Frasse_Man skrev:
I väntan på att någon orkar så har du en engelsk review från april som är ganska utförlig. [länk] Dock stämmer inte säkerhetsmodulen, den har ändrats till det bättre än vad som visas här.
Intressant slutsats han kommer fram till efter att ha skrivit ner produkten ganska hårt i hela texten. Hade jag inte läst hela hade jag nog trott att det var en riktig skitprodukt eller åtminstone i den versionen som han hade.

Fungerar det att tända och släcka lampor med hjälp av solens upp- och nedgång numera? Det känns nämligen som en ganska viktig funktion för min del.

Vill fortfarande väldigt gärna höra vad ni tycker. Känns som sagt trevligt att man både kan köra Z-wave och 433MHz. Men produkten måste ju vara bra också annars står ju valet återigen mellan Vera eller HC2.
 
Jag har inte 433 modulen men jag är sjukt nöjd med Zipaboxen, veran kändes alldeles för jobbig att programmera och HC2 för dyr och inte lika flexibel som Zipaboxen.

Har inte själv förstått vitsen med soluppgång och solnedgång då jag använder ljussensorer som trigger istället.
Att styra på soluppgång/nedgång har jag inte testat själv men det borde gå att fixa via en virtuell http sensor.
 
Frasse_Man skrev:
Jag har inte 433 modulen men jag är sjukt nöjd med Zipaboxen, veran kändes alldeles för jobbig att programmera och HC2 för dyr och inte lika flexibel som Zipaboxen.

Har inte själv förstått vitsen med soluppgång och solnedgång då jag använder ljussensorer som trigger istället.
Att styra på soluppgång/nedgång har jag inte testat själv men det borde gå att fixa via en virtuell http sensor.
Ljussensorer är naturligtvis bättre och i framtiden skaffar jag säkert en sådan men eftersom sambon är mammaledig så regnar det inte pengar här tyvärr, så då försöker man ju hitta billiga genvägar :)

Är riktigt sugen på att lägga in en beställning på ett startpaket från Smart Telematik och 433Mhz-modul.

På vilket sätt anser du att Zipaboxen är mer flexibel än HC2? Lockas precis som du av ett grafiskt gränssnitt för programmering istället för Vera och priset på HC2 är ju rätt saftigt.
 
Redigerat:
Självklart gör jag min bedömning utan att ha någon erfarenhet av HC2.an eller Veran.

Men utifrån det jag kunnat läsa mig till så känns gränssnittet i Zipaton mer lättanvänt, samt att du har möjlighet att bygga vidare med olika kommunikations protokoll typ 433. Vem vet vad som är intressant i framtiden, där har ju Fibaro inget annat än z-wave.
 
När det gäller soluppgång och nedgång så finns det i Zipaboxen något som heter virtuella väderstationer som jag tror kan lösa det du är ute efter,

Dock så visar detta på en av svagheterna med zipaboxen och det är dokumentation :( Då den är så pass ny och i viss mån i beta så finns ingen dokumentation. Därför vet jag inte om det går att använda till Sol upp/nedgång eller om det bara gäller temperatur.
 
Zipaboxen verkar onekligen intressant, inte minst med tanke på priset. 2500 kr känns på något sätt lagom för den här typen av produkt medan 5000 kr för HC 2:an känns rejält överprissatt.

En sak som jag undrar är ifall Zipaboxen har stöd för Mac OSX. Jag har inte kunnat hitta bekräftelse på detta, bara att det finns en app för iOS. Någon som kan svara på detta? Det kan vara en dealbreaker för mig eftersom jag tillbringar en stor del av min fritid med en MacBookPro i knät! :D

Mvh
Fred
 
Jag kan testa ikväll, frugan har en MacBookPro :D
 
Man använder väl webbläsaren för att konfigurera inställningarna eller? Isf borde det ju funka med vilken dator, surfplatta eller smartphone som helst.
 
Jag har faktiskt sneglat lite åt Vera igen då jag tycker att appen iVera ser väldigt trevlig ut. Nu har ju inte det något med Zipabox att göra direkt men hur tycker du att appen funkar för Zipabox? Antar ju att man använder appen betydligt mer än webgränssnittet när man väl har konfigurerat allting och därför känns denna extremt viktig.

Det jag inte gillar med Zipabox är att den inte verkar vara en helt färdig produkt. Tycker du att det märks på något mer sett än avsaknaden av dokumentation?
 
iSnobben skrev:
Man använder väl webbläsaren för att konfigurera inställningarna eller? Isf borde det ju funka med vilken dator, surfplatta eller smartphone som helst.
Personligen är jag inte så förtjust i att vara helt hänvisad till webgränssnitt för att ställa in grejer jag äger. Jag har en Harmony multifjärr som från början ställdes in via ett nedladdat program. Nu måste man logga in på en websida för att göra förändringar vilket ofta är struligt. Dels ligger sidan nere då och då men det är också att man måste komma ihåg inloggningsuppgifter. Med ett program lokalt i datorn krävs inga lösenord och risken för att inte få kontakt när man som mest behöver det är väldigt liten.

Jag inser att jag var lite otydlig i min fråga: kan man operera Zipaboxen med ett program lokalt i sin dator och finns detta program då till OSX? Eller är man helt hänvisad till webinloggning?
 
Paxman skrev:
Personligen är jag inte så förtjust i att vara helt hänvisad till webgränssnitt för att ställa in grejer jag äger. Jag har en Harmony multifjärr som från början ställdes in via ett nedladdat program. Nu måste man logga in på en websida för att göra förändringar vilket ofta är struligt. Dels ligger sidan nere då och då men det är också att man måste komma ihåg inloggningsuppgifter. Med ett program lokalt i datorn krävs inga lösenord och risken för att inte få kontakt när man som mest behöver det är väldigt liten.

Jag inser att jag var lite otydlig i min fråga: kan man operera Zipaboxen med ett program lokalt i sin dator och finns detta program då till OSX? Eller är man helt hänvisad till webinloggning?
Jag håller med dig om att det ofta känns bättre med riktiga program. Men ett webgränssnitt har ju sina fördelar också framförallt för utvecklare som inte måste anpassa till olika operativsystem vilket jag tror lönar sig för konsumenter också. Jag menar vi kör ju alltid en uppdaterad version oavsett om vi sitter på en Mac eller en PC. Vad jag har sett så verkar både Zipabox, Vera samt Fibaro bygga på just webgränssnitt.
 
iSnobben skrev:
Jag håller med dig om att det ofta känns bättre med riktiga program. Men ett webgränssnitt har ju sina fördelar också framförallt för utvecklare som inte måste anpassa till olika operativsystem vilket jag tror lönar sig för konsumenter också. Jag menar vi kör ju alltid en uppdaterad version oavsett om vi sitter på en Mac eller en PC. Vad jag har sett så verkar både Zipabox, Vera samt Fibaro bygga på just webgränssnitt.
Jo men webservern är ju lokal, behöver inte ens Internet etc för att konfigurera.
Det innebär ju också att den går att logga in och styra från vilken webläsare som helst.
Alla skrivare m.m har ju ett webgränssnitt och det är väl bra då man kan gå dit med vad man vill. Inget specifikt för Windows, Mac eller Linux mfl.
 
Qunaki skrev:
Jo men webservern är ju lokal, behöver inte ens Internet etc för att konfigurera.
Det innebär ju också att den går att logga in och styra från vilken webläsare som helst.
Alla skrivare m.m har ju ett webgränssnitt och det är väl bra då man kan gå dit med vad man vill. Inget specifikt för Windows, Mac eller Linux mfl.
Jaha, då det är inte en extern webserver? Det är alltså lite som när man loggar in på sin router?
 
Paxman skrev:
Jaha, då det är inte en extern webserver? Det är alltså lite som när man loggar in på sin router?
Exakt så!
 
Qunaki skrev:
Jo men webservern är ju lokal, behöver inte ens Internet etc för att konfigurera.
Det innebär ju också att den går att logga in och styra från vilken webläsare som helst.
Alla skrivare m.m har ju ett webgränssnitt och det är väl bra då man kan gå dit med vad man vill. Inget specifikt för Windows, Mac eller Linux mfl.
Okej jag kanske inte var helt tydlig på den punkten när jag tittar på mitt tidigare inlägg. 😃
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.