iSnobben skrev:
Är det någon som vet något om hårdvaran i Zipaboxen? Tänker på minne osv? Både Fibaro och Vera skriver ju betydligt mer om sin hårdvara.
Här kan du ladda hem User Guide.
http://www.vesternet.com/zipabox-lightwaverf-module-433mhz
På sidan 23 har du en del specifikationer.
 
Davve75 skrev:
Här kan du ladda hem User Guide.
[länk]
På sidan 23 har du en del specifikationer.
Tack så mycket! Zipabox verkar vara ungefär som Vera rent hårdvarumässigt. Däremot är ju HC2 sjukt mycket kraftfullare, frågan är ju dock om det gör någon skillnad eller om det bara ser bra ut på pappret...?
 
Jag var helt inne på en HC2 tills jag såg 433-modulen till Zipaboxen. Då började jag se alla Vesternet-filmer om hur Zipaboxen fungerar och hur den programmeras.
Jag tyckte det verkade mycket vettig till det relativt låga priset plus att jag såg en chans att få in mina 6 st. rökdetektorer av modell Nexa.
Det var det som blev angörande.
Vera var jag aldrig intresserad av pga att den verkade för krånglig samt att flera personer på forumet verkade ha en del problem.
 
Davve75 skrev:
Jag var helt inne på en HC2 tills jag såg 433-modulen till Zipaboxen. Då började jag se alla Vesternet-filmer om hur Zipaboxen fungerar och hur den programmeras.
Jag tyckte det verkade mycket vettig till det relativt låga priset plus att jag såg en chans att få in mina 6 st. rökdetektorer av modell Nexa.
Det var det som blev angörande.
Vera var jag aldrig intresserad av pga att den verkade för krånglig samt att flera personer på forumet verkade ha en del problem.
Jag får nog sätta mig och kolla på filmerna där helt enkelt. Så får vi se om det kan avgöra även för mig. Jag har ju inte jättemycket i dagsläget som är 433MHz men termometrar verkar vara bättre på 433MHz än på Z-wave så det är väl mycket det som gör att jag inte redan har köpt HC2 också. Jag blir galen på alla dessa val.
 
Frasse, kör du återfjädrande brytare?
 
iSnobben skrev:
Jag får nog sätta mig och kolla på filmerna där helt enkelt. Så får vi se om det kan avgöra även för mig. Jag har ju inte jättemycket i dagsläget som är 433MHz men termometrar verkar vara bättre på 433MHz än på Z-wave så det är väl mycket det som gör att jag inte redan har köpt HC2 också. Jag blir galen på alla dessa val.
Ytterligare en aspekt är ju den ekonomiska utöver inköpspriset på boxen. 433 MHz-prylar, typ Nexa, är ju mycket billigare än Z-waveprodukter. Jag råkar ha runt 10 nexabrytare sen tidigare och dessa skulle ju vara oanvändbara om jag skaffar en gateway som saknar stöd för 433 MHz.

Nackdelen med Nexa-prylar är ju att de är envägs. Det betyder att man inte kan få konfirmation från modulen om den reagerat eller ej. Det händer dagligen att jag får trycka flera gånger på fjärren innan en lampa tänds eller släcks och när en modul inte svarar på en signal från en gateway kommer inte kommandot upprepas. Jag har därmed levererat dagens i-landsproblem! :D
 
Davve75 skrev:
Frasse, kör du återfjädrande brytare?
Ja det har jag. Jag har bara Fibaro puckar i min installation.
I hallen har jag en Fibaro dimmer som jag lagt bakom en brytare med 2 knappar.
Den andra knappen använder jag för att tända eller släcka huset med.
Funkar sjut bra framför allt i dessa mörka tider :D
 
iSnobben skrev:
Tack så mycket! Zipabox verkar vara ungefär som Vera rent hårdvarumässigt. Däremot är ju HC2 sjukt mycket kraftfullare, frågan är ju dock om det gör någon skillnad eller om det bara ser bra ut på pappret...?
Skillanden mellan HC2 och Zipaboxen är ju att HC2 måste ha HW för webbservern och för programmeringsgränssnitten mm vilket ligger i molnet för Zipaboxen vilket kräver mindre kraft av HW.
 
iSnobben skrev:
Nej Vera Lite har ett batteri inbyggt och Vera 3 får man med ett batteripack som man kopplar in. Sen går man runt med boxen och trycker på en knapp på boxen och en på pluggen. Känns sjukt osmidigt faktiskt. Fördelen som jag ser är att det går att expandera mera fritt via USB än med modulerna till Zipabox.

Men om jag förstår dig rätt så behöver man inte trycka in någon knapp alls på Zipaboxen?

Förmodligen är det väl så att ingen av nuvarande lösningar är helt komplett utan man får försöka prioritera. Men jävlar vad jag är velig...
Att lägga till enheter i Zipaboxen gör man från webbgränssnittet. Jag har valt att lägga till alla mina enheter, när jag är nära boxen, innan jag har installerat dessa även puckarna.

Teoretiskt sett så ska man ju kunna ta Zipaboxen med backup modulen (batteri) och 3G modem och gå runt och lägga till enheter. Jag har inte lyckats lägga till något modem ännu (har testat 2 olika). Jag vet att man kommer släppa en bättre lösning för hantering av 3G modemen som ska klara alla typer av modem, när vet jag dock inte.
 
Davve75 skrev:
Tjena Frasse-man!
Nu behöver jag lite nybörjarhjälp :)

Jag har en Fibaro Wallplug som är kopplad till min dotters akvarie.
Den skall vara på mån-fre 0700-2100 och lör-sön (samt röda dagar om det går) 0900-2200.
Hur fixar man det?
Hallå Davve, Det är inte helt rakt på att lösa detta, särskillt som jag själv är nybörjare och inte är programerare men det var för detta som jag startade forumet så vi tillsammans kan komma framåt.

Den här regeln kör jag för att tända belysningen ute om det blir mörkt, fördelen är ju att belysningen tänds ju bara när det behövs men max mellan kl. 13:00 och 23:30 i mitt fall.
Trädbel.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har inte testat hur det fungerar med schemaläggaren men jag kan tänka mig att kanske kan den här regeln fungera:
Scheduler rule .JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte alltid det är bra att skapa en regel utan att man kanske skapar en som tänder vardagar och en som tänder helger.

Testa och återkom, nu är det snart julledighet så då hinner man sitta och testa lite :D
 
Redigerat:
Hej!
Har beställt en Zipabox med 433mhz.
Kör nu med tellstick men har även knx i hemmet, skall bli kul att testa Zipabox, funkar den bra blir det att köpa Knx interface.
 
Måste man vara i närheten av boxen eller har du bara gjort så. Tänker att det blir lite osmidigt om man ska installera inbyggnadsmottagare.
 
Tjena Frasse!
Tack för tipsen.
Två frågor.
1. Måste man köra återfjädrande brytare på Fibaros switchar?
2. Vilken funktion uppfyller "Join"?
 
Paxman skrev:
Ytterligare en aspekt är ju den ekonomiska utöver inköpspriset på boxen. 433 MHz-prylar, typ Nexa, är ju mycket billigare än Z-waveprodukter. Jag råkar ha runt 10 nexabrytare sen tidigare och dessa skulle ju vara oanvändbara om jag skaffar en gateway som saknar stöd för 433 MHz.

Nackdelen med Nexa-prylar är ju att de är envägs. Det betyder att man inte kan få konfirmation från modulen om den reagerat eller ej. Det händer dagligen att jag får trycka flera gånger på fjärren innan en lampa tänds eller släcks och när en modul inte svarar på en signal från en gateway kommer inte kommandot upprepas. Jag har därmed levererat dagens i-landsproblem! :D
Jo jag köpte en Tellstick NET nu i början av december men den är ju inte så pålitlig så det kommer bara vara för termometrarna som jag skulle använda 433MHz i så fall. Stör mig som bara den att man inte kan lita på om det funkar eller inte. Dessutom så verkar inte statusen synkas mellan olika enheter. Jag menar om jag tänder en lampa med min telefon så vill jag ju att den lampan ska synas att den är tänd även i sambons telefon.

Så 433MHz är mer en bonus än en dealbreaker.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.