Paxman skrev:
Zipaboxen verkar onekligen intressant, inte minst med tanke på priset. 2500 kr känns på något sätt lagom för den här typen av produkt medan 5000 kr för HC 2:an känns rejält överprissatt.

En sak som jag undrar är ifall Zipaboxen har stöd för Mac OSX. Jag har inte kunnat hitta bekräftelse på detta, bara att det finns en app för iOS. Någon som kan svara på detta? Det kan vara en dealbreaker för mig eftersom jag tillbringar en stor del av min fritid med en MacBookPro i knät! :D

Mvh
Fred
Höll på att glömma ge feedback på denna :D Jag satt med Fruns MacBookPro i går kväll och det fungerade jättebra så vitt jag kunde testa. Anledningen till att jag inte gav svaret självklart direkt är att det finns vissa problem med Internet Explorer från Microsoft.
 
Frasse_Man skrev:
Höll på att glömma ge feedback på denna :D Jag satt med Fruns MacBookPro i går kväll och det fungerade jättebra så vitt jag kunde testa. Anledningen till att jag inte gav svaret självklart direkt är att det finns vissa problem med Internet Explorer från Microsoft.
Ja, med tanke på att det inte är ett lokalt program som administrerar boxen så fungerar det troligen att köra från vilken produkt som helst som har en webläsare och tillgång till nätet, typ en bankomat om man skulle få åtkomst till dess webläsare! :wow:

Att det är webbaserat gör att jag tvekar lite...men det är flera saker som gör att Zipaboxen ändå är mycket attraktiv: priset, stöd för 433 MHz (Nexa m.fl.) och 868 MHz (förhoppningsvis min garageport).

Jag försöker nu få bekräftat att Zipaboxen kan styra mina Danfoss Living Connect-termostater. Om det funkar så har jag nog gjort mitt val trots webgränssnittet! (y)
 
  • Gilla
JothaR
  • Laddar…
När jag försöker logga in i Control Center står den bara och snurra "please wait".
Vad är fel???
Jag vill ju komma igång nu :)
 
Davve75,

Du beskriver precis det som jag och några till har som farhåga just när det gäller molnbaserade tjänster. När servern ligger nere, uppdateras eller av andra anledningar så är man helt lost. Hade det funnits ett program lokalt i datorn så hade du kunnat lägga upp alla skojigheter i lugn och ro för att sedan synka upp det mot molnet som i sin tur synkar det till boxen.

Jag har skrivit lite frågor om detta på Zipatos forum men av vad jag läst hittills verkar utvecklarna vara helt kallsinniga till den typen av lösning. Synd tycker jag...
 
Jag har kört min box sedan september och har bara haft problem 1 gång då server var nere för underhåll i 10 minuter.
Jag är inte oroad av att webbservern inte ligger i boxen, utan ser det som en möjlighet istället.
Allt som berör webbservern och dess möjligheter kan utvecklas utan begränsningarna i boxen eller att jag måste uppdatera webbservern lokalt.

Men visst här går åsikterna isär om vad man tycker är bra :)
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Paxman skrev:
Ja, med tanke på att det inte är ett lokalt program som administrerar boxen så fungerar det troligen att köra från vilken produkt som helst som har en webläsare och tillgång till nätet, typ en bankomat om man skulle få åtkomst till dess webläsare! :wow:

Att det är webbaserat gör att jag tvekar lite...men det är flera saker som gör att Zipaboxen ändå är mycket attraktiv: priset, stöd för 433 MHz (Nexa m.fl.) och 868 MHz (förhoppningsvis min garageport).

Jag försöker nu få bekräftat att Zipaboxen kan styra mina Danfoss Living Connect-termostater. Om det funkar så har jag nog gjort mitt val trots webgränssnittet! (y)
Jag kör inte climat delen med termostater då jag har bergvärme men jag ser i zipatos forum användare som kör dessa från Danfoss. Spana in trådarna på forumet så ser du vad dom har haft för problem. Vet att dom senaste firmware uppgraderingarna har gällt just termostathanteringen.Om dom inte funkar klockrent redan så är jag säker på att dom gör det inom kort.
 
Frasse_Man skrev:
Jag kör inte climat delen med termostater då jag har bergvärme men jag ser i zipatos forum användare som kör dessa från Danfoss. Spana in trådarna på forumet så ser du vad dom har haft för problem. Vet att dom senaste firmware uppgraderingarna har gällt just termostathanteringen.Om dom inte funkar klockrent redan så är jag säker på att dom gör det inom kort.
Japp, har läst det och noterat att utvecklarna verkar vara föredömligt aktiva och lyhörda gentemot användarna. Jag har till och med bidragit med den information jag hittat angående problemen med termostaternas firmware och Z-wave.
 
Problemet var att jag hade angett serienumret på den Box som var trasig, och det var den boxen programvaran nu letade efter.
Ett mail till hallo@zipato.com och felet var fixar på ca 20 minuter, trots att klockan för över 21.
 
Är det någon som vet något om hårdvaran i Zipaboxen? Tänker på minne osv? Både Fibaro och Vera skriver ju betydligt mer om sin hårdvara.
 
Tjena Frasse-man!
Nu behöver jag lite nybörjarhjälp :)

Jag har en Fibaro Wallplug som är kopplad till min dotters akvarie.
Den skall vara på mån-fre 0700-2100 och lör-sön (samt röda dagar om det går) 0900-2200.
Hur fixar man det?
 
En fråga till som har dykt upp är hur man gör när man parar ihop enheter med Zipabox? Måste man gå runt med boxen som man gör med Vera eller kan boxen stå kvar på sin plats? Anledningen att jag frågar är att den kommer att stå lite bökigt till nu i början innan jag samlar allt som har med el och nätverk att göra i tvättstugan. Velar som fan mellan Vera och Zipabox just nu och ibland kan jag inte låta bli att snegla på HC2. Hade den varit billigare hade jag nog satsat på den har jag en känsla av. Den verkar helt enkelt mera lättanvänd.
 
Måste man gå runt med Vera?
Hur menar du då?
Går den på batteri eller måste man ha förlängningssladd? :)

Zipaboxen kan stå där det står.
Men du måste trycka på inlärningsknappen på varje grej du skall läsa in.
Enklast är nog om man loggar in på en surfplatta eller bärbar dator som man har med sig när man läser in produkterna.

Eller förstår jag dig fel?
 
Davve75 skrev:
Måste man gå runt med Vera?
Hur menar du då?
Går den på batteri eller måste man ha förlängningssladd? :)

Zipaboxen kan stå där det står.
Men du måste trycka på inlärningsknappen på varje grej du skall läsa in.
Enklast är nog om man loggar in på en surfplatta eller bärbar dator som man har med sig när man läser in produkterna.

Eller förstår jag dig fel?
Nej Vera Lite har ett batteri inbyggt och Vera 3 får man med ett batteripack som man kopplar in. Sen går man runt med boxen och trycker på en knapp på boxen och en på pluggen. Känns sjukt osmidigt faktiskt. Fördelen som jag ser är att det går att expandera mera fritt via USB än med modulerna till Zipabox.

Men om jag förstår dig rätt så behöver man inte trycka in någon knapp alls på Zipaboxen?

Förmodligen är det väl så att ingen av nuvarande lösningar är helt komplett utan man får försöka prioritera. Men jävlar vad jag är velig...
 
iSnobben skrev:
Förmodligen är det väl så att ingen av nuvarande lösningar är helt komplett utan man får försöka prioritera. Men jävlar vad jag är velig...
You and me both...:|
 
Paxman skrev:
You and me both...:|
Tur att man inte är ensam iaf 😃 Ibland känns det som att jag har bestämt mig för något men i nästa sekund så läser man något igen som gör att man tvekar. Att det går rykten om Vera PRO och någon billigare variant av HC2 gör ju inte att man tvekar mindre... Det känns ändå som att när man väl har köpt någon box så har man väl förhoppningsvis ett bra tag. Jag menar klarar den att göra jobbet idag så ska den ju klara det imorgon också. Det är ju inte som en dator på det sättet som hela tiden måste bytas ut för att hänga med om ni förstår min jämförelse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.