Har har tänkt att köpa en hyfsat billig grovdammsugare för att kunna hålla rent när jag ska bygga. Så den ska klara spån, damm, skruvar m.m m.m. Allt som kan tänkas åka upp i dammsugaren i samband med renovering av en hel övervåning.

Poängen med den är att den ska göra sitt jobb, mer behöver det inte vara. Därför har jag tittat på budget varianter.

Någon som provat nedanstående modeller och kan ge ris eller ros?

MEEC 6999kr
http://www.jula.se/torr-vatdammsugare-20-l-1200w-230031

NILFISK 699kr
http://www.jula.se/torr-vatdammsugare-1300w-buddy-15-1300w-230011

KÄRCHER 589kr
http://www.bauhaus.se/karcher-grovdammsugare-wd-2-25.html

BILTEMA 599kr
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Vat--och-torrdammsugare-WD-120030-17209/
 
Meecen för 7papp är nog bäst i detta heatet.... ;) den har ju eluttag för verktyg m start/stoppfunktion...
Är det inte Biltemas sugare som dom varnat för här på forumet????
 
Ha ha blev en nia för mycket på Meecen :)

Jasså det har jag missat. Är den dålig? Läste ett test i tidningen Gör det själv, och där fick den bra betyg.
 
Anna1984 skrev:
Har har tänkt att köpa en hyfsat billig grovdammsugare för att kunna hålla rent när jag ska bygga. Så den ska klara spån, damm, skruvar m.m m.m. Allt som kan tänkas åka upp i dammsugaren i samband med renovering av en hel övervåning.

Poängen med den är att den ska göra sitt jobb, mer behöver det inte vara. Därför har jag tittat på budget varianter.

Någon som provat nedanstående modeller och kan ge ris eller ros?

MEEC 6999kr
[länk]

NILFISK 699kr
[länk]

KÄRCHER 589kr
[länk]

BILTEMA 599kr
[länk]
Trodde det var shop-vac, bosch eller festool 26 som var de Byggahus-korrekta valen av dammsugare. ;)
 
This is da shit. (Positivt menat) jag köpte en einhell för fyra år sen, mitt bästa köp någonsin. Den har sugit mer sågspån, ibetong och slask vatten med betong än något borde överleva men det tuffar på. Stora påsar är positivt det också. Dock är denna rätt mycket dyrare än TS övriga modeller men enligt mig ska saker hålla! Det är modellen i plåt (tyvärr har jag ej modellnamnet) som jag har inte plastskiten. Dessutom uttag för verktyg självklart
 
Jag undrar om det finns grovdammsugare under 2000kr som är något att ha (dvs en govis som suger i nivå med en vanlig hushållsdammsugare). Hade en Kärcher för typ 700kr en gång och den fick man sopa in smutsen i slangen för att den skulle suga upp det -samma som TS länkar till ser det ut som.

/woodchuck
 
woodchuck skrev:
Jag undrar om det finns grovdammsugare under 2000kr som är något att ha (dvs en govis som suger i nivå med en vanlig hushållsdammsugare). Hade en Kärcher för typ 700kr en gång och den fick man sopa in smutsen i slangen för att den skulle suga upp det -samma som TS länkar till ser det ut som.

/woodchuck
Samma erfarenhet som dig, 700-800kronors Kärcher.. Bara skit.
 
woodchuck skrev:
Jag undrar om det finns grovdammsugare under 2000kr som är något att ha (dvs en govis som suger i nivå med en vanlig hushållsdammsugare). Hade en Kärcher för typ 700kr en gång och den fick man sopa in smutsen i slangen för att den skulle suga upp det -samma som TS länkar till ser det ut som.

/woodchuck
Normalt håller jag med dig men EINHEll RT-Vc 1630 sa ! Den kostar typ 1700 och j-lar va bra den är. Men det börjar ju att närma sig 2000, nä billiga grovisar går bort.
 
Tänkte först använda grovdammsugaren enbart till mitt inredande av vind, Tänkte inte att jag behövde den så mycket mer sen. Men kom på att det är ju kanon att ha en grovis i garaget och dammsuga ur bilen med. Så behöver lite tryck I dammsugaren. Har uppgraderat min budget nu till 2000 kr när jag hittat fler användningsområden till den :)

Vad kan ni rekommendera för något för under 2000kr?
 
Kärcher wd5200, 1600w, autostart för elverktyg, blåsfunktion, fungerat klockrent de här året ja ägt den, köptes på krauta för 1999:-
 
Av erfarenhet så avråder jag det bestämdaste från en meec. Låter som en jumbojet men suger ändå rätt kasst. Värst av allt är kvalitet på slang och tillbehör. Bara skit!
 
Jag har Kärchern i första inlägget och avråder starkt att ens fundera på den! Suger mycket dåligt med tom påse och knappt alls med halvfull påse.
 
Funkar det om det är 2000 DDK? :)

http://www.prishammeren.dk/shop/fein-dustex-25-2410p.html

Skämt åsido så har den fått väldigt bra betyg i tester, jag tror till och med att den slog Festool. Jag har inte testat den själv (har CTL Mini). Om du inte har multiverktyg kan du leta efter FMM top extra-paketet, som är ett paket med en multimaster och en dustex plus de flesta tillbehör till multimaskinen. Skulle kunna vara prisvärt, men hittar inget just nu.
 
Jag gjorde misstaget att köpa en billig grovdammsugare för 300-400 kronor och det var verkligen att kasta pengarna i sjön. Beslutade mig sedan för att gå upp ett steg och köpte en Einhell och det var något helt annat.

Normalt sett hade jag nog inte rekommenderat Einhells produkter, men när det gäller dammsugare för hemmabruk så har jag svårt att se att man har behov av något dyrare än en av deras bättre modeller (dvs. en med plåtbehållare). Vill minnas att jag betalade drygt 1000 kronor med frakt från Tyskland.


Edit: Min modell heter RT-VC 1525 SA. Kostar idag 1300 kr på ByggHemma eller €115 inkl. frakt från Tyskland.
 
Redigerat:
  • Gilla
riob
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.