Vad är bäst?

Vi skall bygga ett hus där torkskåp ingår, men jag funderar på att uppgradera till Torktummlare istället.

Som jag har förstått saken så är en Torktumlare energisnålare än ett torkskåp och den tar ju helt klart mindre plats. Dessutom är ju nyare torktumlare bättre på att torka allehanda material än vad de gammla var (är).

En annan fundering som jag har är om det är så lämpligt med ett torkskåp som avger fuktigt luft när man har en frånluftsvärmepump.

Hoppas att någon kan dela med sig av sina erfarenheter och upplysa mig angående detta.

Mvh
Henrik
 
Satsa på en kondenstumlare, så kommer du inte att ångra dig. ;)
 
Totte_S
Vi har en kondenstumlare, och när den går så blir det riktigt varmt och skönt i tvättrummet, om man då passar på att hänga upp barnens blöta ytterkläder på galgar så torkar de nästan fortare än tvätten i tumlaren. Funktionen hos en kondensTumlare är ju att den separerar (kondenserar) fukten ur luften kring de blöta kläderna och pumpar ut det i en behållare eller direkt i avloppet, så man slipper fuktigt luft inomhus, till skillnad mot torkskåp som har extremt dålig verkningsgrad jämfört med torktumlare, och oftat bara hjälpligt skickar ut den fuktiga luften genom ventilationen.
Har man ett par barn så brukar det ofta gå en maskin eller två om dagen, så det finns got om möjligheter att få resten torrt med ;D

Slutsats: Uppgradera till kondenstumlare. Se till att den tömmer kondensvattnet direkt i avloppet så ni slipper böket med att tömma manuellt.
 
Vi brukar inte sätta på vårt torkskåp utan det får självtorka. Fungerar alldeles utmärkt. Ibland om det är bråttom så står tokskåpet på.

Däremot använder vi aldrig vår torktumlare.
 
Det tar längre tid att hänga in kläderna i ett torkskåp än att böka in dom i en torktumalare.
 
Det ju inte varje dag man behöver torka större saker typ bäddmadrasser MEN när behovet kommer (särskilt vid magsjuka som vi hade i helgen...) så är ett torkskåp guld värt! Med flera barn i familjen ökar behovet dessutom...

Vi kommer att köra med både tumlare och torkskåp.

Måste man välja så hade jag nog tagit tumlaren ändå. Mindre plats, billigare i drift är väl de avgörande argumenten.
Med en kodenstumlare uppnår man ju (nästan) som Totte_S skrev "torkskåpseffekt" i tvättstugan.
 
... och det tar längre tid att stryka kläderna släta efter att de varit ihopknölade i torktumlaren, än efter att de hängt raka i torkskåpet. ;)

Nu har jag inte använt torktumlare på - få se... åtta år. Men på den tiden krympte textilierna något erbarmligt i torktumlare. Och luddade = slets. Och ibland blev de inte torra, så man fick ändå hänga upp tvätten på torkställning efteråt. Efter de erfarenheterna har jag valt att enbart ha torkställning. I en väl ventilerad tvättstuga torkar det på 12 timmar, dvs över en natt.

Kanske har torktumlarna blivit bättre sedan mitten av nittiotalet?
 
Märker att det är åtta år sen vissa använde torktumlare, de har blivit bättre på de åren! Vår känner av när det är torrt och kör bara tills dess, sen snurrar den lite då och då ett tag och tar man bara ut tvätten medans den är lite varm är det inte skrynkligare än tvätt som hängt trångt i ett torkskåp, tvärtom!
Det där med att krympa är oxå en myt. Läste på Konsumentverkets sida för ett tag sen om just detta. Alla kläder krymper lika mycket hur du en gör, det sker bara allt på en gång i tumlaren!
Sen är det som andra skriver, jättebra att hänga tvätt i samma rum, torkar på nolltid ;)
 
Håller med fullt ut, skaffa tumlare!
men, rätta mig om jag har fel, finns det inte "kondenstorkskåp" nuförtiden?
Som liksom kondenstumlaren inte kräver "avluftning" genom vägg?

Kanske bara en "våt" dröm? ;D ;D ;D
 
Både och kanske? Oftast finns det ju plats till en maskin ovanpå eller under tvättmaskinen. Vi ska ha TT och TM och torkskåp. Torkskåpet passar dessutom utmärkt till förvaring av ölflak (bor nära Tyskland).

hejs Stefan å Jenny
 
Både och !!!

Torkskåpet fungerar ju utmärkt för att hänga upp tvätten i .. behöver ju inte sätta på det.
 
torkskåp i hallen med egen frånluft och kondenstumlare i tvättstugan funkar för mig.

smidigt som attan att bara hänga in grisiga kläderna från sandlådeungarna redan i hallen, samtidigt som tvätten får åka tumlare så den blir torr nån gång.

kolla insidan i torkskåpen på dagis...jag skulle inte hänga in min tvätt där iaf
 
M@ZE skrev:
Både och !!!

Torkskåpet fungerar ju utmärkt för att hänga upp tvätten i .. behöver ju inte sätta på det.
Håller med till fullo :D

Torkar ALLT som bara går i tumlaren, men torkskåpet är bra i vissa fall, speciellt om man har småbarn.

Dock, tvingades jag välja så skulle även jag ta torktumlaren i första hand ;)

//Christina.
 
Ahh!

Tackar för all bra input.. Om någon har mer info är jag fortfarande intresserad! ;D

/Henrik
 
Kan bara tillägga att det där med att torktummlare sliter på kläderna är bara en myt, det "ludd" som man sammlar efter att du torkat är mestadels hudavlagringar.
Dessutom finns det nu för tiden Kondens tummlare som har en inbyggd värmepupmp som gör att man kommer ner riktigt mycket i energiförbrukning. Vet att både Electrolux och Milee har detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.