Mer storm som försenade flytten ännu några dagar, cykel som stals under flytten och julklappar som inte levererats i tid pga att lastbilen de åkte i havererade på motorvägen. Vi har inte världens tur om en säger det så. Sen tar det lite tid att göra allt med en tvåmånaders att se efter och en sambo som jobbar heltid men nu är det julledigt i två veckor och redan igår syntes det när väggen som vi tog ner för ett tag sedan byggdes upp igen.

Dimensionerna på befintlig råspont och gips finns inte längre idag så vi har fått göra en fullösning. Dock tänkte min sambo och svärfar hela vägen så väggen i sonens rum kommer vara helt jämn medan väggen nedan kommer att diffa några millimeter över en gipsskiva som hamnar över skarven. Tror inte att det kommer synas och det ska ändå stå en garderob framför.
20131224_121803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I torsdags kom det 800 kg golv också. Chauffören fick inte in pallen i vårt garage så jag fick springa över till snickeriet vi har mittemot oss som var vänliga nog att lyfta in den med gaffeltruck. Gipsa väggar, riva tak och sätta nytt gips och tapetsera väggarna så kan vi börja lägga ut golvet sen också. Blir nog inte förrän nästa år.
20131224_121734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Får önska er alla en god jul!
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Det är väl inte så ovanligt att man hittar saker från tidigare invånare när man flyttar in i ett nytt hus, särskilt inte om huset i fråga har varit en förskola. Är väl därför nästan oundvikligt att vi hittar diverse bollar i alla buskar och plastleksaker i sandlådorna. Häromdagen var sambon tvungen att rensa dagvattenbrunnen för att regnvattnet inte sjönk undan. Förutom kilovis med sand och slam låg där tre små sandspadar och en handfull andra plastleksaker. I köket hade två burkar med desinficerande våtservetter (för att tvätta hud med innan injektioner ges) lämnats men det som tar priset är det halva käkben från ett rovdjur (en del tänder satt kvar) som jag hittade ovanpå centralen till brandlarmet. :eek:

Annars går det långsamt framåt. Har varit mycket att göra med sådant som "inte syns" men som är tidsödande, som att dra ur hundratals småspik ur golven i sovrummen och skruva ner alla beslag från isoleringsskivorna i taken. Lekköket är dock nästan historia: lagom till nyårsmiddagen fick vi plockat ner väggskåpen och merparten av bänkskåpen. Vi är lite sugna på att riva väggen till köket redan nu men får lugna oss tills sovrummen är klara i alla fall.

P1050125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1050126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter ju en hel del lysrörsarmaturer i huset. Fem av dem har reflektorer varav fyra är symmetriska och en är asymmetrisk. I en av pärmarna vi fick från kommunen hittade jag bilden nedan. De symmetriska ger ljusspridningen som är längst till vänster och dessa ska jag (med nya lysrör) ha som extrabelysning till mina chiliplantor. Men den asymmetriska (längst till höger), vad för användning har man för en armatur med sådan ljusspridning?
P1050127.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När sonen sover och sambon bygger med sitt teknik LEGO så passar jag på att lära mig mer om huset. Ventilationen gav jag upp rätt fort (pärm och ritningar längst till vänster), sambon får lösa en ny tilluftskanal och ta bort de överflödiga frånluftskanalerna i de två andra blivande sovrummen. Vatten och avlopp samt el var desto roligare att överblicka då de direkt påverkar planeringen av min länge efterlängtade trädgård. Det må bara vara första januari, men säsongen har redan startat och de första fröerna har redan grott i propagatorn.
P1050122.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Propa-vad-för-någonting? :)
 
Ett litet minidrivhus borde alla ha! Allt växer som bara den, förutom två av mina planterade chilisorter. Vilken dag som helst nu så kommer tålamodet tryta och då åker vattenkokaren fram i ett försök att tvinga upp de små rackarna.

Men nu var det husrenovering det här skulle handla om. Fick skäll av en kusin för någon vecka sedan för att jag inte hade uppdaterat tråden på ett tag. Det går framåt om än långsamt, bjussar på lite bilder imorgon när vi fått upp tapeterna i sovrummet. Just nu är vi lagom bittra att oljan valde att ta slut på tolvslaget i natt och vi inte fick igång elpatronen. Efter att ha varit borta på shopping- och kalasrunda hela dagen kom vi hem till ett hus med härliga 12 grader inomhus. Efter att sambon skruvat bort lite täckplattor på pannan hittade vi en elswitch vi inte tänkt på tidigare. Nu lyser lampan för elparonen i alla fall. Får se om det blir någe varmare och hur lång tid det tar innan vi får normal temperatur på kåken igen.
 
Jag googlade på det "assymetrisk lysrörsarmatur": De kan tex monteras på väggen för att lysa neråt men inte uppåt (smörjgrop ges som exempel), eller i taket nära väggar för att lysa upp en anslagstavla men inte blända den som står där.
"Används ofta i butiker för väggexponerade varor" står det. Hittar också ett exempel på hur det kan användas för att lysa upp i en garderob.
Även skrivbordsbelysning kan med fördel vara asymmetrisk, så att den belyser arbetsytan, men inte dataskärmen eller väggen.
 
Ah, då är jag med. Då får den nog flytta in i sambons hobbyrum sedan. Tack!

Lovade ju bilder efter att tapeterna kommit på plats. Kan ju i all fall hålla första delen av det löfte för vi började riva lite till inför fönsterbytet nästa helg och hittade dessa fina reglar som fönsterna sitter fast i. Just nu är det torrt, men va tusan ska vi göra med det? Hittills lider två av tre inspekterade fönsterreglar av gamla fuktskador. Två fönster som ska bytas återstår att kolla.

20140202_184602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Farfalle skrev:
...Just nu är det torrt, men va tusan ska vi göra med det? Hittills lider två av tre inspekterade fönsterreglar av gamla fuktskador. Två fönster som ska bytas återstår att kolla.

[bild]
Det måste naturligtvis åtgärdas från utsidan. Kanske det redan är tätt, så att det är spår efter gamla vattenläckor.
Men annars gäller det att vara noggrann så att det blir vattentätt mellan fasad/foder/fönstersalning/fönsterkarm.
Och över/underbleck måste naturligtvis också täta mot regn och nedrinnande vatten.

Jag hade samma (eller värre) skador vid fönstren i en gammal affär jag bodde i.
Det verkar nästan oundvikligt på gamla hus.
Tätar man och får stopp på läckaget så klarar sig nog stommen bra efteråt.
 
Jo det är ju gamla skador så vi kör på och hoppas på det bästa, dvs att det inte är rötet längre ut. Men det lär vi märka på lördag.

Har aldrig satt upp tapet innan och jag är inte direkt sugen på att göra det igen. En tredjedel in i tapetseringen av sovrummet var jag inte långt från att slänga det hela åt fanders. Men skam den som ger sig och färgen på klistret gjorde nog ändå sitt för att göra jobbet roligare. Rätt nöjd nu när det nästan är klart, bara väggarna bakom elementen kvar att åtgärda. Men det tar vi när elementen ska bort för ommålning. Här syns även golvet som ligger på luftning, ska läggas på torsdag. Så till helgen får vi äntligen flytta in i sovrummet!
20140204_141231.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140203_105126.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De nya fönsterna kom idag också. Ser bra ut på pallen, ska bli spännande att se dem på plats i helgen.
20140204_101746.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser fram emot fler bilder om hur de går för er.
Skönt med yta. Jag och sambon bor på 224, lagom för 2 ;)
 
Lämna inte en uttråkad kvinna med tillgång till en såg ensam om du vill behålla spjälorna till trappan.
1391771273251.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1391771288032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Ska bli skoj att följa! Mycket potential!
 
Ska det möjligen bli ett runt fönster i väggen vid trappen?
 
Ramnemark skrev:
Ser fram emot fler bilder om hur de går för er.
Skönt med yta. Jag och sambon bor på 224, lagom för 2 [bild]
112 kvm per person låter precis lagom tycker jag!

klykan skrev:
Ska bli skoj att följa! Mycket potential!
Stor potential på alla håll, framför allt att gräva hål i våra plånböcker :p Fick offert på bergvärme i veckan: 185k...

mexitegel skrev:
Ska det möjligen bli ett runt fönster i väggen vid trappen?
Inget fönster är planerat, däremot en praktisk väggdekoration som fanns i två storlekar. Så för att veta vilken som skulle göra sig bäst var det ju bara till att såga ner spjälorna lite i förtid och kladda på väggen. Kan ju lugnt säga att den lilla varianten hade blivit på tok för mesig.
 
Ursäkta röran, vi renoverar!
20140209_185803.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VI bjöd in familj och vänner att hjälpa oss med renoveringen hela helgen. Så igår var vi nio personer och idag elva som gjorde allt från att riva tapet till att byta fönster och passa barn. Mycket blev gjort och här kommer det bilder på det hela. Tyvärr glömde vi av den obligatoriska gruppbilden.

Fyra av fem fönster blev bytta då leverantören skickat med för få fästen för att det skulle räcka till alla. Mailat och gnällt lite, får se vad svaret blir. I vilket fall som så flyttade vi äntligen in i sovrummet i går då både fönster och golv kommit på plats. En liten sneak peak, lister och diverse småpill fattas.
20140209_190929.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140209_190940.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När svärfar inte bytte fönster gick han lös på golvet i källarkorridoren. Gillar fönsterna starkt. Nästan alla påpekade att ingen hade märkt att de var av plast om vi inte berättat det för dem.
20140208_181455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140209_185921.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yngsta svågern spacklar i sonens sovrum. Min syster och en vän slet som djur för att ta bort lösa tapetrester innan spacklingen.
20140209_133425.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser "tandborstrummet" numera ut efter att svägerska med make rivit lite glasfiberväv och sambo och svärfar tagit bort all vvs.
20140209_185818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Äldsta svågern har spenderat hela helgen med att få bort glasfiberväven i gästrummet ("kapprummet"). Vi tycker att han gjorde ett alldeles lysande jobb!
20140209_185859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tog bort en panel i entrén och hittade lite kablar. Ska nog försöka flytta upp hela elskåpet lite så att det inte blir så iögnfallande. Plåtskåpet till höger saknade vi nyckel till och fick bända upp. Visade sig enbart innehålla lite papper från räddningstjänsten.
20140209_114943.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.