Jättefint badrum. Trist med golvvärme + onyttjad golvbrunn men det blir en del av "byggt själv charmen"

Mitt vatten till diskmaskin kan frysa vid -15. Jag löste det med en frostvakt i sockeln under köksskåpet brevid.
Det finns frostvaktsslingor. Som med hjälp av en special rörkoppling får in en värmekabel i vattenröret. Finns dem med intern termostat och extern. Som vanligt hittar jag ingen länk.

Men egen byggda lösningar är alltid roligare.
 
Jehu skrev:
Vi gjorde 15m2 badrum för totalt 95000. E de budget?
Det enda jag anlitade proffs för var flytspacklet, för att vara säkra på att få rätt fall. Och det var det enda som inte blev bra. Men det var mitt eget fel, borde kollat noggrannare innan jag klinkrade golvet. Jag hade för mycket förtroende för karln, han skulle vara den bästa.
95 000 låter billigt tycker jag men så vet jag inte så mycket om vad som är "normalt". Har sett siffror på 20 000 / kvm och mer här på forumet. Att anlita yrkesfolk är rena lotteriet verkar det som. Jag tror att när man är amatör och bygger saker i egna huset så är man mer noggrann än en hantverkare som bara vill bli klar så snart som möjligt. Det tar tid att bygga själv, men det blir ofta bättre.

/ulf
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
selins skrev:
Står också i fog med att bygga in badkaret i DoIt-skivor från Bauhaus. Som jag förstår det vilar inte ditt kar på dessa? Vilken tjocklek valde du på skivorna?
Nej, karet står på egna fötter. Det är någon mm mellan kaklet och badkarskanten (silikonsträng). Vi använde 50 mm tjock skiva, både till badkar och bastuväggar. Har du kollat om DoIt-skivan finns kvar på Bauhaus? Jag kollade på nätet men där finns den inte längre. LUX-skivan är ju onödigt dyr (i alla fall för några år sedan). Borde finnas billigare alternativ någonstans.

/ulf
 
JKrister skrev:
Jättefint badrum. Trist med golvvärme + onyttjad golvbrunn men det blir en del av "byggt själv charmen"

Mitt vatten till diskmaskin kan frysa vid -15. Jag löste det med en frostvakt i sockeln under köksskåpet brevid.
Det finns frostvaktsslingor. Som med hjälp av en special rörkoppling får in en värmekabel i vattenröret. Finns dem med intern termostat och extern. Som vanligt hittar jag ingen länk.

Men egen byggda lösningar är alltid roligare.
Det är inte golvvärmen som fryser utan rören till varm- och kallvatten. Visst kan man använda frostvakt men det fungerar inte i vårt fall p g a knepig åtkomst (och så blir jag nervös av att ha en möjlig källa till eldsvåda stående oövervakad...). Lösningen med slinga i själva vattenröret skulle funka, men det blir mycket dyrare än datorfläkt-alternativet. Och så är det som du säger, egna lösningar är alltid roligare.

/ulf
 
O
Den golvbrunnen som inte används... köp sån där antidunst å häll ner... det har fungerat perfekt där jag testade det...
Det är väl nått oljeaktigt kan jag tänka mig....
 
Nej förstod att det inte var några problem med golvvärmen. Menadr att den torkar ur golvbrunnen så drn måste vattnas.

Kanske en anledning till att köpa en 3d printer och skriva ut tratten/fördelningmunstycket i plast så att luften styrs in i RiR.
 
Odjuret skrev:
Den golvbrunnen som inte används... köp sån där antidunst å häll ner... det har fungerat perfekt där jag testade det...
Det är väl nått oljeaktigt kan jag tänka mig....
Det ska jag prova! Visste inte ens att det fanns. (Har funderat på matolja el likn men tänkt att det kanske härsknar och börjar lukta.)

/ulf
 
JKrister skrev:
Nej förstod att det inte var några problem med golvvärmen. Menadr att den torkar ur golvbrunnen så drn måste vattnas.

Kanske en anledning till att köpa en 3d printer och skriva ut tratten/fördelningmunstycket i plast så att luften styrs in i RiR.
Jag missuppfattade ang golvvärmen. Ursäkta.

En 3D-printer är inget dumt förslag. En hake är att man väl måste ha en ritning (vilket väl inte är alldeles så enkelt, eller?). Men det är väl kanske just sådana här saker som 3D-printrar ska vara riktigt bra för. Någon som testat att göra en egen, någorlunda komplicerad, plastdetalj, från idé till färdig grej?

/ulf
 
Om alla fyra rören mynnar på samma ställe kan du bygga en fyrkantig låda som alla fyra mynnar inuti och koppla fläkten så att den drar luft ur lådan
 
Purus har en sorts fjäderbelastat vattenlås som heter Nood som funkar både med och utan vatten.
Även Biltema hade en sorts insats till röret som skulle skydda mot lukt.

Jag tänkte försöka med det i min bastu där det sitter en vanlig golvbrunn istället för en spygatt, som det borde vara.
 
Funderar över ert val av kakel, själv sneglar jag mer åt de större plattorna att ha på vägg o golv - men det är riktigt snyggt med dem ni valt, lite mer klassiskt.
 
Nej har inte provat tillverka med 3d printer. men lite sugen på kjells velleman k8200 för 6000 spänn.
 
LillaHon skrev:
Funderar över ert val av kakel, själv sneglar jag mer åt de större plattorna att ha på vägg o golv - men det är riktigt snyggt med dem ni valt, lite mer klassiskt.
I ärlighetens namn fick väl priset vara med och bestämma en del över valet av kakel och klinkers. Vi tittade på dom riktigt stora flaken men dom var dyrare och även knepigare att lägga själv (sa dom). Vanliga vita är ju bra för att dom är lite "tidlösa", och så fick vi dom till bra pris. De svarta på golvet var dyrare (men extrapris även dom).

/ulf
 
Fred vom Jupiter skrev:
Purus har en sorts fjäderbelastat vattenlås som heter Nood som funkar både med och utan vatten.
Även Biltema hade en sorts insats till röret som skulle skydda mot lukt.

Jag tänkte försöka med det i min bastu där det sitter en vanlig golvbrunn istället för en spygatt, som det borde vara.
Jag kollade upp Nood. Smart grej. Tack för tips! Kan kanske vara värd sina 400.-

/ulf
 
lassaserik skrev:
Om alla fyra rören mynnar på samma ställe kan du bygga en fyrkantig låda som alla fyra mynnar inuti och koppla fläkten så att den drar luft ur lådan
Javisst, så gör man naturligtvis! Verkar vara den enklaste och vettigaste lösningen. Kan bli ganska snyggt o "samlat" också. Och alla grejor man behöver råkar jag ju dessutom redan ha hemma. Blir ett lagom jul-projekt. Tack!

/ulf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.