Noterade just en töntig varning ala Flashback när man tryckte på en extern länk i ett inlägg på forumet. Var kom den ifrån? Varför är den nödvändig? Irriterande (även om den är lätt att stänga av), känns helt fel tycker jag.
 
  • Gilla
gusvo085 och 5 till
  • Laddar…
Plus ett på phls inlägg. Vad ska detta vara bra för?
 
Jag håller med, har aldrig sett detta förut. Mycket irriterande att behöva klicka på länken ytterligare en gång.
Min vana trogen så brukar jag oftast högerklicka och välja "öppna i ny flik" (eller vad det nu kan heta på svenska). Då får jag inte upp den onödiga varningssidan så det kanske har varit såhär ett tag?
 
jac skrev:
Jag håller med, har aldrig sett detta förut. Mycket irriterande att behöva klicka på länken ytterligare en gång.
Min vana trogen så brukar jag oftast högerklicka och välja "öppna i ny flik" (eller vad det nu kan heta på svenska). Då får jag inte upp den onödiga varningssidan så det kanske har varit såhär ett tag?
Ett litet OT-tips är att hålla inne Command (apple) eller CRTL (pc) när du klickar på länken så kommer den automatiskt i en ny flik...
 
Visst går det att stänga av varningen men den känns irrelevant redan från början. Typiskt fånig amerikansk disclaimer...
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
jac skrev:
Finns visst en förklaring här:
[länk]

Går att stänga av längs ned i personliga inställingar. (y)
Tyvärr så kräver ju det att man är inloggad på siten, vilket jag inte alltid är. Ska jag bara in och kolla lite bemödar jag mig sällan med att logga in och inlägg i forumet gör jag normalt från mobilen.
 
Det finns väl inget i svensk lagstiftning som gör att man skulle behöva en funktion som denna?
 
Jag håller med om att mellansidan är irriterande. Det är därför vi har gjort så att den går att välja bort (om man är inloggad).

Men syftet med mellansidan är trefaldigt. Först så varnar den besökaren. Vilket är bra i dessa tider när man kan råka ut för nätfiske. Sedan så ger den oss en viktig sid- och annonsvisning. Och sist så talar den om för besökaren att de varit på Byggahus.se - oberoende portal på konsumentens sida, något som vi märkt att många av våra besökare inte vet. Det händer ibland att vi träffar folk som trott att de varit inne på IKEA eller Clas Ohlson eftersom deras annons varit mer framträdande än Byggahus.se:s logotyp.

Först tänkte jag exkludera alla inloggade eller alla forumgudar för varningen men vid närmare eftertanke så tycker jag det är logiskt att alla ska konfronteras med samma budskap. Gå in under Inställningar om ni vill bli av med eländet (vilket jag för övrigt kan se att några av er redan har gjort). :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mina tankar om Pers tre argument:

1) Det finns ingen nätanvändare som behöver varnas när de klickar på en länk. Herregud, hela WWW består av länkar, förmodligen en försvinnande fraktion av en promille av dessa har någon form av varning.

2) Ett väldigt billigt och fult trick att visa annonser tycker jag. Lite som när de stora drakarna kränger annonser som visas över en hel ordinarie sida och måste stängas, alternativt när man blir slussad via en köpt förstasida för att komma till sidan man tänkt sig. Dessutom verkar ju annonserna inte vara ett extremt problem om de lyckas förvirra läsare så till den milda grad att de tror de hamnat hos något annonserande företag (se punkt tre).

3) Förstår att detta är en god poäng för er som ägare till siten. Jag tycker dock att man ska söka andra sätt att göra klart för läsaren att de besöker Byggahus.se. Att profilera sin site och bygga varumärke gör man enligt mig inte med bisarra helskärmar med "varningar" (vaddå varning, kan ju tro att något allvarligt är på väg att hända).

Min önskan är att ni tar bort möget i en strävan att inte göra WWW till något sämre. :)
 
  • Gilla
emde och 9 till
  • Laddar…
ullberg
Håller med phl i helhet och en kommentar:

phl skrev:
3) Förstår att detta är en god poäng för er som ägare till siten. Jag tycker dock att man ska söka andra sätt att göra klart för läsaren att de besöker Byggahus.se. Att profilera sin site och bygga varumärke gör man enligt mig inte med bisarra helskärmar med "varningar" (vaddå varning, kan ju tro att något allvarligt är på väg att hända).
Tycker som phl, och än mer, just detta verkar kontraproduktivt på mig. Jag blir av dylik info inte påmind att BH är en portal i konsumentens tjänst, utan påmind om att BH allt eftersom tappar många av sina förtjänster (och urvattnar sitt varumärke).

Och att ni funderade på att skippa varningen för just forumgudar: helt fel approach, dessa veteraner om något ger er en andra chans efter ett (imho) snedsteg som detta. De medlemmar ni ska vara vara rädda om är de mer juniora, som inte sett ljuset ännu och blir avskräckta av tilltag som detta. (Detta är en kommentar på ett mer generellt plan, ni gör systematiskt fel i att värna extra om de seniora medlemmarna, er viktigaste marknad är tillväxten och föryngringen, inte rävarna, dessa bör ni lyssna på då de kommer med input, men ert sikte ska ligga på tillväxt, inte ryggklining...)
 
ullberg
Inser att det var en ganska dålig strategi att bara vara negativ om jag nu orkar engagera mig i vad jag tycker är BHs väl, lite positivt:

1) otyget går att stänga av, bättre än många andra, Tack!

2) en av ägarna engagerar sig i diskussionen. Tack Per för att du visar att vi inte skriver för blinda ögon. (Delvis) Olika åsikter kommer vi säkert alltid ha, men tack för att ni lyssnar!

/U
 
Tack för tipset om hur man stänger av varningen!(y)
Inte ofta man är inne i inställningarna o rotar, noterade även att det finns en "Likes Notification".. on/off.

Är detta en kommande överraskning?
 
Avstängt :mad:.

Rejält kontraproduktivt om avsikten är att gynna BH.
 
Stäng av funktionen och konfigurera webbläsaren så att man automatiskt blir inloggad. Bevakningar och meddelanden funkar mycket bättre då också.

Jag ser absolut inget problem med att visa annonser, och särskilt inte för tillfälliga användare. Det kostar pengar att driva en webbsite, och jag jobbar inte gratis heller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.