Hej på Er!

Vi har precis köpt ett parhus från -78 där vi innan inflytt skall helrenovera entréplanet (1,5 plans med källare 140+70 kvadrat). Mekanisk frånluft (Aliance-system?)

Huset värms idag med två LLVP, en i källaren och en på entreplanet, samt oljefyllda radiatorer som förra ägaren satte in för tre år sedan. VV-beredaren byttes 2007. Det är inte öppen planlösning, och kommer inte bli mycket öppnare efter renoveringen heller. Totala elförbrukningen, inkl hushållsel, ligger i dagsläget på ca 18000kWh/år

Vi skall lägga nya golv överallt på entreplanet förutom i badrummet i första läget och till sommaren kommer vi göra samma manöver på övre plan.

Är det dumt att inte förbereda för vattenburen värme när man ändå har uppe alla golv - eller borde man till och med titta på att montera någon form av luft-vatten pump direkt? Är det i så fall golvvärme på entreplanet och radiatorer på övre plan som man skall fundera på?

Är det någon som har några åsikter om detta?
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Om ni har möjlighet så är det väl bara bra att passa på att installera ett vattenburet system. Det ger ju flexibilitet och möjlighet att i framtiden välja mer energieffektiva uppvärmningssystem. Dock så är det en ganska kostsam investering och det är tveksamt om det kommer att löna sig vid en eventuell försäljning. Om ni har tänkt att sälja om några år när ni kanske får barn eller liknande så är det nog lika bra att låta bli men om planen är att bo i huset under överskådlig tid så tycker att att det kan vara värt besväret.

När det gäller golvvärme så har de olika tillverkarna flera lösningar där man kan lägga golvvärmen direkt på ett bärande golv. Det minskar både arbetsbördan och kostnaden jämfört med att bryta upp alla golv för att lägga värmerör. Läs på lite på Uponors och LK:s hemsidor om de system som finns så har du något att utgå ifrån.
 
Har du tänkt göra jobbet själv eller ska hantverkare göra det?
Det är ju några dagars jobb att riva lägga nytt GV system, och beroende på hur djupt ni ska riva i ursprungliga planen så är det mer eller mindre extrajobb för GV.

Vad är det för underlag på golvet som ligger där idag?
 
Vår plan är väl att bo i huset i minst 10 år. Jag vet inget hus i området som valt annat värmesystem än det vi har idag så visst skulle det säkerligen vara en stor fördel i ett försäljningsläge.

Det ligger golvspån/golvgips över bjälklaget idag. Golvgipset skall rivas bort och ersättas med nytt där vi skall lägga klinkers (hall, kök & tvättstuga) Golvspånet hade vi egentligen tänkt spara och bara lagt Junckersgolv över - men sedan började jag fundera över det här med värmen.

Vi har tänkt göra allt snickeriarbete själva - tar in plattsättare, målare och elektriker.
 
Jag hade definitivt gjort det, golvvärme på båda plan. Är det inte öppen planlösning får ni ju ingen bra värmekomfort med LLVP. 18000 är ingen jätteförbrukning men om det är energideklarationen är den kanske inte så realistisk.... Hur gamla är LLVP:arna? Dom kanske sjunger på sista versen och ni ändå kommer behöva investera i uppvärmningen och då ar det lika bra att göra det ordentligt.

Aliance betyder att köksfläkten är ihopkopplad med frånluften och samverkar, till skillnad från vanlig köksfläkt där fläkten sitter i själva fläktkåpan.
 
LLVP:arna är från -06. Panasonic CS-E9DKEW. Jag har läst på värmepumpsforum att de skall vara av "sådärbra" kvalitet med flera kompressorhaverier historiskt. Ena utedelen ger dessutom ifrån sig ett otrevligt lågfrekvent ljud som dessutom förstärks av att den är monterad i ett hörn mellan husväggen och ett avgränsande plank (fäst i husväggen)

Jag skall undersöka möjligheterna med att lägga slang nu direkt iaf. Vad kan man räkna med att det kostar per kvadrat inkl spårade spånskivor (eller skall man fräsa själv?)
 
Redigerat:
Akahigi
Peter_GBG skrev:
LLVP:arna är från -06. Panasonic CS-E9DKEW. Jag har läst på värmepumpsforum att de skall vara av "sådärbra" kvalitet med flera kompressorhaverier historiskt. Ena utedelen ger dessutom ifrån sig ett otrevligt lågfrekvent ljud som dessutom förstärks av att den är monterad i ett hörn mellan husväggen och ett avgränsande plank (fäst i husväggen)

Jag skall undersöka möjligheterna med att lägga slang nu direkt iaf. Vad kan man räkna med att det kostar per kvadrat inkl spårade spånskivor (eller skall man fräsa själv?)
Om du kollar på rinkabyror.se så listar de m2-priset för komponenterna.
 
Akahigi
Peter_GBG skrev:
Vår plan är väl att bo i huset i minst 10 år. Jag vet inget hus i området som valt annat värmesystem än det vi har idag så visst skulle det säkerligen vara en stor fördel i ett försäljningsläge.

Det ligger golvspån/golvgips över bjälklaget idag. Golvgipset skall rivas bort och ersättas med nytt där vi skall lägga klinkers (hall, kök & tvättstuga) Golvspånet hade vi egentligen tänkt spara och bara lagt Junckersgolv över - men sedan började jag fundera över det här med värmen.

Vi har tänkt göra allt snickeriarbete själva - tar in plattsättare, målare och elektriker.
Hej!

Det spelar nog ingen roll vad de andra husen i området har för uppvärmning, snarare vad man får för pengarna i övrigt när du lägger ut ditt hus, dvs de hus ditt hus då skulle konkurrera med. Då kanske inte området är en bra avgränsning?

Om du ska in med typ bergvärme som du kan tjäna en del elpengar på eller om du hade ett brinnande vedintresse och en ny panna hade jag gjort den investeringen, annars inte.

Du får ju rätt många luftvärmepumpar för de pengarna.
 
Du skall ta fram ritningar och skicka till de golvvärmetillverkare du vill använda dig av tex LK så får du tillbaka en komplett ritning och specifikation på vad du behöver och kan därefter begära in offert på material och arbete.
 
Kanske var jag lite otydlig jag menar dom ritningar du redan har på huset, så konturerar dom hela systemet och ritar in det på din husritning.
 
Sök på golvärme på YouTube så finns filmer som visar lite olika förläggningssätt.
 
Självklart hade ju drömmen varit att slänga ut bef fula och bullrande LLVP, borra för bergvärme och sätta golvvärme i hela huset. Problemet är att jag i så fall får göra detta på lånade pengar.

Med en besparing på 50% i elkostnad för värme hamnar jag på en minskad elkostnad med kanske max 7000kWh. Sen kan jag väl säkert säkra ner till 20A från 25A vilket sparar ca 2000:- / år. Det blir fortfarande många år innan den anläggningen är betald.

I området säljs och köps hus i princip varje månad. Köparna har stenkoll på vad förra huset gick för och vill inte betala mer än så. Frågan är om texten "Uppvärmning: Bergvärme" och 10000:- lägre driftkostnad kan driva upp priset med 250.000:- (bara en gissning på vad investeringen kommer gå på) eller ej.

Räknar man bara räntor ger det en klar besparing, men någon gång skall ju banken ha tillbaka sina pengar.

Svårt det här...
 
Det vettigaste är nog att ni bor in er ett år innan ni gör något. Jag hade blivit galen av att bo ihop med två LLVP. Har en nu i större hus än ert och både jag och frun tycker så illa om den att vi eldar som två påtända pyromaner i spiskassetten istället för att ha den på. Men visst den är dumt monterad och behöver ny fläktmotor.

Jag tror att man får igen en stor del av kostnaden om man skulle sälja. Kanske inte 250 men en stor del därav.
Och jag tror inte att det kostar så mycket om du gör jobbet själv. Hur realistisk är 18000 KwH/år ? Var det en normalfamilj eller ett penisonärspar som duschade en ggn i veckan, som såg en timme bingolotto och hade 17 grader i de 2 rum de använde?
 
  • Gilla
Seglarvännen och 1 till
  • Laddar…
Problemet är att vi inte vill bo in oss ett år innan vi blåser ut nedervåningen. Vi har chansen nu med dubbelt boende under en period och då vill vi passa på.

Dock (det kanske var så här du menade) så avvaktar vi ett år med att installera bergvärmen. Det var ju lite den linjen jag var inne på från början, dvs att förbereda för vattenburet redan nu men att inte ta den stora investeringen direkt. Det blir vi ändå ev tvingade till om vi vill använda oss av hela rotavdraget.

Det kanske handlar om 20-25kkr för slang, plåtar, skivor mm för entreplanet vilket det kan vara värt att "chansa på". Elpriset lär inte bli mycket billigare och med debatten ang nätbolagens troliga chockhöjningar vill man ju minimera elanvändningen. Jag håller dessutom redan på att bli galen på det här dova basljudet (som inte mäktes under visningarna) så någonting kommer vi ändå behöva göra i framtiden.

Ni som är insatta i det här med vattenburet - Om man skulle förbereda redan nu, kan man i så fall redan innan BVP är installerad driftsätta de slingorna vi kommer lägga i hall, kök och tvättstuga? Dvs använda dem för komfortvärme för klinkergolven. Alternativet är ju annars att man lägger dubbla system på de ytorna, men det känns ju något onödigt(?!)

Angående förbrukningen så vet jag inte riktigt hur rimligt det är. De var två vuxna och fyra barn. Badkar på övre plan och dusch på entreplan. Det lär ju gå en massa el bara till varmvatten för en så stor familj. Däremot har de haft rätt svalt på övre plan tror jag. Själva är vi två vuxna plus en treåring - dock är min fru frusen av sig och bävar redan för att vi kommer slåss om temperaturen hemma (jag har redan planerat för nattsäkning vid aktiverat larm mm)

Jag har försökt få ut förbrukningen från nätbolaget men de vill inte lämna ut historiska uppgifter från abonnemanget pga sekretess.
 
Det finns tex Uponor elpush , som är till för komfortvärme, ingen koll på hur stor yta den räcker till och inte gratis.

Man lägger ibland både vatten och el tex i badrum med motivering att man vill stänga av den vattenburna värmen helt på sommaren. Hur vettigt det är känns osäkert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.