Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej,

Har nu läst igenom massvis med trådar men inte riktigt fått svar på mina funderingar.
Har installerat ELJO vägguttag i hela huset, eftersom jag vet att billigare uttag har problem med att få in stickproppar etc.

Men jag ska nu byta ut alla strömbrytare och även dimmrar. Men kan inte förstå vad som kan vara problemet med att köpa billigare märken där (från tex Biltema eller så)?

Säkerhetsmässigt, kan det vara farligt att sätta in billigare strömbrytare/dimmrar för lampor?
Att strömbrytaren/dimmern kanske tappar sin färg efter 10år eller är lite segare är inga problem, allt jag är orolig är säkerheten.

Så nu ni som har erfarenhet och kunskap, hjälp mig.

Mvh (jobbat som elektriker 4-5år)
 
Redigerat:
Det är väl bara att gå och känna på grejerna. Jag har i alla fall varit med om att VIKO (som Biltema säljer) har gått sönder efter första tändningen. Gick inte att släcka. Det är ju i alla fall aldrig något som har hänt med ELJO eller ELKO..

//Patrik
 
  • Gilla
vacker
  • Laddar…
Jag har tidigare köpt lågpris grejer från Jula / Biltema mfl.
(till mina egna installationer)
har upplevt att kvaliten är ojämn, dåliga anslutningar för kablar, "slappa" lägen på strömbrytare.
& som du skrev svårt att få i stickpropparna.

nu mer kör jag bara ELKO eller ELJO

och gör jag installationer hos någon annan så vägrar jag göra installationen om de köpt lågprismateriel.


det är mina personliga åsikter.
Men det är en rejäl priskillnad på vissa produkter.
och även de billiga grejerna är godkända.

Men jag ser dagligen hur typprov går till för att en produkt ska bli godkänd på marknaden, visseligen på högspänningsprodukter, men en del tillverkare gör helt enkelt billiga produkter med billiga material och lösningar.... då blir resultatet där efter...
Lika väl dyrast behöver inte vara bäst.

elektriker sedan -97 med ab behörighet
 
  • Gilla
vacker
  • Laddar…
Jag har svårt att föreställa mig vad som skulle bli en säkerhetsrisk med dåliga strömbrytare. Plasten spricker spontant så att spänningsförande delar ligger fritt? Är du nöjd med utseendet och är inställd på att den kanske är jobbigare att installera samt att livslängden möjligen blir kortare än de dyrare på enstaka exemplar så är det bara att använda biltema.

Jag har bytt en Biltema mot en Eljo trend på ett ställe i huset. Inte för att det var något fel på den utan för att jag störde mig på att den inte var likadan som den trend som satt en meter ifrån.
 
  • Gilla
Ocko och 1 till
  • Laddar…
Jag började med Bårebo och upplevde alltifrån svårigheter att få in stickkontakter till billig och diffus känsla på brytarna.
Bytt mer eller mindre allt rakt av till Eljo Trend och vilken sjuk skillnad.

Även kört diverse lågpris-produkter i DIN-kapslar.
Vid centralbytet blev det Hager rakt av, och även där.. Vilken sjuk skillnad!
 
  • Gilla
vacker
  • Laddar…
O
vacker skrev:
Säkerhetsmässigt, kan det vara farligt att sätta in billigare strömbrytare/dimmrar för lampor?
Nej.
 
  • Gilla
vacker
  • Laddar…
Tack för svaren.
Det jag tänkte med säkerhetsrisk är att då nu när de mesta kopplingarna är skruvfria, att om man köper billigare kanske dem har sämre hållbarhet i längden och att då efter ett tag kan skapa vidrationer och varmgång, som i sin tur leder till överhettning och eld.

Vad är skillnaden på ELKO och biltema dimmer, infällda rörelsevakter?
Ursäkta om det är dåligt skrivet, är rätt trött just nu.
 
Redigerat:
Kör samma märke som vägguttagen.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
el_richard skrev:
Kör samma märke som vägguttagen.
För att?
 
vacker skrev:
För att?
Av estetiska själv. Om du själv är elektriker så måste väl du också tycka att el inte bara ska vara funktionellt utan även snyggt??

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Av estetiska själv. Om du själv är elektriker så måste väl du också tycka att el inte bara ska vara funktionellt utan även snyggt??

//Patrik
Hur många kollar på uttag och brytare, och ser att det är samma märke? Då dem inte sitter brevid varandra och så länge dem är samma färg så spelar det mindre roll.
Bara man har samma brytare överallt så märker ingen (om inte en annan elektriker går och kollar) skillnad.

Nu vill jag gärna att vi återgår till mina frågor istället för vad du anser som estetiskt.
 
vacker skrev:
Hur många kollar på uttag och brytare, och ser att det är samma märke? Då dem inte sitter brevid varandra och så länge dem är samma färg så spelar det mindre roll.
Bara man har samma brytare överallt så märker ingen (om inte en annan elektriker går och kollar) skillnad.

Nu vill jag gärna att vi återgår till mina frågor istället för vad du anser som estetiskt.
Nu frågade inte jag vad andra tycker, utan vad DU tycker! Som jag förstår det så är det hemma hos dig och som elektriker brukar man bry sig om utseendet på elen. Det är ju en inredningsdetalj som allt annat!
Därför jag är lite förvånad.

Men jag lämnar det nu.

//Patrik
 
Att ELKO, ELJO är av betydligt bättre kvalitet är det ingen som helst tvekan, räcker det inte som argument så handla på "Biltema". Jag har som företagare provat div lågprisapparater men alltid till slut hamnat hos ELKO/ELJO och skulle kunna skriva en hel liten uppsats om varför men jag nöjer mig med att ge en rekommendation och det är att satsa på bra kvalitet det betalar sig alltid i långa loppet även om det svider lite mer i plånboken, i alla fall i början.
 
Jag fattar inte varför du som elektriker vill byta ut ett av de märkena som anses av yrkesfolk som något av det bästa som marknaden har att erbjuda, till något som du själv är så tveksam till att du måste ställa frågor om säkerheten på ett forum.

Salle
 
Nu börjar tråden gå utför.

Tack alla som svarade med kunskap och erfarenhet, det uppskattades!

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.