MSjöström skrev:
Tillägg - ser ut som det är svart under plåten på bild 2, är det en skugga eller är det murket där?
Ställer samma fråga som Roland53 - hur ser besiktningen ut?
Menar du den silvriga plåten? Isåfall är det skugga samt fuktigt trä
 
Ditt misstag är/var att godta säljarens besiktning. Man ska alltid anlita en egen besiktningsman.

Detta hjälper dig dock inte i denna situation utan vi måste försöka resonera oss fram till var problemet är och få stopp på det.

Tyvärr har jag inget bra förslag att komma med just nu.
 
Vad är det för grundläggning på huset? Funderar på om det svarta kan vara ett resultat av markfukt? Självklart ser jag att det även är läckage från fönstret, men ser även ut som det kan komma nerifrån.
 
roland53 skrev:
Ditt misstag är/var att godta säljarens besiktning. Man ska alltid anlita en egen besiktningsman.

Detta hjälper dig dock inte i denna situation utan vi måste försöka resonera oss fram till var problemet är och få stopp på det.

Tyvärr har jag inget bra förslag att komma med just nu.
Jag förstår att det var dumt men mäklaren sålde in det så bra, att vi slapp besiktiga själva och att eftersom vi fick en telefongenomgång isv trodde vi att det var OK.
Men lätt att vara efterklok!

Om jag får tätt så det inte kommer in mer vatten, räcker det då med kupevärmare och låta det torka ur ordentligt eller måste jag göra nått mer?
 
Jvona skrev:
Fönstret på bilden är inte samma som på de första bilderna, första bilderna är på 3e våningen så kunde inte ta kort. Ser dock likadant ut där.
Eternitplattan är det inget fel på. Är en gren som syns
Troligtvis är inte plåtarbetet lika bra på fönstret som läcker som på det du fotograferat. Kan du inte ta en bild utvändigt på på fönstret det gäller?
 
öringen skrev:
Troligtvis är inte plåtarbetet lika bra på fönstret som läcker som på det du fotograferat. Kan du inte ta en bild utvändigt på på fönstret det gäller?
Kan nog ta mig upp på stege imorgon.

Grejen är att det ser ungefär likadant ut under samtliga fönster på 2 sidor av huset, dvs dom som fått utstå slagregn, vind och höststormarna
 
MSjöström skrev:
Vad är det för grundläggning på huset? Funderar på om det svarta kan vara ett resultat av markfukt? Självklart ser jag att det även är läckage från fönstret, men ser även ut som det kan komma nerifrån.
Det gjuten källare, men bilderna är från sovrummet på 3e våningen så markfukt verkar väl orimligt?

Det har runnit från fönstret och verkar ha samlats nere vid golvlisten
 
Jvona skrev:
Det gjuten källare, men bilderna är från sovrummet på 3e våningen så markfukt verkar väl orimligt?

Det har runnit från fönstret och verkar ha samlats nere vid golvlisten
Det har du självklart rätt i! Ska fundera vidare..
 
Om du nu ändå ska byta fasad och fönster inom kort;

Utrusta dig med en fogspruta och ett antal tuber lämpligt tätningsmedel (silikon?) och spruta på alla ställe som du kan misstänka har springor som läcker in vatten (på utsidan!). Avvakta en tid och eventuellt fortsätt med tätningen.

Du löser problemet temporärt även om det inte blir så estetiskt snyggt, men förhoppningsvis blir det tätt tills du gör ditt renoveringsarbete.

Frilägg fuktskadan på insidan och låt det lufttorka.
 
  • Gilla
MSjöström
  • Laddar…
Jvona skrev:
Jag förstår att det var dumt men mäklaren sålde in det så bra, att vi slapp besiktiga själva och att eftersom vi fick en telefongenomgång isv trodde vi att det var OK.
Men lätt att vara efterklok!
Fråga:

Överläts besiktningen till er? Så att ni har reklamationsrätt / försäkringen som skall täcka saker besiktningsmannen borde upptäckt men missade.

Då är ju inte allt förlorat.

Jvona skrev:
Om jag får tätt så det inte kommer in mer vatten, räcker det då med kupevärmare och låta det torka ur ordentligt eller måste jag göra nått mer?
Du bör nog sikta på avfuktare snarare än kupevärmare.
 
roland53 skrev:
Om du nu ändå ska byta fasad och fönster inom kort;

Utrusta dig med en fogspruta och ett antal tuber lämpligt tätningsmedel (silikon?) och spruta på alla ställe som du kan misstänka har springor som läcker in vatten (på utsidan!). Avvakta en tid och eventuellt fortsätt med tätningen.

Du löser problemet temporärt även om det inte blir så estetiskt snyggt, men förhoppningsvis blir det tätt tills du gör ditt renoveringsarbete.

Frilägg fuktskadan på insidan och låt det lufttorka.
Åker och köper en låda utefog imorgon, borde väl vara bäst?

Går loss och mosar på i alla tänkbara springor, kanter och hörn.

Estetiskt är det struntsamma, så fort våren kommer blir det nya fönster och träpanel.

På insidan fortsätter jag riva bort och frilägga allt som är fuktigt och låter det torka ordentligt, kupevärmare och några konvektorelement borde kanske påskynda processen?

När fasad och fönster är bytt så återställer jag ytskikten på insidan.

Jag behöver ej behandla skadorna i övrigt, tex med boracol, korrekt?

Har jag missat något?
 
geekling skrev:
Fråga:

Överläts besiktningen till er? Så att ni har reklamationsrätt / försäkringen som skall täcka saker besiktningsmannen borde upptäckt men missade.

Då är ju inte allt förlorat.



Du bör nog sikta på avfuktare snarare än kupevärmare.
Japp, besiktningen överläts till oss.
I protokollet står följande:

Fönster behöver målas.

Inte mer, inte mindre.

Är avfuktare bättre?
Hur länge kör man med avfuktaren?
 
När du är säker på att läckan har stoppats, så vore det nog smart att kolla bakom innerpanel o dyl så det inte finns mögel där.
Jag hade nog bytt ut fuktskadat material för att vara säker men uttorkning och boracol funkar också.

Det finns bolag som gör fuktmätningar och uttorkningar, tyvärr är Anticimex en stor aktör inom detta gebit och det är väl kanske inte ditt favoritbolag just nu?
 
roland53 skrev:
När du är säker på att läckan har stoppats, så vore det nog smart att kolla bakom innerpanel o dyl så det inte finns mögel där.
Jag hade nog bytt ut fuktskadat material för att vara säker men uttorkning och boracol funkar också.

Det finns bolag som gör fuktmätningar och uttorkningar, tyvärr är Anticimex en stor aktör inom detta gebit och det är väl kanske inte ditt favoritbolag just nu?
Vad menar du med innerpanel?
Det som syns på bilderna är trästommen som jag frilagt.
Vet inte om jag vågar ge mig på att göra ingrepp i stommen.

Vore skönt om det räckte med torkning och boracol.

Anticimex kan dra åt *censur*
 
Jvona skrev:
Japp, besiktningen överläts till oss.
I såfall om besiktningen nu är skriven på er, lusläs papperna för att kolla vilkoren om er besiktning och hur/vart/etc. ni vänder er för att göra en reklamation. Specifikt paragraferna om besiktningsmannens åtagande och ansvar.


Jvona skrev:
Är avfuktare bättre?
Hur länge kör man med avfuktaren?
Tja, den samlar ju upp fukten istället för att bara flytta runt den så vattenångan kondenseras någon annanstans i huset och ställer till problem där.

Tills det är torrt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.