Jvona skrev:
Vad menar du med innerpanel?
Det som syns på bilderna är trästommen som jag frilagt.
Vet inte om jag vågar ge mig på att göra ingrepp i stommen.
Nja, tex dom brädor som syns under fönstret tillhör inte stommen tex. Dom slutar ju under fönstret och har ingen bärande funktion.
Ta bort en för att få en uppfattning hur fukten spridit sig bakom.
 
roland53 skrev:
Nja, tex dom brädor som syns under fönstret tillhör inte stommen tex. Dom slutar ju under fönstret och har ingen bärande funktion.
Ta bort en för att få en uppfattning hur fukten spridit sig bakom.
Aha.

Men utanfö finns ju bara eternit. Är fönstret bärnade?
 
Nej det måste finnas någon bärande regelar som eterniten är fäst på, och där innerpanelen också är fäst på.
 
roland53 skrev:
Nej det måste finnas någon bärande regelar som eterniten är fäst på, och där innerpanelen också är fäst på.
Eterniten siter spikad på läkt ca 25x25 mm vilken inte borde kunna bära.

Innerbanelen är 50 mm tjock
 
Min gissning är att det silvriga blecket inte är ok och det rinner in vatten vid dom. Både första och andra bilden gör att jag hade kollat dessa noggrannare.
 
Så du menar att på innerpanelen är läkten som eterniten sitter på spikad direkt?

Finns det ingen isolering. Hur tjock är väggen totalt?
 
roland53 skrev:
Så du menar att på innerpanelen är läkten som eterniten sitter på spikad direkt?

Finns det ingen isolering. Hur tjock är väggen totalt?
Väggen består inifrån ut av:
Tretex, tunn papp, 50 mm panel/plank/reglar eller vad man kallar det, läkt och sen eternit
 
stake skrev:
Min gissning är att det silvriga blecket inte är ok och det rinner in vatten vid dom. Både första och andra bilden gör att jag hade kollat dessa noggrannare.
Menar du att det kommer in i ovankant, för där sitter ingen tätning, eller under för där sitter inte heller någon tätning
 
I så fall lär du se omfattningen av fuktskadorna när du river eterniten till våren. Behöver kanske inte göras mer än få stopp på läckage och torka ut mesta möjliga just nu.
Låt någon sakkunnig besiktiga på plats, det väl endast då man kan ge ett bra råd.
 
På första bilden ser det ut som det rinner in vid vänstra sidan då listen inte går ner över blecket. På andra bilden ser det svart ut under blecket så jag hade kollat noggrannare där. Det borde också synas bara du öppnar fönstret.
 
roland53 skrev:
I så fall lär du se omfattningen av fuktskadorna när du river eterniten till våren. Behöver kanske inte göras mer än få stopp på läckage och torka ut mesta möjliga just nu.
Låt någon sakkunnig besiktiga på plats, det väl endast då man kan ge ett bra råd.
Jo det är klart. Men vågar man vänta till dess?
Det svarta är väl mögel antar jag. Vill inte att huset ska ätas upp innan våren behagar dyka upp
 
stake skrev:
På första bilden ser det ut som det rinner in vid vänstra sidan då listen inte går ner över blecket. På andra bilden ser det svart ut under blecket så jag hade kollat noggrannare där. Det borde också synas bara du öppnar fönstret.
När jag öppnar fönster så är det fullt med torrsprickor
 
Generellt tycker jag att plåten/plåtarbetena ser helt ok ut. Tror att boven i dramat heter vind. Den får vatten att rinna/tryckas uppåt/åt sidorna/in i springor/ja precis överallt där det kan komma fram. Då är det inte säkert att det räcker med ett gott normalt plåtarbete/plåttäckning, utan det måste också tätas i precis alla springor som finns. Det har ju redan föreslagits och du är på väg att åtgärda så det är bra.

Öppnas fönstren inåt?
Hur ser tätlisterna ut runt fönstret?
Om inte tätlisterna är bra/hela överallt så kan vatten tryckas in den vägen också.

Det svarta du ser på planken är inte mögel utan missfärgning.
Iom att detta läckage förmodligen endast skett vid slagregn så har det inte varit konstant fuktigt utan det bör ha hunnit torka upp emellanåt. Eftersom det inte sitter någon isolering utanpå så bör uttorkning/ventilering ha gjort att planken kan vara ok trots missfärgning. Du behöver kolla att virket är ok (= inte ruttet) genom att trycka med en Morakniv/syl el likn och känna så att träet inte är mjukt. När fönstren är bytta och det inte läcker in mer så kan du tvätta med Boracol (och låta torka ordentligt såklart) innan du gör iordning innerväggar och tapeter.

De stående 50mm planken är husets bärande stomme.
 
Oldboy skrev:
Generellt tycker jag att plåten/plåtarbetena ser helt ok ut. Tror att boven i dramat heter vind. Den får vatten att rinna/tryckas uppåt/åt sidorna/in i springor/ja precis överallt där det kan komma fram. Då är det inte säkert att det räcker med ett gott normalt plåtarbete/plåttäckning, utan det måste också tätas i precis alla springor som finns. Det har ju redan föreslagits och du är på väg att åtgärda så det är bra.

Öppnas fönstren inåt?
Hur ser tätlisterna ut runt fönstret?
Om inte tätlisterna är bra/hela överallt så kan vatten tryckas in den vägen också.

Det svarta du ser på planken är inte mögel utan missfärgning.
Iom att detta läckage förmodligen endast skett vid slagregn så har det inte varit konstant fuktigt utan det bör ha hunnit torka upp emellanåt. Eftersom det inte sitter någon isolering utanpå så bör uttorkning/ventilering ha gjort att planken kan vara ok trots missfärgning. Du behöver kolla att virket är ok (= inte ruttet) genom att trycka med en Morakniv/syl el likn och känna så att träet inte är mjukt. När fönstren är bytta och det inte läcker in mer så kan du tvätta med Boracol (och låta torka ordentligt såklart) innan du gör iordning innerväggar och tapeter.

De stående 50mm planken är husets bärande stomme.
Hej

Har idag kollat över samt bytt några av gummilisterna, vissa var riktigt dåliga.
Har även tätan med utefog och silikon i alla tänkbara springor.
Avslutade med att dra en rejäl raand runt fönstret och drog sedan igen det.

Fönstren öppnas utåt, vridfönster.

Jag satte en 2 kw byggfläkt igår kväll och allt är torrt nu, känns iaf så.

Har provat att hugga lite med en kniv och det är stumt, ca 1 mm trä gick att skrapa bort, sen var det friskt under.
 
Redigerat:
  • Gilla
MSjöström
  • Laddar…
Då är det bara att avvakta till nästa stormoväder kommer. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.