Dock gissar jag att trefas uttaget bara är märkt med 16A och då får du inte skruva i större säkringar än 16A till det uttaget men det kommer ändå inte vara några problem att driva de maskinerna du pratar om.
 
Paxman skrev:
Jag kan ju ringa nätleverantören och höra med dem vad de tycker att jag ska göra. Samtidigt kan jag ju höra vad det skulle kosta att säkra upp igen alternativt säkra ned till 16 A.
Jag skulle nog inte ringt nätleverantören. "man ska inte väcka den björn som sover". Om dom upptäcker att du under en längre tid haft en större säkring än vad du betalat för, så är det inte omöjligt att dom kräver in mellanskillnaden av dig.
Nej, skulle i tysthet anlitat en elmontör för att byta bottenplattan till rätt storlek och sedan vara nöjd med att nu "är det rätt".

3-fas uttag: I mitt tidigare hus så låg det precis på gränsen när värmepump, ugn och spis var igång samtidigt. När jag då ville använda mitt 3-fas uttag till en större maskin (hände inte varje dag), så planerade jag detta så det inte inföll under matlagningstider samt stängde av VP för en stund. Detta fungerade alldeles utmärkt men ja, lite planering krävdes ju.... :)
 
Om man som nybliven ägare ringer torde man inte bli efterdebiterad.
Om nu TS är orolig så byt säkringarna till 20 A, det funkar med 25A bottenplattor och de lyser grannt blått om nätägaren tittar på säkringen.

Protte
 
prototypen skrev:
Om nu TS är orolig så byt säkringarna till 20 A, det funkar med 25A bottenplattor och de lyser grannt blått om nätägaren tittar på säkringen.
Och även om det formellt är jättefel och olagligt så torde ett byte av bottenplattor från 25 A till 20 A vara något av det enklaste och riskfriaste hemmapul man kan hitta på. Och dessutom med ett gott syfte.
 
ullberg
Visst, byta passkontakter är väl ganska lugnt, men om något är det ju på helt fel ställe att "lära sig" detta arbete, både mer viktigt att det görs rätt (konstant hög belastning - risk för varmgång) och ondödigt hög avskärning längre upp i kedjan (om man nu skulle lyckas komma i kontakt med något där inne).
 
Som jag fattar det, och tolkar utefter bilden, så är huvudsäkringarna till fastigheten 20A och centralen i garaget (som då väl blir en undercentral) har några 25A kvar? Att ha 25A i garaget spelar ju då ingen som helst roll för elleverantörens skull - huvudsäkringen är ju som avtalat 20A. Försöker man då ta ut 25A i garaget så är det tji på det eftersom huvudsäkringarna kommer lösa ut.
Visst bör garagets central säkras ner, men vad gäller avtalet med elleverantören så kan TS inte krävas på kompensation för avtalsbrott?
 
Paxman skrev:
Jag kan inte se vad förra ägarna skulle ha för anledning att uppge att de säkrat ned anläggningen om de inte gjort det.
För att det är avsevärt mycket billigare. Här hos oss sparar man 800 kr per år.


Paxman skrev:
Frågan nu är om 20 A räcker för några normala 3-fasmaskiner typ kompressor, svets, bänkslipmaskin etc.
Det beror på vad du köper för maskiner. Svaret är troligen ja i de flesta fall.
 
Kul att så många engagerar sig och tar sig tid att svara! Mystiken tätnar gällande min anläggning, beskrivning kommer men jag svarar först på de inlägg som kommit:

sjobergsson skrev:
Dock gissar jag att trefas uttaget bara är märkt med 16A och då får du inte skruva i större säkringar än 16A till det uttaget men det kommer ändå inte vara några problem att driva de maskinerna du pratar om.
Det ska jag kolla upp så fort jag röjt lite framför arbetsbänken. :surprised: Uttaget sitter under denna så jag måste krypa in med en ficklampa för att kunna se några märkningar.

Om du börjar använda ditt 3-fas uttag så kontrollera först om det är ett gammalt uttag(avlång kontakt med stiften i en rad) eller ett modernt runt uttag.
Det är ett runt, så där är jag hemma. Tack för flaggan dock!

Jag skulle nog inte ringt nätleverantören. "man ska inte väcka den björn som sover". Om dom upptäcker att du under en längre tid haft en större säkring än vad du betalat för, så är det inte omöjligt att dom kräver in mellanskillnaden av dig.
Vi har bara ägt huset sen i februari och de kan knappast kräva oss på något som förra ägaren gjort...men det där med björnen är en bra devis! (y)

Om man som nybliven ägare ringer torde man inte bli efterdebiterad.
Om nu TS är orolig så byt säkringarna till 20 A, det funkar med 25A bottenplattor och de lyser grannt blått om nätägaren tittar på säkringen.
Bra tips! Vi kommer behöva ta hit en elektriker framöver för lite andra jobb och fram tills dess kan vi ju köra med blått. Känns surt att ta hit en eldonare bara för att byta bottnar.

Och även om det formellt är jättefel och olagligt så torde ett byte av bottenplattor från 25 A till 20 A vara något av det enklaste och riskfriaste hemmapul man kan hitta på. Och dessutom med ett gott syfte.
Får hålla med ullberg här. Jag tror jag är fullt kapabel att utföra jobbet utan större risk men det känns lite för "långt in" i systemet för att jag ska ge mig på det.

Som jag fattar det, och tolkar utefter bilden, så är huvudsäkringarna till fastigheten 20A och centralen i garaget (som då väl blir en undercentral) har några 25A kvar?
Nope, det är 25 A proppar i huvudsäkringarna för hela huset (sitter i en egen liten proppdosa nedanför huvudcentralen). I gruppen på huvudcentralen som matar garagets central sitter också 25 A (de tre längst till höger i tidigare bifogad bild).

...För att det är avsevärt mycket billigare. Här hos oss sparar man 800 kr per år.
Nu var det inte varför de säkrat ned som den retoriska frågan gällde, utan varför de skulle uppge för oss köpare att de säkrat ned om de inte hade gjort det.

I nästa inlägg ska ni få höra hur en koll i garagets elcentral förvirrat saken än mer!
 
OK, en sammanfattning av hur långt vi kommit hittills:

Huset har 3-fas med 25 A-huvudsäkringar trots att vi har avtal på endast 20 A.
Garagets elcentral matas via 25 A-säkringar från huvudcentralen.

Så långt känner jag att jag har koll på läget. Vi borde inte ha 25 A-säkringar någonstans men så länge björnen får sova så är det bara att köra vidare, ev. byta till 20 A-säkringar i 25 A-bottnarna för syns skull och vid tillfälle be en elektriker byta bottnar till rätt storlek.

Nu går vi ut i garaget (som förövrigt är en del av källaren om det har någon betydelse) och kikar hur det ser ut i den elcentralen. På insidan av luckan har någon klottrat lite:

2, 6, 10 Trefasuttag svets
7 Vägguttag nedanför centr
11 Lysrör över arb.bänk

På bilden har jag skruvat ur alla proppar för att se vad det sitter för bottnar (11 fick sitta kvar för att jag skulle ha lite ljus att fota i, den har dock 10 A-botten.) Till min stora överraskning har 2, 6 och 10 endast 10 A-bottnar! :x Om texten stämmer matas alltså 3-fasuttaget endast med 10 A! Det var inte vad jag hade förväntat mig...

IMG_2422.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från höger till vänster, uppifrån och ned:
1, 5 och 9 har 16 A-bottnar men dessa vet jag inte vad de har för förbrukare.
2, 6 och 10 har alltså 10 A och matar enligt texten på luckan 3-fasuttaget.
3, 7 och 11 har 10 A-bottnar. 3 vet jag inte vart det går, 7 och 11 har jag kollat att de stämmer med texten på luckan.
4, 8 och 12 saknar bottnar helt.

Jag kan för mitt liv inte hitta min spänningsprovare så jag kan inte skruva i några proppar för att kolla vilken grupp som ger kräm till 3-fasuttaget. För mig känns det dock som att lucktexten kanske är fel, att 3-fasuttaget borde matas från 1, 5 och 9 istället eftersom de har 16 A, för jag kan inte förstå varför det finns en 16 A-grupp om den inte ska användas till 3-fasuttaget.

Jag kunde inte nöja mig med att gissa så jag skruvade loss täckskivan i bakelit och mycket riktigt, 2, 6 och 10 är inte ens inkopplade! Däremot var det nu lätt att följa kablarna från 1, 5 och 9 till kabeln som går ned till 3-fasuttaget. 3:an såg jag att det går till uttaget utomhus för motorvärmare etc. vilket jag ju hade kunnat räkna ut om jag tänkt till lite. Det går också att se att centralen matas med rejält grova kablar.

IMG_2423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med denna nya kunskap kan jag nu dra slutsatsen att 3-fasuttaget med största sannolikhet går att få liv i så enkelt som att skruva i 16 A-säkringar i gruppen längst till vänster i skåpet. Det blir mao inte varken 25 A eller 20 A som vi spekulerat i tidigare så storleken på potentiella maskiner har nu sjunkit från 25 A till 20 A för att landa på 16 A...men jag kommer i alla fall kunna köra 3-fasmaskiner vilket är glädjande. Utbudet ökar ju en smula eftersom jag märkt att många verkstadsmaskiner på Blocket är 3-fas.

"Needless to say", jag ska givetvis skriva en ny propplista och sätta upp på insidan av luckan! :p

Jag tror att jag fått svar på alla frågor nu och känner att jag kan bocka av ytterligare en grej på listan över saker jag vill, och behöver, lära mig om vårt älskade hus! :)

Stort tack för all hjälp!

Jo, det var så sant...en sak till: jag måste uppdatera en fråga som besvarades tidigare när vi trodde att det var 20 A i 3-fasuttaget...är 16 A väldigt lågt för ett 3-fasuttag? Jag menar då för en hemmapulare som kanske vill driva en kompressor, bänkslip eller någon annan kul maskin? (Pelarborr har jag redan, en 1-fasvariant. :rolleyes:)
 
Paxman skrev:
är 16 A väldigt lågt för ett 3-fasuttag? Jag menar då för en hemmapulare som kanske vill driva en kompressor, bänkslip eller någon annan kul maskin?
Jag skulle säga att det normalt räcker väldigt långt. Många hus har 16 A som huvudsäkringar och de ska räcka till allt. Sen hänger det naturligtvis på hur kul maskin du vill köra...
 
Att 16 A räcker för de flesta hus kan jag förstå men det är väl inte så vanligt att man har 3-fasuttag generellt sätt? Jag tänker då främst på villor i storstadsområden där folk är rädda för att få skit under naglarna...;)
 
Finns i alla kök. :)
 
mycke_nu skrev:
Finns i alla kök. :)
Jo, det vet jag...men du förstår nog att det inte var det jag menade.

Kan man säga att det finns någon generell regel för hur många ampere en maskin kan vara märkt med för att kunna köras på en 16 amperessäkring? Är det 16 A som gäller eller kan det vara högre, typ 20 A, eller smäller säkringen direkt när maskinen startar?
 
;)

Speciellt kompressorer kan vara lite tjuriga att starta, men det brukar framgå av databladet vilka säkringar som krävs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.