Chepo skrev:
Söker info och hoppas någon har svar!

Vi är i full färd att installera en fiberlösning i huset, Telia levererar.

Nu har funderingar uppstått ang. trådlös överföring av tv-signalen från Gateway till just tv'n.

Telia säljer sin lösning Ruckus. Den vill jag helst undvika o undrar om det funkar med en Wlan-repeter liknande denna:
[länk]

Några anledningar finns. Ruckusen är både ful och dyr. Men funkar det enbart med den så får jag ta den lösningen.
Fördelen med ovan länkade produkt är oxå att den förstärker signalen o det behövs på övervåningen..
Jag skaffade ett par ruckus i väntan på att jag ska orka borra genom en tjock betongvägg. De funkar och är beprövade, men tråd är ju bättre om man har möjligheten. Dyrt: Tja, det kostar att prova sig fram med olika billigare lösningar också.
 
imported_Benno skrev:
Jag skaffade ett par ruckus i väntan på att jag ska orka borra genom en tjock betongvägg. De funkar och är beprövade, men tråd är ju bättre om man har möjligheten. Dyrt: Tja, det kostar att prova sig fram med olika billigare lösningar också.
Blir ingen kabel för min del.

Förstår att Ruckus funkar. Men är intresserad om alternativa lösningar funkar eller om man MÅSTE ha Telias produkter. Ganska novis på området.
 
Har kört med Ruckus i flera år och fungerar perfekt. Första och andra året kunde man få starta om burken som ansluts till routern pga av att den blev seg vid kanalbyte och texttv, däremot påverkade det inte streamingen. Verkar som man fått bort de problemen nu med programuppdatering i router eller IPTV-boxen.
Vet att man testade ett antal trådlösa burkar innan man valde Ruckus och utifrån att kunderna förväntade sig samma stabilitet som marksända lösningar med sladd/antenn.
 
Chepo skrev:
Blir ingen kabel för min del.

Förstår att Ruckus funkar. Men är intresserad om alternativa lösningar funkar eller om man MÅSTE ha Telias produkter. Ganska novis på området.
Man kan få andra trådlösa att funka men detta kräver att man gör väldigt mycket inställningar är inte som att ansluta en dator trådlöst. Inget som man borde prova på om man inte har bra kunskap om hur telia tv funkar och hur man konfigurerar inställningar!
 
Bra drag i tråden! Kul!

För att förtydliga lite. Telia som leverantör är ett måste då samfälligheten knutit avtal med Telia.
100mb nedströms. Så även om man tappar lite på vägen så borde? det räcka??

Den repeter jag tittat på har en port för kabel ut. Den är tänkt att användas till tv-boxen.
Så om jag fårstår tekniken rätt så räcker det med att få ett fast uttag vid tv-boxen, via repetern, o sen koppla in boxen med en kabel?
 
Nerre skrev:
Det finns väl olika repeaters, men de flesta har bara en radio vilket gör att de använder halva kapaciteten åt att sända data till "huvudroutern" och halva till att "utöka räckvidden". Men just för IP-TV så tror jag inte repeater är meningsfullt eftersom boxar och TV oftast inte har WiFi utan kräver kabel. Då är det en burk med Client Mode som behövs (ibland kallas de "trådlös nätverksadapter" eller liknande, t.ex. Clas O [länk]).
Kanske denna?
http://www.conrad.se/CONRAD-WLAN-RE...rad-swe&pi=986922&ci=SHOP_AREA_224196_0415195
 
Frågan är om den går att köra enbart i Client Mode (för i repeater mode tappar man som sagt var halva bandbredden). Bara att läsa manualen (det jag gjorde för TP-Link-burken jag nämnde).

MEN, ett väldigt stort MEN, Telia kör väl med VLAN och kräver att TV-boxen ansluts till ett specifikt uttag? Det innebär antagligen att du behöver en separat trådlös router (accesspunkt) och alltså ett separat trådlöst nätverk kör IP-TV.

De bekanta som jag har hjälp som har Viasat har det via det vanliga internet, d.v.s. det är inte ett separat uttan på fiberboxen.
 
Redigerat:
Hej Allihopa.

Vi kommer att få Telia Öppen Fiber indraget inom det närmaste.
Telia hatt gett oss ett erbjudande.
48 kanaler
50-100 Mbit/s
Telefon Mini
För 299:-/månad dom första 12 månaderna och därefter 657:-/mån.
Men man kan välja till en Technicolor TG233 för trådlös överföring mellan delningsboxen och TV:n.

Nu kommer min fråga.
Har någon testat den och är det bra bildöverföring? Vad är räckvidden och hur mycket "vägg" går den genom? Är det lön att betala 989:- för den lösningen?
OK, det blev visst lite fler frågor...

Tacksam för återkoppling Christian
 
Krillekrock skrev:
Hej Allihopa.

Vi kommer att få Telia Öppen Fiber indraget inom det närmaste.
Telia hatt gett oss ett erbjudande.
48 kanaler
50-100 Mbit/s
Telefon Mini
För 299:-/månad dom första 12 månaderna och därefter 657:-/mån.
Men man kan välja till en Technicolor TG233 för trådlös överföring mellan delningsboxen och TV:n.

Nu kommer min fråga.
Har någon testat den och är det bra bildöverföring? Vad är räckvidden och hur mycket "vägg" går den genom? Är det lön att betala 989:- för den lösningen?
OK, det blev visst lite fler frågor...

Tacksam för återkoppling Christian

Technicolor TG233 är Telias ny trådlös överföring mellan delningsboxen och TV:n så finns nog inte så jätte många som har den än.
 
Generellt kan man säga att tom de värsta "trådlöst internet"-förespråkarna här på forumet vidgår att till TV skall man ha kabel. Med nätverkskabel så blir det garanterat inga problem öht, under några omständigheter. Med trådlöst så tar man chansen, vilket är extra riskabelt med strömmande tjänster som IP-TV som inte har så mycket buffring att tala om.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Generellt kan man säga att tom de värsta "trådlöst internet"-förespråkarna här på forumet vidgår att till TV skall man ha kabel. Med nätverkskabel så blir det garanterat inga problem öht, under några omständigheter. Med trådlöst så tar man chansen, vilket är extra riskabelt med strömmande tjänster som IP-TV som inte har så mycket buffring att tala om.
Nja, jag har kört WLAN via Ruckus till TV sedan Telia introducerade den och inga störningar (ok 3-4 hängningar första året) och HD-kanaler, står brevid Thomson/route med WLAN och Tellstick Net. ;-)
Men då bor jag i villa och inte i flerfamiljshus där mycket trådlöst kan finnas.
 
Men kör inte Ruckus ett helt eget WLAN? D.v.s. den delar inte trafik med datorer?

Det jag vet är problemet med WLAN är att latensen är fruktansvärt dålig. Ibland blir det stopp i kanske 200-300 ms och för strömmande video är det katastrof om man inte har en stor buffert. För vanligt surfande är det inga problem.
 
Efter att ha letat efter en lösning som inte skulle involvera prylar från Telia så fick jag till slut erkänna mig besegrad. Det blev en Ruckuslösning.
Tuffat finfint i en vecka nu. Ruckusen gör ett eget nätverk mellan sändare o mottagare vilket bör minimera risken för störningar?

Tipset är att leta Ruckus på Blocket. Finns o kommer ut en del till bra priser!
 
Vet att bl.a. Telia testade flera leverantörer av trådlöst för sin IPTV-lösning innan man valde Ruckus, så det finns skäl till att det fungerar, vår har rullat sedan 2008.
 
Jag har ett rucus-par hemma som kan bli till salu om nån behöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.