SBH skrev:
b8q
använde du spett till betogen?
ser att det är tunt men ädå. imponerande. jag skulle tagit bilmaskin.
Nejnej, bilmaskinen (Hilti) står strax utanför bild! Själva betongkakan varierade mellan 5-12 cm ungefär. Oarmerad, men hård som tusan. Spettet var mest för att baxa bort de största stenarna.
 
SBH skrev:
b8q
använde du spett till betogen?
ser att det är tunt men ädå. imponerande. jag skulle tagit bilmaskin.
Jag använde mig av en kombimaskin(hilti) och min hjälpreda en stor bilmaskin.
Men det effektivaste var att borra 3-4 hål i betongen och sedan använda spräckkilar för att spräcka loss ca 1kvm stora betongkakor. sedan var det bara att bära ut dem i ett stycke
 
S
b8q skrev:
Nejnej, bilmaskinen (Hilti) står strax utanför bild! Själva betongkakan varierade mellan 5-12 cm ungefär. Oarmerad, men hård som tusan. Spettet var mest för att baxa bort de största stenarna.
jo dom där gamla kakerna brukar va jävligt hårda. och dom brukar va procentade med mycke sten.
är inte avundsjuk
 
Och innan någon kommenterar huggmejseln och lilla handsläggan så var de för att handjaga det sista runt de gamla avloppsrören av gjutjärn och vid kanten mot grundsyllen.
 
KungAnka skrev:
Menar du alltså att lägga nätet löst skramlandes direkt på isoleringen? Ska inte nätet ligga mitt i betongplattan?
Det finns plastdistanser som du "klickar" ner armeringsnätet i. De kostar någon krona stycket.
 
Bödde skrev:
Det finns plastdistanser som du "klickar" ner armeringsnätet i. De kostar någon krona stycket.
Finns på Biltema!
 
  • Gilla
Bödde
  • Laddar…
Tjena. Vilket jobb du har framför dig! Bara att köpa ett par handskar och köra igång ;) Jag har gjort samma resa. Jag bytte avloppsrören själv utan problem. Läs på lite så fixar du det lätt! Snåla inte med rensluckor.
Jag har väldigt lerig jord så jag lade markduk mellan singel och K-ord för att slippa att det blandar sig. Det är ett tips. Tänk på att när du gräver kan det börja press upp grundvatten då du inte har någon vikt nedåt längre. Ha en plan i bakhuvudet för hur du går tillväga då. Sen som alltid: lägg tid och noggrannhet under alla moment men ffa gjutningen så kanske du tom slipper flyta efteråt.
Skapa delmål, håll humöret uppe och lycka till!
/Niklas
 
  • Gilla
Sven T
  • Laddar…
K-ord = jord.... Autospell och feta fingrar! ;)
 
  • Haha
Malainor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.