på den pumpen iom att de anger strömmen till 7,8A. Det intressanta egentligen är att kolla att strömmen inte är nära 0A eller mycket stor.
 
Stort tack för ditt snabba svar PNO!

Japp, jag ska definitivt vara försiktig och ska dessutom undvika att rota allt för mycket i centralen =) Fördelen i det här läget är att den bruna kabeln sitter rätt bra till i skåpet så den är lätt att komma åt utan att behöva rota runt.

Ja 2-4A är säkert rimligt när den väl startat och kommit igång. Att det står 7,8A gissar jag beror på att det sannolikt krävs mycket ström vid start av pumpen och en typskylt ska väl ange det absoluta maxet?

Japp jag förstår vad du menar för om pumpen är helt död bör ju strömmen vara 0A eller mycket nära iaf. Det får bli morgondagens utmaning =)
 
Gick det att skruva åt skruven på säkringen något, eller var det stumt?
Om den glappat där så kan kabeln vara bränd/oxiderad och då är det inte säkert att det blir bra kontakt fast skruven dragits åt.
 
Hade liknande problem för ett år sedan på min pump som dock är trefas. Mitt motorskydd sitter vid hydroforen och det bara surrade och slog ifrån ibland och ibland inte. Hos mig var det tryckbrytaren som hade gått sönder och bara gav 2 faser ut till pumpen. Nu hade du ju bara en 1 fas pump men kanske är värt att kolla tryckbrytaren ändå?
 
PC: Ja det gick att skruva åt på säkringen, kabeln satt faktiskt lite löst. Dock är ljudet kvar så kanske är kabeln bränd/oxiderad? Jag tyckte dock den såg ok ut, men säker är jag så klart inte.

parkway: Ja den tanken slog mig också, att det kanske är något med tryckbrytaren alltså. I mitt fall sitter ju motorskyddet på pumpen typ 75 m ner i borrhålet så jag vet ju inte om den slår ifrån. Dock kommer det ju inte en droppe vatten och ifall motorskyddet slår ifrån borde den ändå hinna pumpa upp något tänker jag. Iof, den kanske bryter blixtsnabbt om det går tungt? Finns det något enkelt sätt att kolla ifall tryckbrytaren fungerar? Om den nu är trasig, skulle det kunna få konsekvensen att pumpen inte ens startar?

Allmän statusuppdatering: Idag har jag mätt med tångamperemeter i centralen och den indikerar att det finns ström (tror det var typ 2,2 A eller något i den stilen). Dessutom har jag mätt vid tryckbrytaren och där var det (kommer inte ihåg exakt) 1,2 - 1,4 A. Det borde innebära att pumpen kanske ändå inte är död? Nästa steg nu blir att lyfta upp pumpen. Har förberett lite för den saken idag så imorgon gör jag ett försök. Provlyfte ett par meter idag och det är förvisso lite tungt, men känns ändå som det kommer gå på 2 personer. Pumpen väger ju inte mer än drygt 6 kg. Ska bli intressant att kontrollera följande då:
1. Hur ser pumpen ut och framförallt, hur ser silfiltret ut? Den har inte varit uppe på 10 år så det är väl hög tid nu kan jag tro =)
2. Finns det vatten i brunnen? Är väl iof ganska ovanligt att en så pass djupt borrad brunn plötsligt sinar (den har ju ändå givit vatten i säkerligen 35 år). Det kan ju dock ske så...

Imorgon är det inte heller röd dag så det blir väl nu att börja jaga folk som kan det här med pumpar, brunnar osv. Bor bara ett par mil utanför Stockholm så det bör ju inte vara omöjligt att få tag på någon som kan rycka in närmsta dagarna. Jag fortsätter att hålla er uppdaterade i takt med att det händer något nytt.
 
Ja, om du har en backventil inbygd i pumpen eller strax efter, så är det inte bara pumpems tyngd utan även 75 m vattenpelare + slang du ska lyfta.Se till att du har avhåll så du kan säkra slangen. Efter ett antal meters lyft blir det segt i armarna.

Enligt servicemanualen som jag länkade innan så skulle strömmen vara 6,8 Amp. Antar att det är under normaldrift.
 
Lossa kabeln och kolla på den, skala fram ny fräsch koppar om det går. Prova att lägg den på en annan säkring. Om säkringen är bränd/defekt.
Mysko att du får olika Ampere på mätplatserna, vad får du för spänning på dem?
Prova det innan du rycker i pumpen :)
 
Då var det dags för en uppdatering ifrån vattendramat. Idag har det nämligen hänt lite nya grejer.

Först och främst var en pumpservicefirma här. Jag ringde på morgonen vid kl 9 och kl 10 var en person här. Bra service! Han började kollade säkringen och vi bytte till en ny. Det har medfört att ljudet nu är borta. Därefter kollade han tryckströmbrytaren, men den fungerade bra. Efter det var gjort felsöktes pumpen (utan att den togs upp) och det han kom fram till som mest troligt är att pumpen har gått sönder, antingen helt och hållet så den är stendöd eller delvis vilket får konsekvensen att den inte orkar pumpa upp vatten från typ 70 m.

Eftersom jag vet att tillrinningen till brunnen alltid, iaf så länge jag bott i huset, varit dålig så har en tanke funnits hos mig att brunnen kanske sinat. Han sa då att det så klart finns en sådan risk, men att det ändå kändes ganska osannolikt. Tyvärr saknade han lod (det hade han lånat ut =) så han kunde inte loda och se om där fanns vatten. Istället testade jag att fylla upp borrhålet manuellt med slang från grannen (som har gott om vatten) för att kunna utröna om pumpen funkar. Jag fyllde hela hålet (73 m) och slog på... då fyller den hydropressen till c:a 1,8 bar. H#%€!te tänkte jag då, pumpen kanske funkar = borrhålet har sinat!!!! Men, pumpen orkade inte fylla till mer än 1,8 bar så efter lite egen analys och därefter snack med pumpkillen per telefon så kom vi fram till att det nog beror på att vattenpelarens tryck hjälper pumpen att orka. Blir ju ändå ganska många bars tryck med en sådan pelare. För att få detta bekräftat ville jag utröna om hydropressens tryck sjunker i takt med att jag tar vatten och vattenpelaren blir mindre. Om så är fallet är det ett tecken på att teorin stämmer. Mycket riktigt, efter att vi fyllt på toaletter, fyllt på ett par dunkar och lite till så orkade inte pumpen pumpa upp mer än till 0,6 bar. Slutsatsen är alltså att pumpen förvisso funkar, men ändå är trasig eftersom den inte orkar pumpa upp tillräckligt med vatten. I normala fall har jag ju ingen vattenpelare om 70 meter utan betydligt mindre än så. Det finns så klart fortfarande en mikroskopisk risk att brunnen faktiskt är torr, men efter detta test vågar jag nästan (men bara nästan) utesluta det.

Nu blir det helg och på måndag kommer pumpkillarna och byter ut pumpen. Dessutom lyckades jag få tag på en firma som kan trycka min brunn vilket jag hoppas ska ge bättre vattentillgång. De kommer också på måndag. Lovar att uppdatera efter måndagens insatser. Då hoppas jag kunna komma med positiva besked och ett lyckligt slut på den här dramaserien, I den bästa av världar har vi vatten i våra kranar igen och dessutom med en betydligt högre kapacitet tack vare en lyckad tryckning av brunnen. Den som lever får se ;)

Passar också på att önska alla en trevlig helg!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 5 till
  • Laddar…
Härligt att höra att en lösning är på väg!

Trevlig helg du också, det här var nog bra för humöret och nattsömnen kan man tro (y)
 
Har du 70 meter vattenpelare har du vatten för nästa två dagars normalt användning. Har vattnet tagit slut någon gång eller har du bara varit nervös för det? Man behöver inte många liter i min för att det ska räcka.
Det är högst troligt att du förändrar ditt vatten när man trycker, med risk för problem som kan kosta mycket pengar.
Gör inget som inte behövs!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.