Hej,
Har precis installerat en begagnad solo + bytt keramiken, i vår nya fastighet(har haft luft/vatten VP tidigare fastighet). Matar 2st 750 parallella tankar varav den ena är med VV-slinga och plattis för solfångare, sedan har jag 3st seriekopplade tankar på 750+1000+1300L.

Har eldat lite med halvfulla inlägg, har dock inte isolerat klart tankarna så några sidor på de är blottade utan isolering(ville kolla så inga läckor finns innan jag isolerar de).

Har en laddomat 21.

Har en delta t på ca 10-12grader, Enligt laddomat data blad så skulle det ge 12x2500x1.16/1000=ca 35kW. Pratade med Baxi, de på stod att det var optimalt med med delta t på 10 grader. Borde inte deltat vara högre?

Upplever att den borde ladda mer på ett fullt inlägg(har inte kopplat på radiatorerna). Vissa laddar ju 3000liter med 50grader på ett inlägg.
Plåt skorsten är inte varm, kan nästan lägga handen på den, skall skaffa en rökgas tempgivare för att kolla tempen. Skall jag ta bort några turbulatorer för att öka flödet genom pannan?
Några ideér?
 
Är keramikbytet rätt utfört? Finns bra beskrivning på baxis hemsida. Blir det lite fel och springor så kan det visa sig på verkningsgraden. Kolla även fläkten att den verkar ok.
 
Jag bytte keramiken efter deras anvisningar. Fläkten är bara år gammal, det är ett jädra sug när jag öppnar vedluckan.
 
Om man vill veta effekten genom deltat så måste man veta flödet och antar att du inte har flödesmätare. Effekten varierar beroende på vilken ved man matar pannan med.
 
Tror han utgått från TV:s beräkningsmall. Denna är dock ganska grov, och flödet beror ju av tryckfallet vilket antagligen varierar en del mellan anläggningar.
 
Har eldat lite mer nu i pannan. Det krävs 3 fulla inlägg då har jag ca 70 grader i botten i den sista tanken och 95 i den första.
Idag tände jag pannan vid kl 09, och la in sista ilägget 15:30 och vid 20:00 när jag kom hem så var det bara lite glöd i botten av pannan och fläkten var avstängd.eldningen när tankarna låg runt 30 grader.

Trodde/bör inte 2 inlägg funka för att höja tankarna?

Tycker att det verkar konstigt, ute temepen ligger på runt 7 grader.
Några tips?
 
Vad har du för rökgas temp?
Energin kan ju inte bara försvinna.
Vad eldar du för ved?
 
Hej, Har ingen rökgas termometer. Får nog skaffa en.
Jag tar ju ut värme också tillhuset.
veden är blandved, 30cm, men jag lägger de rakt mot luckan, de innersta lägger jag på tvären så jag fyller verkligen vedutrymmet max.
 
Hur stora är dina inlägg? 100l ved eller 250l ? Hur stor och hur bra isolerat är ditt hus? Gissar av anläggningens storlek att huset är stort och kanske otätt, dålig isolerat. När det blåser ute så kan värmen försvinna snabbt även vid plusgrader.

Värmen kan inte försvinna spårlöst från akumulatorer och jag gissar att den helt enkelt förbrukas av ditt hus så kolla isoleringen och otätheter vid fönster, dörrar. Har du värmeslingor i oisolerade golv så kan mycket gå åt där.
gaia
 
Jag fyller vedutrymmet till max, det jag tycker är lite märkligt att det tar 3 fulla inlägg för att tankarna bli fulla. Efter avslutad eldning så klarar jag mig ca 2dygn, innan jag behöver elda igen.
Huset är 160m2 i boyta, men 1 1\2 plan med tot golvyta på ca 190 m2, Har inga vatten radiatorer på övervåningen ännu, så ingen värme på där upp. Ska bli mellandags jobb att på börja det.
 
Men du har ju 750+750 och 750+1300+1000 det blir ju dryga 4500 liter! Sen om du har ett gistet hus då är det inte konstigt alls.
 
Vad jag förstår eldar du blandved? Energiinnehållet kan skilja en hel del. Vill du kolla upp pannan riktigt så väg veden du stoppar in.
 
  • Gilla
p-a.o
  • Laddar…
Att elda 30cm ved i en panna avsedd för 50cm ved är ju inte optimalt direkt..

Skaffa lite riktig ved ska du se att det blir fart på grejerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.