Hejsan alla, ny här på forumet.

Jag har blivit väldigt intresserad av att bygga en himmelsäng enligt bild nedan.

Har både tillgång till verktyg och maskiner i normal utsträckning och även kunskap i att använda dom (inte att tillverka möbler dock)

Det som jag har tänkt göra som borde gå snabbast och vara mest priseffektivt är att köpa en beg. 80-90tals fururam, ta bort alla benstolpar och sätta dit mina stolpar i önskad höjd och sedan göra en fyrkant uppe vid toppen och sedan kapa till gavlarna i önskad form/höjd.

Det jag är orolig för är att det dels inte blir stadigt nog och sedan det jag vill till 100% undvika är knarr och att det "gungar" i fästena.

Är en kille på 110kg (dock 196cm så är jämnt fördelat) och sedan flickvän på ca 55kg/165cm. Resårbottnarna är 2x90cm (180cm dubbelsäng alltså)

Har ni tips på hur jag undviker ostadigheten och knarret? Vill få samma stadighet som sängarna har med vanliga benen utan ram.

/osäker kille :x
 
  • 210771.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ju högre långsidorna är ju mindre risk för knarr. En förutsättning är förstås en stabil infästning av långsidorna mot gavlarna. Jag föreslog nyligen ett sängbeslag i den här tråden:
http://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/226070-kombinera-olika-material.html
Förstår det som att du redan har resårbottnar som du tänker använda utifrån din beskrivning. Du får bygga så tajt som möjligt och sedan lägga något emellan om de trots allt rör sig. Kanske kan du prova med att förankra dem med skruvar på några ställen. Antingen innifrån och ut eller underifrån och upp i resårbottnens träram.
 
Vet inte om de är svar på din fråga men där trä möter trä kan du gnugga med stearin på anliggningsytan. Det gör man mellan plansteg och vange när man monterar trappor mot knarr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.