Snart är det mellandagsrea, och då tänkte jag passa på att uppgradera vår mikroskopiska 32" TV som börjar få rätt många år på nacken. Och då hade jag tänkt skaffa en TV med inbyggt DVB-T2 (marksänd digital TV med HD) för att slippa en extra box.

Befintlig hemmabio är en trött Logitech Z-5500, och den blir nog kvar ett tag till. Så får att kunna få ut surroundljud från TV-sändningen till den så måste jag ha en TV som kan skicka ut en digital ljudström (typ Dolby, DTS, etc) över SP/DIF eller Toslink.

Jag vet att många TV-apparater inte klarar att skicka vidare ljudet från HDMI digitalt över SP/DIF eller Toslink, men jag har för mig att det beror på kopieringsskyddskrav. Men det problemet kan jag hantera.

Hur är det med moderna TV-apparater - kan de skicka ut digitalt surroundljud från TV-mottagaren?
 
Redigerat:
Om TVn är källan för signalen skickar den väl ut surroundsignalen från TVn via Toslink och troligtvis även någon nyare HDMI standard.
Däremot så kan det vara värre om du skickar in en surroundsignal från tex en Mediaspelare/BD eller liknande. Då tror den avsändande enheten att mottagaren inte klarar av surroundljudet och skickar därför tex enbart stereo.

vart visst lite rörigt inlägg:surprised:
 
En modern TV bör skicka ut surroundljud digitalt via ARC (Audio Return Channel) som finns i HDMI 1.4.

Det är toslink/SP/DIF som jag är osäker på. Jag tycker också att en TV "bör" skicka ut surroundljud den vägen men jag är osäker. Det finns mycket oklarheter kring detta.
 
Vår 3 år gamla 60" kör ut surround optiskt men absolut inte genom HDMI om jag använder den inbyggda mottagaren.
Men det är ju ingen garanti för att alla gör det även om jag tror det.
 
Jag har kollat lite mer på det här och det verkar som att man får ut surroundljud den vägen, men jag får väl kontrollera detta när jag köper en TV.

Om man avstår från HDMI 1.4 när det är dags att köpa hemmabioreciever, och istället lägger sig ett tekniksteg längre bak, så verkar man kunna få en reciever som kostade omkring 10000:- 2009 för kanske 3000 idag. Undrar om en sådan har bättre ljud än en modern reciever i prisklassen 3000-4000 kr?
 
pelpet skrev:
Om man avstår från HDMI 1.4 när det är dags att köpa hemmabioreciever, och istället lägger sig ett tekniksteg längre bak, så verkar man kunna få en reciever som kostade omkring 10000:- 2009 för kanske 3000 idag. Undrar om en sådan har bättre ljud än en modern reciever i prisklassen 3000-4000 kr?
Skulle köpa en ny förstärkare för 4k istället, om du nu inte köper väldigt krävande högtalare som behöver mycket effekt för att komma till sin rätt.

Sony STR-DN1040 eller Onkyo TX-NR626 är väldigt bra för relativt lite pengar.
 
Ettan och trean är på prisjakt kan ju aldrig vara fel. Men jag är ju totalt färsk på området - så om man jämför dessa med t.ex. en Marantz SR7002 som jag såg på blocket för 3k för ett tag sedan - hur skiljer sig dessa i ljudkvalitét.

Vadför skulle du hellre välja en ny förstärkare?
 
Har idag kvar en äldre Onkyo reciever och en Harman Kardon HK990 (2-kanal). Rent ljudmässigt så har jag väldigt svårt att höra någon större skillnad på olika förstärkare så länge kraften i den räcker till för att driva högtalarna. Ljudmässigt tycker jag att det låter väldigt likt.

Innan jag köpte min HK 990 så hade jag en NAC C272 hemma på prov också. Båda hade kraft så det räckte, valde HK 990 pga. utseende (det gör mycket för ljudet ska du veta) och efter man läst recensioner om den så hade den ilte mer "lull lull".

När det gäller reciever så har de flesta ofta ett mindre satellit-system och de kräver sällan någon större effekt för att komma till sin rätt. Då tycker jag man har mer nytta av in/utgångar, spotify-stöd, 3D stöd m.m.

Vill man ha bättre ljud så tycker jag att man ska satsa på högtalarna mer än förstärkarbiten. Köper du ett par golvhögtalare alt. stativhögtalare så kanske man måste börja kolla lite mer efter en reciever som har lite mer kraft för att få de att blomma ut.
 
Jag har funderat lite av och till i de där banorna också.

Till att börja med så är huvudsyftet med ljudanläggningen att vara en musikanläggning för multiroom med 5 par högtalare kopplat parallellt (zon 2) och musikanläggning samt ljudanläggning för TV och kanske någon enstaka film. Bra ljud är alltså en prioriterad egenskap. Och för att kunna driva zon 2 så bör jag ha minst 100W. Zon 1 (5.1) blir troligen 2 st Flatbox XL som frontar och musikhögtalare och några matchande högtalare som center och surroundhögtalare och en musikalisk. De verkar ha bra WAF och hyfsat pris/prestanda.

multiroom setup.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det gäller spotify så funderar jag på om den spotifyklient som finns inbyggd är värd att använda. Onkyo har en video som beskriver detta och jag tycker att funktionen verkar väldigt basic och knölig. Har det blivit någon förbättring på senare tid, eller ska det vara så här? Isåfall verkar det bättre att skaffa en så dum reciever som möjligt och lägga intelligensen utanför - kanske i en sonos, PC eller raspberry pi.

[video=youtube;SR19gsyCd9M]http://www.youtube.com/watch?v=SR19gsyCd9M[/video]

Själva recievern är tänkt att stå i ett teknikrum, så den får se ut hur som helst.

Jag funderar också på om det är vettigt att ha en zon 3 för datorhögtalarna, och ska man ha nytt då blir det en rätt dyr reciever.
 
Jag är fundersam till om du verkligen kan koppla sådär, blir det inte för lågt motstånd med så många högtalare parallellkopplade?
 
Inte om man använder impedanskorrigerande volymkontroller. Om man t.ex. har två par parallellkopplade ställer man in en jumper på baksidan på volymkontrollerna på "2X" och då dubblar den impedansen på varje högtalarpar så att man i slutändan får rätt impedans.
 
Köp en receiver som stöder Spotify connect så slipper du Sonos.
 
Det verkar ju vara pioneer som gäller isåfall. Och en VSX-923 borde funka. Klart ett starkt alternativ. Jag har dock inte hittat någin direkt info om hur spotify connect funkar.
 
Den ser ju fin ut men verkar tyvärr inte stödja spotify connect.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.