ullberg
geekling skrev:
Vad har jag gjort med mitt hus idag:

Köpt det! :wow:
Inte första gången den formuleringen används i denna tråd, men samtidigt värt att nämna då det verkligen är något speciellt man kan göra med sitt hus, ett stort grattis!
 
Tackar.

Inte förvånad att jag ej är den första på 267 sidor av inlägg som köpt ett hus. Men någonstans måste man ju börja.
 
ullberg
geekling skrev:
Men någonstans måste man ju börja.
Absolut, bra val!

Nästa steg är väl att skapa en projekttråd för de modifieringar / personifieringar du planerar för ditt nya boende, glöm inte att inkludera många foton, sånt brukar uppskattas och rendera nästan löjligt många "likes". Men akta dig för att fota vad ni äter i pauserna... http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=226035. ;)
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
blue.b skrev:
Nej, men det behöver jag inte eftersom jag inte sågar från kranen, jag sågar ju på marken som vilken fällning som helst med skillnaden att trädet aldrig välter!
?

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-oc...ingar/Motorsagsutbildning-och-korkort/Niva-E/

"Nivå E
Utbildningen ger dig praktiska färdigheter och teoretiska kunskaper för att på ett säkert sätt använda motorsåg och handsåg vid trädbeskärning och sektionsvis träddemontering från mobil eller stationär arbetsplattform (exempelvis skylift)."

Men så länge man vet vad man håller på med så är ju inte körkortet det viktiga :)
 
Plockat bort all maskering av rör, rackskåp, värmesystem etc i källaren. Dags för storstädning, tvätt och målning av tak, rör och väggar.
 
Konstaterat att sommarens omdränering gör sitt jobb, det rinner knappt 6 kubik per dygn från den nu :wow:
 
mexitegel skrev:
?

[länk]

"Nivå E
Utbildningen ger dig praktiska färdigheter och teoretiska kunskaper för att på ett säkert sätt använda motorsåg och handsåg vid trädbeskärning och sektionsvis träddemontering från mobil eller stationär arbetsplattform (exempelvis skylift)."

Men så länge man vet vad man håller på med så är ju inte körkortet det viktiga :)
Jag sågar som sagt inte från kranen, jag åker upp och kopplar stroppen.
Sen släpper kranen ner mig på marken och jag sågar av trädet vid roten och kranen lyfter ut det...

Jag ger för övrigt inte så mycket för det där körkortet, jag har varit med och plockat bort träd på det här viset i snart 25år, i början drog man grenar sen fick man kvista under överinseende av far och nu så är det mest jag som jobbar.
Han har utsett sig själv till transportansvarig (sitter i traktorn och lastar). :)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Konstaterat att sommarens omdränering gör sitt jobb, det rinner knappt 6 kubik per dygn från den nu :wow:
Det är väldigt mycket vatten. Var hamnade det innan dräneringen?
 
Ja, det undrar jag också. Den gamla tegelrörsdräneringen var helt igensatt. När vi grävde upp så kom det lite blygsamt med vatten på ett ställe i nivå en liten bit under plattan, inte långt från vår djupborrade vattenbrunn, det måste vara därifrån detta kommer.

Det är ett under att vi inte haft fuktskador i källaren. Nu vet jag att vi inte dränerade om i onödan i vart fall :)
 
Satt en fjärrtermometer i pumpbrunnen så jag vet när pumpen fryser sönder utan att behöva öppna locket. :rolleyes:

Samt.. haft grävaren här och grävt en provgrop för en ny avloppsanläggning. 0,8 m till berg på den utvalda platsen..:thumbdown:
 
mexitegel skrev:
"Nivå E
Utbildningen ger dig praktiska färdigheter och teoretiska kunskaper för att på ett säkert sätt använda motorsåg och handsåg vid trädbeskärning och sektionsvis träddemontering från mobil eller stationär arbetsplattform (exempelvis skylift)."
"sektionsvis träddemontering", vilken underbar formulering. Undrar om det finns någon nivå där man får lära sig "sektionsvis trädmontering"... :rolleyes:
 
Alfredo skrev:
"sektionsvis träddemontering", vilken underbar formulering. Undrar om det finns någon nivå där man får lära sig "sektionsvis trädmontering"... :rolleyes:
Det förekommer åtminstone. Har du sett en stor julgran nere på stan någon gång? De levereras ofta i bitar.
 
fiskbuggaren skrev:
Det förekommer åtminstone. Har du sett en stor julgran nere på stan någon gång? De levereras ofta i bitar.
Ha, Ha. Det hade jag ingen aning om! Hur skarvas bitarna? Jo det klart, med trä(d)lim... :p
 
Målningsförberedelser i källaren.
 
Inte Ett Jota, jo eldat i pannan...har varit på tjänsteresa och kom hem inatt, har mest existerat idag.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.