Det är mycket enkelt att rösta bort dom som är invalda i facket. Samla ihop låt säga 50 personer som tycker ungefär lika och gå på ett årsmöte, då kan ni med säkerhet "kasta ut" dom som ni inte vill ha i styrelser och i stället välja in dom som ni vill ha, svårare är det inte. Det förutsätter naturligtvis att ni är medlemmar.
Sitt inte vid sidan om och gnäll utan gör nått åt det som är "fel".
Det ÄR medlemmarna som har makten att styra ett fack, men det förutsätter att dom lyfter på sina breda rövar och gör nått mer än klagar på "dom andra".
 
elmont skrev:
Det är mycket enkelt att rösta bort dom som är invalda i facket. Samla ihop låt säga 50 personer som tycker ungefär lika och gå på ett årsmöte
Vad hjälper det att byta ut hela facket?

Hela systemet är ju ruttet.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Vilket system, hela landet eller vad menar du??
 
O
elmont skrev:
Vilket system, hela landet eller vad menar du??
Jag gissar att han syftar på vår svenska arbetsrättslagstiftning. Det är den som ger fackföreningsrörelsen en plats på arbetsmarknaden. Det finns många bra delar i de lagarna och jag tycker många fackförbund använder dem på ett bra och konstruktivt sätt. Tyvärr gäller det inte SEF. En bidragande orsak är gissningsvis det svenska elmonopolet som gör att de kan agera som ett världsfrånvänt skråväsendet en bra bit till vänster om vänsterpartiet och med en minst sagt anakronistisk bild av sin samtid.
 
Ja SEF är ju rätt stridbara och har rätt ofta hårda duster med sin motpart EA. Jag skulle drista mig till att påstå att det är få fackförbund som har så hårda "duster" med motparten, så man kan knappast anklaga dom för att gå hand i hand.
 
Någon här som har en uppdatering som gäller 2021
 
E
D Dera skrev:
Någon här som har en uppdatering som gäller 2021
Angående vad?
Söker du jobb som lärling?
 
E
Tabell med avtalshöjningar för olika yrkeskategorier och ersättningar, uppräknade i svenska kronor (SEK).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
[bild]
Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.