Enligt besiktningsprotokollet så saknas brunnsmanschett i golvbrunnen i badrummet, och badrummet är precis nyrenoverat. Det är en gjuten platta med klinkers ovanpå (utan golvvärme, suck)

Någon som vet:
1: Är detta väldigt allvarligt?
2: Hantverkaren som gjorde badrummet borde väl rimligtvis behöva rätta till detta om han lämnat garanti?
3: När man fixar till det så är det väl en totalrenovering vi pratar om? Upp med golvet osv?
4: Går det att göra en kvick-fix? (Vi planerar att inom 5 år bygga helt nytt hus och då ändå riva nuvarande)

Det lustiga är att Mäklaren inte har gjort oss upplysta om detta alls, utan detta läste vi i besiktningsrapporten som utfärdats. Borde inte en mäklare upplysa om sånnahär allvarliga (?) saker?

(Är inte ny användare här, men ville skapa nytt konto för att förbli annonym pga förhandlingsituation)
 
Om du ska riva hela rasket kan du väl i princip skita i det?
 
Varför bry sig om man ändå ska riva om 5 år. Det är ju inte livsfarligt att bo i huset bara för denna manschett fattas. :D

Men ja, det är ju onekligen ett fel som borde medföra en prutning. Men du har väl haft en egen besiktningsman som gjort en jordabalksbesiktning? :confused:
 
I princip så är det väldigt allvarligt.

Du skriver att det är i en gjuten platta. Om detta är ex. i en källare, så kanske det inte behöver vara så illa. Enl. reglerna (kolla branschreglerna på bkr.se, lätta att läsa) så skall man inte ha fuktspärr i utrymmen där det finns tillskjutande fukt utifrån.

I en äldre källare eller liknande utrymme gäller det. Däremot anser man inet att det skall finnas tillskjutande fukt i en modern platta på mark.

Man skall dock ändå ha fuktspärr precis i våtzonen och runt brunnen.

Tar du en platta från 70 - talet blir det en bedömningsfråga, skall inte komma fukt, men ofta är det fuktigt i felbyggda plattor från den tiden.

Rent hypotetiskt och med mycket tur kan det gå att riva upp plattor runt brunnen och åtgärda. Men då är det mycket som skall stämma. Felet (om det är fel) är så extremt grovt att troligen är inget annat rätt gjort heller. Lite som att bilverkstaden lämnar ut bilen efter att ha fyllt motorolja som spolarvätska, och bensin i bromsvätskebehållaren. Skulle du lita på bromsarna som samme kille bytt belag på?

Den plattsättare som inte sätter manschett kan likagärna ha limmat upp plattorna med trälim, och risken är stor att han pulat med elen också.
 
Nyfniken skrev:
Om du ska riva hela rasket kan du väl i princip skita i det?
Om manschetten saknas helt, och detta ex. är på andra våningen, så kommer det att regna på våningen under ganska omgående. Inget man vill ha i 5 år.
 
Det vore mer anmärkninmgsvärt om mäklaren hade kommenterat det. Det framgår ju tydligen av protokollet.
 
hempularen skrev:
Den plattsättare som inte sätter manschett kan likagärna ha limmat upp plattorna med trälim, och risken är stor att han pulat med elen också.
Ha, ha. Tyvärr har du kanske rätt men är det inte en väl långtgående slutsats. ;) Det fick mig att skratta i varje fall så tack! För övrigt misstänker jag att slarvern även är oduglig i köket. :p
 
Är dels en fråga om prutning, dels en fråga om försäkring och dels så tycker jag att det som är nybyggt skall vara rätt byggt.

Förstår såklart att huset inte kommer kollapsa på grund av detta ;) Men om nu nybyggnadsplanerna tar längre tid än väntat, säg 15 år, eller att vi kanske tillomed flyttar innan vi bygger nytt (man vet ju aldrig), då känns det ju lite surt att ha en riskkonstruktion som kunde ha blivit åtgärdat "gratis" pga garantiärende.

Besiktningen som gjorts är en "överlåtelsebesiktning av småhus - nivå 2" av Anticimex. Vet inte om detta är att jämställas med en jordabalksbesiktning? Hittade inte detta på deras hemsida... Det är säljaren som varit uppdragsgivare till protokollet, så nej, jag har inte haft en egen besiktningsman där. I Protokollet så har de gått igenom (vad jag kan se) hela huset, och det enda jag är oklar i omfattningen av problemet är just brunnsmanchetten...


"Anticimex ÖverlåtelsebesiktningEftersom alla hus är olika, kan du välja mellan tre olika besiktningsnivåer för att få den information som just du behöver.

  • Nivå 1 är en grundlig okulär besiktning och motsvarar vår överlåtelsebesiktning som vi utfört under mer än 20 år på den svenska marknaden. Den innehåller bland annat en besiktning av alla tillgängliga utrymmen och synliga ytor, tak och fasader.
  • Nivå 2 innehåller alla moment från nivå 1 samt en utökad besiktning av husets riskkonstruktioner och fuktmätning .
  • Nivå 3 innehåller alla moment från nivå 1 och 2. Dessutom ingår åtgärdsförslag på upptäckta skador i de kontrollerade riskkonstruktionerna samt kostnadsberäkning för att åtgärda upptäckta skador. Åtgärdsförslag och kostnadsberäkning förutsätter att teknikern kan fastställa skadans orsak och omfattning vid besiktningstillfället."

OM allt annat i badrummet är klanderfritt utfört med tätskickt osv, så är väl den enda risken i att inte ha manschett att fuktskada kan uppstå i skarven mellan golvbrunnen och betongsulan? Då detta är på grundplanet och under betongen är det berg. Skulle detta vara farligt? Möggeltillväxten i betong är ju inte så stor, utan är väl rost av armering som är det stora problemet? Och det är ju inget brofäste direkt... Tänker mest högt, så om jag tänker fel så får ni gärna rätta mig.
 
Vissa ska inte hålla på med badrum.
Vi hade en "badrumsbyggare" hemma imorse.
Han föreslog prisolrör genom golvet till duschblandaren. Jag spelade dum och frågade om man verkligen får göra det enligt Säker vatten och BKR och han svarade ja.
Ett klipp från sidan 12 i BKR reglerna..
På våtrumsgolv får inga andra rörgenomföringar utföras än for golvbrunn och annat avlopp. På väggar vid plats for dusch och badkar får endast genomföring for blandare finnas...
Ett tips till TS är att lusläsa det här: http://www.bkr.se/fileArchive/pdf/Branschregler web 2011.pdf
Fredrik
 
Man skall ju iofs komma ihåg att om Anticimex säger att det inte finns någon manschett, så är det nog 50/50 om den finns eller inte. Alltså Anticimex har grundmurat dåligt rykte som bes. företag. Bes. mannen kanske inte ens har tittat i brunnen.
 
TS du inleder med " Köpa hus" har du alltså inte köpt huset?
Du planerar att bygga nytt på fastigheten är det för att huset ifråga är gammalt och därmed skall rivas?
Du skriver nybyggt badrum menar du det eller bara renoverat?
Du skriver att det står i besiktningsprotokollet vems ditt eller fastighetsägarens?
Det är några mycket avgörande frågor och utan svar på dessa så kan ingen svara på vad som är rätt eller fel i det huset.
 
Fredrik Å: Tack för länken! på sida 14 finns en illustration om hur tätskicktet och manschetten skall samverka, men för övrigt står det inget specifikt om just manschetten.... Men ett utmärkt dokument att ha hursom!

Hempularen: Jag håller med om din oro i att om utföraren av ombyggnationen missar en sånhär sak, vad har den då missat av det man inte kan se? Finns en bild på golvbrunnen i besiktningsprotokollet, så tror att de faktiskt har kollat i den ;) Är dock omöjligt att för mig se om manschett finns eller ej... men jag utgår ifrån att de inte kan ha så fundamentalt fel i detta...

Ska man prata med försäkringsbolaget om deras syn, eller är det bara att eventuellt väcka en björn som sover?
 
Cecar: Precis, har inte köpt huset ännu. Planerar att bygga nytt då huset dels är gammalt (ca 100 år), men det är planerat utökning i familjen och då behöver huset vara större (men det är ju lite OT). Badrummet är renoverat, där nytt kakel är satt på både golv och väggar, bland annat. Är osäker på om plattan mot marken är gjuten då också, men golvbrunnen ser ny ut (om den inte vore utbytt vid renoveringen, så är golvbrunnen från 70 talet, vilket den inte ser ut att vara.).
Besiktningsprotokollet är utfärdat av säljaren, jag var inte med när det utfärdades utan var en annan intressent (innan jag kom in i bilden) som tog initiativ till att få det utfärdat.
 
Jag gissar den som gjorde badrummet har läst att man inte ska ha tätskikt när plattan saknar underliggande isolering. Det behöver inte vara ett problem om man har mycket tillskjutande fukt då plattan kommer vara fuktig hur man än gör. Personligen skulle jag satt tätskikt i duschen ändå. Det finns tätskikt som är avsedda för källare/oisolerade plattor.
Dessa tätskikt är vattentäta men inte ångtäta.
Fredrik
 
Om du är seriöst intresserad, anlita en egen besiktningsman
Om du skriver köpekontrakt först, se till att ha en öppen besiktningsklausul, där du har möjlighet att hoppa av köpet inom x antal dagar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.