Snälla hjälp mig med info om vad det skulle kosta att anlita en firma för att dränera ca 110kvm runt huset. Kan man göra jobbet själv? Hur gör man då? som ni märker så är vi helt nya i denna värld av husunderhåll...
Tacksam för all hjälp och info jag kan få av er.
 
Hej Marre74,

Jag tolkar 110 m2 som att det är ca 10+11+10+11=42 meter att gräva runt huset och normalt är det kanske 2 meter djupt.

Man kan göra jobbet själv (det gjorde vi) men vi tog hjälp med uppgrävningen. Den tog ca 7 timmar, men vi hade bara 28 meter runt och ca 1,5 meter djupt. Då kostade det ca 13000. Sedan gäller det att välja dräneringsmetod, typ platon eller cellplast. Vi valde cellplast från Pordrän och vi valde dräneringsrör från Essdrän istället för dräneringsslangar. Sedan behövs fiberduk och och kanske nya dagvattenledningar och grus i rätt storlek. Men Pordrän hade en mycket bra instruktion. I vårt fall hade vi gammal asfalt på väggen som skulle rengöras och perforeras med en yxa först.

Det tog ca 2 veckor hårt arbete innan allt var klart och återfyllt igen.

Men man kan ju hyra grävskopa och göra allt själv eller ta hjälp med bara uppgrävning, eller även med återfyllning eller med rubb och stubb.

Att göra det själv är jobbigt, men klart billigare förstås. Totalt kanske vi la ut 15-20 tusen på material + grävningen så totalt 28-33 tusen. Hade vi tagit hjälp med allt hade det kostat ca 50-60 tusen. Men vi hade som sagt var grundare än normalt samt mindre hus.
 
Hej!

Ta in flera offerter! Vi skulle dränera tre sidor på vårt hus á 7 m.
För det fick vi in prisförslag mellan 40 000 och 200 000 för grävning och dränering med Isodrän eller Pordrän eller motsvarande. Det slutade med en kompis som grävde och att vi själva byggde isolering och rördragning. Priset för dräneringsgrävningen blev lite svårt att ange, för han grävde för vår utbyggnad, rev vårt garage och anlade en parkeringsplat också samtidigt.

/pinebar
 
Man brukar väll säga att det kostar ca3000kr/löpmeter.
 
Att köpa sitt första hus är en djungel man får så olika svar från alla håll. Jag är tacksam för all information jag får här.
 
Detblirnogbra skrev:
Man kan göra jobbet själv (det gjorde vi) men vi tog hjälp med uppgrävningen. Den tog ca 7 timmar, men vi hade bara 28 meter runt och ca 1,5 meter djupt.
Detta är inte att rekommendera eftersom det finns stor risk för sättningar om man gräver bort stödjande mark överallt.
Det hela går ju ut på att man skall gräva ner djupare än vad grunden går.
Helst bör man inte ta mer än max en sida åt gången.
 
det behöver inte bli så dyrt att drännera, om man gör det själv.
Att gräva en meter djupt med en lite grävare kan ta 5 till 8 timmar till en normall villa ca 40 löpm. en sån grävare går på 1500 SEK, uppsätta platon arbete 12 timmar, + material ca 40 SEK m. Fylla med singel eller makadam ca 4000. sek fylla den med lift + 3000 sek. arbete 30 timmar
 
Till en så viktig sak som att dränera och med andra ord gräva runt hela huset så hade jag inte gett mig in på att göra det själv om jag inte var helt 100 på vad jag gör.
Mindre kul om det sker nått fel. Tänk på att på äldre hus så är grunden inte nått man ska pilla på för mycket. Man ska ju absolut ha koll på hur man kör grävmaskin innan man ger sig in på en sånn grävning.
 
anna001 skrev:
det behöver inte bli så dyrt att drännera, om man gör det själv.
Att gräva en meter djupt med en lite grävare kan ta 5 till 8 timmar till en normall villa ca 40 löpm. en sån grävare går på 1500 SEK, uppsätta platon arbete 12 timmar, + material ca 40 SEK m. Fylla med singel eller makadam ca 4000. sek fylla den med lift + 3000 sek. arbete 30 timmar

1500 kr ???Har du tel.nr till denna grävare?

MVH
Haris
 
haris skrev:
1500 kr ???Har du tel.nr till denna grävare?

MVH
Haris

Det avser nog att hyra en minigrävare utan förare och göra det själv. Det är dock inte säkert att man klarar sig med en så liten grävare, särskilt inte om det måste grävas lite djupare eller om det är lera eller sten i marken.

Vi valde att leja bort hela jobbet, iom att vi har projekt så det räcker ändå, samt två små barn. Jobbet tog två veckor, kostade 2000 kronor per löpmeter inklusive allt, och det var såååå skönt att det inte var vi som gjorde det när ösregnet gjorde att leran rasade ner och de fick handgräva... ;D
 
Som på allt annat finns det snabba billiga sätt att göra det och så finns det seriösa och mer kostsamma metoder.
Skillnaden blir om du få ett resultat som funkar i längden eller något som funkar ett par år..
OBS: detta innebär inte att man inte kan göra jobbet själv men det förutsätter att man verkligen vet vad man gör!!
Och vad gäller kostnaden för material.. ska man tex få tillräckligt med singel för att dränera en normalvilla för 4000kr får man nog själv knacka fram det ur berget och köra det i bageluckan. (vill inte vara oförskämd)
 
Hemskt ledsen, vill inte heller vara oförskämd, men tänk på att folk kanske räknar med att du vet vad du råder dem till.
Samtliga siffror i ditt svar är totalt gripna ur luften och faktafelen tyder på att du antingen är grävmaskinist som aldrig dränerat eller svensk mästare i glädjekalkylering.

anna001 skrev:
det behöver inte bli så dyrt att drännera, om man gör det själv.
Att gräva en meter djupt med en lite grävare kan ta 5 till 8 timmar till en normall villa ca 40 löpm. en sån grävare går på 1500 SEK, uppsätta platon arbete 12 timmar, + material ca 40 SEK m. Fylla med singel eller makadam ca 4000. sek fylla den med lift + 3000 sek. arbete 30 timmar
 
Ja dom flesta ligger mellan 2-3000kr/m MEN
det som skiljer är vad du får för dom pengarna.
Som exempel: En av dom största tillverkarna av isolering tar in dräneringsjobb som dom sedan köper in underentr på, enligt deras beskrivning gräver man bara runt huset utan fall, för att sedan koppla ihop slangen med sig själv (i en sling runt huset)
Dom resonerar så att vattnet hittar ut själv, förr eller senare. :-/

Så det man ska kunna begära (iaf om man betalar 3000kr/m) förutom det självklara , isolering och dränering, är att det ingår rör och rördragning för takvatten, inkoppling på befintligt dagvattensystem eller schakt för stenkista.
Samt en brunn med sandfång.
Det tycker iallafall jag


magnusss skrev:
Man brukar väll säga att det kostar ca3000kr/löpmeter.
 
Om man nu inte lägger ner något utlopp för vattnet finns det väl ingen mening i världen att lägga ner en slang alls?? snarare bli väl resultatet att man skapar en vallgrav runt huset för allt vatten på tomten lär ju rinna dit och samlas..
Korkade folk finns det tydligen överallt *SUCK*
Har sett en del andra skräckexempel med som när det ligger en stor sten/berg ivägen så drar dom bara slangen över istället för att spränga eller ta bort stenen, blir ju samma resultat som att gräva en balja åt vattnet att samlas i mot husväggen..
 
Att begära att en stenkista ska ingå är enligt min mening lite optimistiskt men du kanske bara menade schakten fram till en befintlig kista skall ingå?
Är trots allt en hel del arbete/material till en korrekt utförd stenkista och tillhörande bortforsling av massor, återfyllnad, spolbrunn, geoduk och återställning av gräsmatta mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.