Mikael_L skrev:
Fast den springande punkten är kanske om det räknas som eget arbete ifall man lejer bort rubbet - ett bolag kommer och avverkar, markbereder och planterar och sen pytsar in en liten slant på kontot.
Räknas den slanten då som arbete, man har ju inte gjort något, förutom ringt något samtal.
Eller är det inkomst på kapital eller något sådant?
Ägande av skogsbruksfastighet är näringsverksamhet oavsett hur aktivt eller passivt ens egen insats är. Eftersom det är TS farmor som äger fastigheten är den hon som är näringsidkaren.
 
thestrut skrev:
det är min farmor som äger fastigheten men jag är den enda anhörige så efter farfars död är man ju tvungen att sätta sig in i skogen lite :)
Om du är enda arvingen till skogsfastigheten och din farmor är lite till åren kan det vara läge att fundera på om fastigheten ska skrivas över på dig för att undvika en massa dribbel i händelse av hennes bortgång. Om jag inte minns fel så är Skogskontot personligt och i händelse av att personen avlider så faller hela saldot på Skogskontot ut till beskattning. Dessutom får du möjlighet till avdrag för arbetsresor till och från fastigheten.

thestrut skrev:
om man har vinst efter omkostnaderna så en ny 4 hjuling kanske vore lämpligt att köpa
Tänk på att om en grunka som du köper in kostar mer än ett halvt prisbasbelopp får den inte kostnadsföras direkt, utan måste skrivas av över dess ekonomiska livslängd. Så om du köper en fyrhjuling så kan det vara så att du bara få dra av en femtedel av kostnaden varje år i fem år framåt.
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
ja det tåls att fundera på om fastigheten ska skrivas över på mig, men det är kanske inte så lätt att prata med farmor om det, man vill ju som inte tigga åt sig fastigheten eller vad man ska kalla det, svårt å framhäva det på ett bra sätt.

troligen har det redan hänt en gång det du nämner om saldo på skogskonto faller ut för beskattning, när farfar dog för 3 år sedan, och farmor nu fick en saftig restskatt. och där fanns sedan tidigare pengar på skogskonton.

ja det stämmer som du säger, avskrivning på halvt prisbasbelopp och uppåt, det har jag koll på men bra du tar upp det!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Olsin skrev:
Om jag inte minns fel så är Skogskontot personligt och i händelse av att personen avlider så faller hela saldot på Skogskontot ut till beskattning. Dessutom får du möjlighet till avdrag för arbetsresor till och från fastigheten.
Saldot faller ut till beskattning i förtid först om dödsboet avvecklas. Man kan driva ett dödsbo oskiftat under obegränsad tid. Dock får jordbruksfastigheter inte vara lagfarna på dödsbo längre tid än fyra år efter det år ägaren avled.

För övrigt ska man aldrig vara tvärsäker på något i detta livet. Det finns ingen naturlag som innebär att varje farmor avlider innan alla sina barnbarn...
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Mikael_L
billy_baver skrev:
För övrigt ska man aldrig vara tvärsäker på något i detta livet. Det finns ingen naturlag som innebär att varje farmor avlider innan alla sina barnbarn...
Nä, det är mer ett område för sannolikhetslära och statistik, kan jag tycka ... :cool:
 
Jag mins inte exakt hur mycket det skiljer om man gör jobbet själv eller om man säljer en rotpost. Men var någonting runt 5-7 % ?
 
elmont skrev:
Jag mins inte exakt hur mycket det skiljer om man gör jobbet själv eller om man säljer en rotpost. Men var någonting runt 5-7 % ?
hur menar du nu?

om jag lejer maskiner som gör jobbet på 3 dagar eller om jag köper en husqvarna 346 och håller på hela sommarn? :D
 
Det var ett inlägg som skulle kommit tidigare i samband med resonemanget om olika "sociala avgifter", jag såg helt enkelt inte alla inlägg som var efter. :surprised:
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Olsin skrev:
Om jag inte minns fel så är Skogskontot personligt och i händelse av att personen avlider så faller hela saldot på Skogskontot ut till beskattning.
Numera ändrat, så att närstående kan ta över skogskonto utan att lösa ut till beskattning.

Det är stor chans att intäkten från skogen kan gå under farmors räntefördelning, och bli beskattad med ("låga") 30% (dvs samma som kapitalskatt). Det brukar bli så om man har haft skogen länge, och inte tar ut så mycket pengar.
 
Om farmor är född före 193? (tror det är 1936) Kan Farmor komma undan med ännu lägre skatt än 30% om hon är aktiv skogsägare...

Ett bra råd är att ta hjälp av någon som kan regler krig jord och skog vid deklaration, arvsskifte mm. tar man hjälp av någon som "bara" kan "vanlig" ekonomi kan man få direkt felaktiga råd och man får betala onödigt mycket skatt (även om det är roligt att betala skatt så vill man ju inte betala mer än man behöver....)
 
nu har jag fått in 2 offerter, tänkte dela med mig av dem och de låter ungefär som följjer

offert nr 1
vi köper all skog som slutavverkning och bryr oss inte om att ca 50 träd blåst omkull, vinteravverkning
270:- / m3f, inmätt volym
rötskadad ved 150:-/m3f inmätt volym
dessa priser är alltså inklusive avverkningskostnad eller vad man ska säga
markberedning 2000:- / HA = 5000:-
plant + plantering 1900st/HA*2,5HA =10700:-

"offert" nr 2
den som varit och tittat och har köpt grannfastigheten
vi betalar enligt prislistan på nätet (norra skogsägarna) vad jag förstår så är maxpriset för timmer någonstans kring 400:- och massa runt 250:- minus transportavdrag på 44:- så kanske 200:-
vid sommaravverkning får jag även en premie på 50:- per m3 för timmer

sedan drar vi av den faktiska avverkningskostnaden + 7:- per m3 som vi tar för administrationen.
flytt av maskinerna står norra skogsägarna för
svårt att kunna beräkna detta, och de ville inte lämna ett anbud på totalen.
inte heller något pris på markberedning och plantering

så mina vänner här på BH, vad tycker ni?
spontant låter alt 1 mest lockande. fast pris, stor aktör (sca) och de avverkar på vintern, han som lämnade offerten hade även arbetat med min far när han var i livet och pratade massa så det kan ju ha påverkat offerten positivt.. ja vem vet..
 
Ta sca:s bud. Leveransrotköp brukat man kalla den formen. Jag gillar det. Sen så är priserna ungefär hälften mot vad man kan få imin del av Sverige, men det går ju kanske inte att påverka. Är de gran eller tall som sätts? Gissar gran.

Www.skogsforum.se :)
 
Jo det lutar åt sca,
Enbart gran
Konstigt att det inte är tvärtom med priserna med tanke på att kvaliten på virke ä så mkt bättre norrut;)

Jag ska försöka få upp priset en aning, det är ju bara en offert så den kan förhandlas hoppas jag.
Men sen får man väl nästan vara glad att någon vill köpa en så liten post med stormfälld skog i kanten:)
 
men det ser ju betydligt bättre ut än vad någon tidigare i tråden trodde... runt 100:- per m3 :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.