Hej
vi håller på att bygga ut 35kvm på vårat hus
dom 35kvm ska vara utan vind och till en början uppdelat på 2 rum
men vi var noga med att på peka att vi inte vill ha en bärand vägg i mitten
så enligt k-ritningarna så ska det vara 2 limträpelare (L40 140*140) som håller upp en större liggan limträbalk i mitten

problemet är att bygget har stressats på pga tidsbrist mm
och vad jag kan se nu så har byggaren lagt den stora liggande träbalken på reglar istället för på limträpelare som planerat

vad jag kan se så är det två reglar bredvid varandra
som jag tror har måttet 190*45

reglarna är åkså "skarvad"
alltså stommen har lika höga reglar runt om
och in mitten av huset har dom förlängt dom reglarna med den bit som fattas för att nå upp till nocken


Byggaren har varit jäkligt sjyst och stressat på så mycket det går för att vi ska kunna ta max rot 2013
dom har jobbat långa dagar och helger

så jag vill egentligen inte klaga på dom


Men hur illa är det ?
eller är det helt okej

tacksam för svar
(Trevlig jul!)
 
En bild vore bra så är det lättare att se och förstå.
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Bilder fraga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fraga2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag förstår problemet rätt så ser det tillräckligt starkt ut.

Men om konstruktionsritningen säger något annat så ser jag inga direkta hinder att byta till limträpelare.
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
S
står att det ska va en visst matriall så ska det var det matrialet.
 
  • Gilla
Mr.Blom och 1 till
  • Laddar…
Funkar säker utmärkt på den spännvidden, säger iaf min mage, men varför inte tillfråga konstruktören så kan du sova gott sedan......
 
  • Gilla
Mr.Blom och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Såvitt jag kan bedöma med hjälp av träguiden så har inte två 195x45 samma styrka som en 140x140 L40 limträ, hur man än vrider och vänder på det.
140x140 L40 282kN
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=710&contextPage=1465

Men är de 195x45 av c30 klassat konstruktionsvirke så kan bärförmågan närma sig:
2x 107 kN = 214kN
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
Då antar jag att det är knäckning som har varit dimensionerande när konstruktören räknat så jag har tänkt veka riktningen på 195x45 som stabiliserad av väggmaterialet.

Det finns en tabell till som man kan titta på och fundera lite över:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=709&contextPage=1465


Mina taffliga försök till dimensionering tillsammans med träguiden är givetvis ingen ersättning för en riktig konstruktör. :surprised:

Så ta du kontakt med den som konstruerat detta för att kolla av lite snabbt.


Men så där "på sidan av vägen" så undrar jag lite hur h*n har dimensionerat.

Halva taklasten på limträpelarna, halva på ytterväggarna, och 282 kN / pelare = total last på 1128 kN
Och på ytan 35 m2 = 32kN/kvm = snözon 30 ... :eek:
Jag vet inte om jag nu tänkt och/eller räknat fel, men annars har konstruktören tänkt sig 30 meter nysnö på taket. :eek:
Men om det är stockholm det gäller så är snözon 2 eller 2,5 det rätta.

Och en pelare på 90x90 borde räckt.

Jag hoppas någon annan kan hoppa in här och hitta felet i mitt resonemang, eller kanske belägga det.

Och i så fall må man ju verkligen ifrågasätta kompetensen hos den konstruktör som ritat detta.
 
  • Gilla
Mr.Blom och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som en "normal" konstruktion för små byggnader.
Annars är det enkelt att hellimma och skruva en regel på ena sidan för att förstärka, är man osäker och vill ha hängslen/livrem så limmar/skruvar man en på vardera sidan. I båda fallen kan man släppa upp dessa tilläggsreglar på sidorna av limträbalken.
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Det kommer att hålla !

Mikael_L :s resonemang är riktigt , dessutom är det så att om man jämför träguiden lathunden mfl så är det oftast rejält överdimensionerat jämfört med när man räknar efter eurokoderna.

Det kan ju tänkas att konstruktören räknat på en pelare som står fritt och inte är avstyvad som i verkligheten och dessutom tagit hänsyn till vindlast. Det skulle ju göra att den inte är så överdimensionerad som det verkar.
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Hus med träregelstomme är väl vanligen väldigt överdimensionerade mht. bärförmåga pga. välisolerade väggar.
...men om byggaren gör avsteg från ritningen så skall detta dokumenteras skriftligt. Rådgör med konstruktören.
 
  • Gilla
Mr.Blom och 1 till
  • Laddar…
Om du har betalt en statiker för k-handlingar skall byggaren följa dem, det är aldrig upp till byggaren att byta material oavsett om det håller eller ej. Limträ är dessutom mer resistent mot brand än vanliga reglar. Det handlar ej om att vara bussig eller ej det handlar om att vara fackmässig. Kolla att inte Byggaren har bytt annat virke också, prutat på föreskriven kvalitet etc.

Är det fast pris?

Be byggaren beta till rätt material.
 
  • Gilla
bobas och 1 till
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Om du har betalt en statiker för k-handlingar skall byggaren följa dem, det är aldrig upp till byggaren att byta material oavsett om det håller eller ej. Limträ är dessutom mer resistent mot brand än vanliga reglar. Det handlar ej om att vara bussig eller ej det handlar om att vara fackmässig. Kolla att inte Byggaren har bytt annat virke också, prutat på föreskriven kvalitet etc.

Är det fast pris?

Be byggaren beta till rätt material.
Inte har brandhärdighet på regel någon betydelse i detta fallet. Det är en 35m2 tillbyggnad på en vanlig villa.
Om det skulle vara någon skillnad här så blir det mera utifrån om det står kvar någon del av väggregeln som bär ryggåsbalken eller inte när resten har brunnit upp.
Om du tittar på bilden så ser du hur kraftig väggkonstruktionen är tillsammans med hammarbandet.
Känns mera som att konstruktören överdimensionerat utifrån någon teoretisk beräkning utan att ta hänsyn till vad det är som byggs.
 
  • Gilla
RoBo och 3 till
  • Laddar…
Hej all tack för era svar

Jag tänkte vänta till efter julen innan jag tar upp frågan med konstruktören och byggare
så inte nån stackare längst ner i ledet får jobba in hela julen :)

Styrkan på trät är C24
och tanken är att väggen inte ska vara bärande
så all vikt ska tas av limträbalkarna
ena pelaren kommer vara inbyggd i huset men den andra kommer bara stå längst med väggen

Jag gissar att byggaren kanske tjänar in lite pengar här då grunden vart
mycket dyrare än planerat
i offerten är det limträpelare och prefabricerade takstolar
men som ni ser saknas prefabricerade takstolarna och limträpelare

Priset är fast (525tkr bra/dåligt?) för 2 sovrum med allt klart utan färg och golv

vi bor i Stockholm så det lär ju inte bli nå 30 meter snö här får vi hoppas
 
Undrar hur styrkan är i huset där andra delen är infäst?
Nu tror jag det är överdimensionerat, med betoning på "tror", kan ju vara så att husänden är klenare än den icke limträbalksförsedda sidan.

Detta känns som det kommer lösa sig på bästa sätt då du frågat innan tillbyggnaden är färdig, klokt!
 
  • Gilla
Mr.Blom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.