Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Staffans2000
Efter att ha skummat igenom "klimatupplysningens" hemsida kom jag att tänka på denna förenings sansade debatt och faktaspridande http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth_Society
Letar man tillräckligt noga, får man de svar man vill ha.

Staffan
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
IngMatt
IngMatt skrev:
Det råder politisk konsensus världen runt, med undantag för Amerika, att vi har problem. I USA är det 50%, samma som med de som tror på vetenskap eller att Gud har skapat allt.

Klimatexperter är eniga till nära 100%.

Kvasiexperter är oeniga om det mesta.

Har ni problem att förstå mina länkar, finns ett bra frågeforum här [länk]
:wow: Lite jehovas vitten vibbar här fast med en ny tro.:cool:

Men om du försöker använda lite sunt förnuft och släpper ditt manus..

1- din ursprungsfrågan var om höstens stormar tillhör det normala. Det verkar finnas belägg för detta.
2- ska vi sträva efter att öka Fossil CO2 utsläppen på jorden. Tror inte många här tycker så
3- vad har byggahus.se med kinesiska miljöforskare att göra... Inte ett smack tycker nog dom flesta
4- vad har dina manusinlägg att göra på BH? Ingenting tycker nog dom flesta.
 
  • Gilla
Yrrol och 2 till
  • Laddar…
IngMatt
Nimajneb skrev:
:wow: Lite jehovas vitten vibbar här fast med en ny tro.:cool:

Men om du försöker använda lite sunt förnuft och släpper ditt manus..

1- din ursprungsfrågan var om höstens stormar tillhör det normala. Det verkar finnas belägg för detta.
2- ska vi sträva efter att öka Fossil CO2 utsläppen på jorden. Tror inte många här tycker så
3- vad har byggahus.se med kinesiska miljöforskare att göra... Inte ett smack tycker nog dom flesta
4- vad har dina manusinlägg att göra på BH? Ingenting tycker nog dom flesta.
Vad trevligt med en global tro på vetenskapen.
Till skillnad emot kopierande vilseledare skriver jag ur minnet, för de som ljuger har svårt att komma ihåg och är vad som fäller dom.
Jag har redan en lös kantplåt och undrar vad våra tak tål.
Kineserna ökar sin CO2 och den stannar inte där, den är global.
Vad vi ska göra är att minska. Våra hus blir värdelösa om vi måste flytta.
Tänk globalt och agera lokalt. I Phuket hittades nu en bilbomb, hur kan det gynna klimatet?

Jag vet (y)
 
Redigerat:
IngMatt skrev:
Det finns många desinformatörer som jag skrev så Googla först
[länk]
[länk]
Richard Siegmund Lindzen (born February 8, 1940)
Ska vi hålla oss till gamla mutade gubbar så leta rätt på en svensk vi kan utvärdera.

Det där tramset håller inte längre. Vill du verkligen chansa på det?

[länk]
Vi tar några fler desinformatörer då.http://www.expressen.se/nyheter/dokument/den-globala-uppvarmningen-bara-en-myt/
,
http://www.friatider.se/professor-ifragasatte-global-uppvarmning-fick-sparken

http://www.klimathotet.info/climategate-for-nyborjare/

Det finns mängder med forskare som stämmer in i kören.

För politiker är det en guldgruva, tänk själv att kunna höja skatten på bränsle, en produkt Alla behöver och är beroende av, det klirrar till i statskassan rejält tack vare koldioxidskatten, varför ifrågasätta något sånt?
 
IngMatt
stake skrev:
Vi tar några fler desinformatörer då.[länk]
,
[länk]

[länk]

Det finns mängder med forskare som stämmer in i kören.

För politiker är det en guldgruva, tänk själv att kunna höja skatten på bränsle, en produkt Alla behöver och är beroende av, det klirrar till i statskassan rejält tack vare koldioxidskatten, varför ifrågasätta något sånt?
Vill moderaterna höja skatterna, det var något nytt, har du en källa på det?

Att bensinpriset behöver höjas av klimatskäl kallas styrmedel.

Ta fram en svensk skeptisk klimatforskare som kan utvärderas, så kan vi diskutera, det går inte att hålla reda på alla tomtar globalt.
När det ex. gäller IPCC har man hittat ett detaljfel på 3000 rapporter, med skeptiker kan möjligen en på 3000 ha lite rätt för dom har ingen enig eller bred syn som amatörer då det krävs enorma datorer för detta som hos NASA och SMHI.

Vill du gräva ner dig i detaljer så är dom experter här där det även finns skeptiker Forum för vetenskap och folkbildning

Även skeptiker brukar medge att det finns problem när man frågar utanför masken, för tänk om dom har helt fel, vad kan hända då?

Det räknade jag ut för 10-15 år sedan och jag var inte först http://www.unt.se/inc/print/en-pionjaumlr-inom-klimatforskningen-258458-default.aspx
 
Men det är faktiskt inte så att det finns mängder med forskare som stämmer in i kören. Snarare så att det finns mängders mängders mängder med forskare som är eniga och i procent endast ett fåtal som säger emot (där jag var är de dessutom de forskare som alltid sa emot, det var liksom deras grej, forskare har också personligheter). Ofta har de dessutom helt annan bakgrund och utbildning med då bli de helt plötsligt "sanningssägare" istället för ifrågasatta. Hade ni frågat professor emeritus i marinbiologi om fuktvandringen i era källarväggar?

Sen får man inte pengar bara för att man är för klimathotet, ni har nog ingen aning om ifall ni inte varit där den otroliga konkurrens det är mellan forskare om anslagen. Det finns ingenting jag kan komma på i arbetslivet som ens liknar det. Tror att formas hade en beviljande procent på under 10 % för (all) naturvetenskaplig forskning på sin utlysning. Och att klimatskeptiker inte får pengar beror ofta på att man som jag skrev ovan har en bakgrund som inte passar för det man söker inom. Tänk att utlysningen är att du ska titta på processer mellan mark-vatten-luft. Då är det inte rimligt att man som teoretisk-fysiker plockar hem pengarna.

Men det är inte så att jag inte förstår, det är precis det jag gör, sanningen är tung när man inser vart det är på väg. Och bara tanken på att vi behöver få med oss hela världen är ännu värre. Vi har efter många års insikt ännu inte kunnat lösa världssvälten så det kanske är lika bra att blunda för klimatet och ta det som det kommer.

Och nej, jag är ingen bilhatare, jag älskar att köra bil, det är min allra största klimatlast tror jag. Men jag försöker inte åka i onödan exv till affären och köpa 1 liter mjölk bara för det vore gott i kvällstet. Dessutom tittar jag på bil med alternativa bränslen, men har inte kommit fram till vilket som jag tycker är det bästa ännu
 
Redigerat:
  • Gilla
IngMatt och 1 till
  • Laddar…
S
Ni får gärna leva efter er religion, bara ni inte påtvingar den på andra. Precis som alla andra religioner.
 
IngMatt
sommarstrom skrev:
Ni får gärna leva efter er religion, bara ni inte påtvingar den på andra. Precis som alla andra religioner.
Ja skeptikerna tror och de andra sysslar med vetenskap, det är ännu värre i USA.
 
IngMatt
Lane skrev:
Men det är faktiskt inte så att det finns mängder med forskare som stämmer in i kören. Snarare så att det finns mängders mängders mängder med forskare som är eniga och i procent endast ett fåtal som säger emot (där jag var är de dessutom de forskare som alltid sa emot, det var liksom deras grej, forskare har också personligheter). Ofta har de dessutom helt annan bakgrund och utbildning med då bli de helt plötsligt "sanningssägare" istället för ifrågasatta. Hade ni frågat professor emeritus i marinbiologi om fuktvandringen i era källarväggar?

Sen får man inte pengar bara för att man är för klimathotet, ni har nog ingen aning om ifall ni inte varit där den otroliga konkurrens det är mellan forskare om anslagen. Det finns ingenting jag kan komma på i arbetslivet som ens liknar det. Tror att formas hade en beviljande procent på under 10 % för (all) naturvetenskaplig forskning på sin utlysning. Och att klimatskeptiker inte får pengar beror ofta på att man som jag skrev ovan har en bakgrund som inte passar för det man söker inom. Tänk att utlysningen är att du ska titta på processer mellan mark-vatten-luft. Då är det inte rimligt att man som teoretisk-fysiker plockar hem pengarna.

Men det är inte så att jag inte förstår, det är precis det jag gör, sanningen är tung när man inser vart det är på väg. Och bara tanken på att vi behöver få med oss hela världen är ännu värre. Vi har efter många års insikt ännu inte kunnat lösa världssvälten så det kanske är lika bra att blunda för klimatet och ta det som det kommer.

Och nej, jag är ingen bilhatare, jag älskar att köra bil, det är min allra största klimatlast tror jag. Men jag försöker inte åka i onödan exv till affären och köpa 1 liter mjölk bara för det vore gott i kvällstet. Dessutom tittar jag på bil med alternativa bränslen, men har inte kommit fram till vilket som jag tycker är det bästa ännu
Skillnaden är att svälten visserligen inte är så dyr att avhjälpa men den dödar inte alla som klimatproblemen kan.
 
Kära TS, jag förstår verkligen att du känner oro för dig själv och medlemmarna på BH. Det har ju pratats flitigt dom senaste månaderna och vissa medlemmar blev verkligen drabbade av orkanen och jag skulle tro att dom familjerna idag slutat köra bil och bor i en grottor istället.

Läs och förfasas.
http://www.byggahus.se/forum/ovrigt-off-topic/223347-stormvarning-blaser-det-hos-er-4.html#post1853261

http://www.byggahus.se/forum/ovrigt...mvarning-blaser-det-hos-er-2.html#post1852946

Post 16 o 55, direktlänkning verkar inte fungera
 
Redigerat:
Att ställa sig i kören som ropar och vrålar, men som knappt vet vad de egentligen vill, båtar föga.

Det gäller snarare att skaffa sig lite kunskap, men det kräver naturligtvis sin man/kvinna.

Här kan vara en början
http://www.frihetsportalen.se/2013/02/en-fysiker-ser-pa-jordens-stralningsbalans/

Att referera till Uppsalainitiativet och till "Vetenskap och Folkbildning" är verkligen att visa att man inte begripit något själv utan lutar sig mot auktoriteter som har det politiskt korrekta som sin ledstjärna.

Minns ni hur VoF utsåg "fettdoktorn" Annika Dahlqvist till årets förvillare år 2009?
Sedan har man på alla sätt försökt snacka bort detta bottennapp i sockerindustrins namn.
http://www.vof.se/utmarkelser/tidigare-utmarkelser/arets-forvillare-2009/
http://www.lchf.se/

En liknande historia är under uppsegling när det gäller klimatet.
Årtiondens larmande, under FN's täckmantel, håller bit för bit på att demonteras.

Och att referera till Uppsalainitiativet känns rent ut av desperat.
En av dess främsta företrädare, professorn i matematisk statistik Olle Häggström skriver
"Det kan därför slås fast att vad Björnbom här ägnar sig åt är avsiktligt diskussionssabotage och (excuse my French!) rent jävla blåljug."
När språket når denna bottennivå behövs ingen Einstein för att räkna ut hur bra deras argument är :thumbdown:


Välkommen ut i ljuset IngMatt!
 
Det är just det där med att pracka på. Ska nåt ske måste faktiskt alla med, därav uppgivenheten. Det handlar inte om frälsning eller livet efter döden där man själv kan välja sin väg utan det är ju det där om att förstöra för andra (och andras barn). Om jag tror på gud och inte du och jag vill till himlen så är det fine om du skiter i vilket, det påverkar inte mig när jag sitter där på ett moln i evigheten och äter philadelphia-ost.

Sen med skeptiker och det här med tro, att man ska tro på klimatforskare eller inte. Som om cancerforskaren hela tiden skulle svara på om inte kalvbräss/örtteer/akupunktur botar cancer lika bra och finns verkligen cancer? Ifrågasättande är alltid bra och grunden till all forskning men som insatt ser man nivån debatten faktiskt förs på mellan skeptiker och forskare. Det är som cancerexemplet ovan men inte lika uppenbart.

Har själv haft en diskussion i jul om att alla föds friska och med en perfekt fungerande kropp och sen är det val man gör som avgör om du blir sjuk. Detta skulle nog de allra flesta anse helt barockt, men testa att ta den diskussionen mot en övertygad så märker man att det är inte så lätt och de argument man har som känns helt självklara kan smulas sönder.
 
  • Gilla
IngMatt
  • Laddar…
Det är en helt annan sak med dieter. Atkinsdieten har ju bevisat för länge länge sen att man kan gå ner på att äta fett. Det som diskuteras är väl om det har andra nackdelar för hälsan. Detta är väl i gungning även om inget kan anses bevisat vetenskapligt ännu (men det beror på vem man lyssnar på). Sen är nog inte bantningsforskning (tester med dieter) lika omfattande som klimatforskning. Då räknar jag bort de som forskar på bantningspiller och olika mekanismer om hur kroppen fungerar på mikronivå.
 
  • Gilla
IngMatt
  • Laddar…
Undrar vad Atkinsdieten har med att det stormar i Skåne???

Lustigt att dom hysteriska fanatikerna har likställt sig med världens forskare och motståndarsidan består av ett antal obildade skeptiker. Jag tycker man lika gärna kan vända på steken och säga att det finns en massa forskare som inte dragit samma förhastade slutsatser och mot dom står en massa obildade skeptiker o vrålar att planeten är död inom 50år.

Vad som även är lustigt är att miljöskränarna vägrar inse att det faktiskt händer en massa på hållbarhetsfronten. I princip alla företag har egna program dom jobbar med för att bla reducera CO2. Drivkraften är delvis branding men i första hand att spara pengar och då detta ofta går hand i hand så blir vi lite bättre för varje månad som går.

Sedan spys det ofta galla på jänkarna, och visst finns det lite lustiga synsätt i DC, men om vi tittar på delstaten Californien så driver dom bla bilindustrin i hela världen till kraftigt ökade forskningsanslag för att reducera CO2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.