Hej!
Jag är precis nybliven radhusägare och ska bygga om garage till boyta. Jag tillhör den gruppen som sett "fuskbyggarna" och "byggfällan" så är känner mig rätt försiktig.

Vad är det jag behöver kolla efter/göra? bevisligen så kan ma skriva vilka kontrakt och avtal som helst och kolla så att försäkringar finns men är byggaren oseriös så betyder detta ingenting.

Hur bör jag göra för att försäkra mig om att allt kommer gå rätt till om jag anlitar en firma då där referenser är svårt att hitta?

Mvh Jesper
 
F-Skattsedel, referenser...
 
Glöm inte att börja med bygglov, men det har du kanske redan.
 
Ett gott råd som jag har hört är: "Lej inte bort något jobb som du inte klarar av att göra själv".
Det är alltid bra att själv vara påläst om i alla fall grunderna till hur saker och ting ska göras. Då är det lättare att ställa "rätt" frågor till byggarna utifall det ser knepigt ut.
 
Bygglov...där sa du nåt.... :surprised:
...ja, som jag sa, nybliven husägare....
 
Bygglov är som sagt första punkten, kontakta stadsbyggnadskontoret först. På många ställen är det tvärnej på att bygga om garage till boyta. Onödigt att lägga arbete på ritningar osv. då.
 
S
kanske fråga grannarna om dom har något tips
 
Har skrivit ut blankett. Då det är helt nybyggda radhus och vissa har valt garage och andra inte så tycker jag att de borde kunna bevilja ombyggnad. Fasad och fönster har jag redan köpt och samma leverantör som övriga hus.

Grannarna, absolut, är så nyinflyttad att jag inte hunnit hälsa :)
 
Se till att inte betala innan jobbet är utfört!
Låter kanske självklart men är otroligt många som trillat dit.
 
O
Det är nog en av de viktigaste sakerna.. att aldrig betala i förskott... Kolla med vänner och bekanta, sedan kolla upp referenserna.
Men först, börjar du med ett samtal till SBK.....
Det är viktigast just nu.
 
Ursäkta min okunskap, SBK?
 
SBK = StadsByggnadsKontoret
 
Begär ut detaljplanen från kommunen, om den inte tillåter utökning av byggnadsytan då kommer du inte få bygglov, då undviker du jobb/kostander med ansökan, anlita ka, fixa bygglovsritningar, bygglovsavgif etc
 
Ok tack, detaljplan och ritningar har vi fått av SMÅA. Jag ska bara ta bort garageporten och täppa igen hålet så själva byggarean kommer inte ändras, den kommer vara den samma.

mvh Jesper
 
OpiMaza
Vet att vi har nekat att bygga om till bostad då det inte va tillräcklig takhöjd (krävs minst 2.4m för bostad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.