Davve75 skrev:
Jag beställde en 433-modul för att se om jag kan komma åt mina befintliga rökdetektorer från Nexa. Återkommer med facit på detta senare.
Är glad att jag inet har en massa Nexa att behöva ta hänsyn till. Men en 433-modul hade ändå varit skoj för att kolla in trådlös ute termometer etc.
Heks Aurdion-pryttlar verkar jag ju å andra sidan vara hur sköna som helst. Jisses vilken människa och vad han mäktar hitta på. Avundsjuk? Ja fast bara till 50%, mer orkar man ju inte :)
 
OpiMaza
Var hittar man dom ? (433-modul)
 
433-modulen köpte jag här.
http://smart-telematik.se/product.html/zipabox?category_id=6#.UqgKBHi9LCQ

Angående Nexas rökdetektorer så har jag haft dom ca ett år nu.
Det är sådana som när en larmar, startar larmdonet i samtliga.

Det var vid ett tillfälle som en falsklarmade ett par gånger, men annars tycker jag att dom har fungerat som dom skall.
Hoppas att jag kan läsa in dom till Zipaboxen också.
 
Hej, nån som vet om det går att koppla in egna Arduino sensorer på Zipaboxen? Finns plugins till Veran men är lite sugen på Zipaboxen.
 
Qunaki skrev:
Lite sent nu så jag orkar inte fixa en länk, men på Vesternet har jag sett en sida med vilka prylar som är kompatibla (idag) med respektive enhet; Vera, Fibaroo Home Center och Zipabox (och minst en till). Kolla där.

Som någon skrev i tråden ovan så skulle han börja med plugin i väggarna. Bra anser jag då allt batteri-styrt i Z-wave är dåligt (och dyrt). Mina EJ 230v-saker ligger mest här bara å skräpar.

Kanske imorgon kommer det nya puckar att installera [alt 230, inget batteristyrt], jippi :)

// Kim
Att batterierna tar slut direkt hänger ihop med din täckning. Jag började glatt att slänga upp alla batteriprylar först när jag fick mitt startpaket. Sen tog det några veckor innan jag fick upp lite dimmer puckar och andra el drivna prylar. Jag trodde jag skulle bli galen och slänga ut skiten då batterierna tog slut på 2 veckor.

Men när en batteridriven Z-wave sensor inte får kontakt med styrenheten så drar den massor av batteri då den ligger och pollar efter kontakt med controllern. Efter att jag jobbat med att fördela ut el-anslutna enheter som kan agera som repeter så fungerar även de batteridrivna enheterna bra :)

Sen ska man inte tro att alla enheter kan agera som repeter det måste man kolla upp. T.ex. kan inte mina Aeon labs multi sensorer eller Everspring SE812 Sirener agera som repeters även om dom är el-anslutna :mad:
 
MangeGBG skrev:
Hej, nån som vet om det går att koppla in egna Arduino sensorer på Zipaboxen? Finns plugins till Veran men är lite sugen på Zipaboxen.
Hur kommuniserar Arduino sensorerna?
 
Det börjar inte så bra. Min sprillans nya Zipabox lyser inte, och det är nog inget bra tecken. Jag har mailat till m.nu så får vi se vad dom säger.
 
Surt sa grisen, hoppas det löste sig :mad:
 
Jo, dom skulle skicka en ny direkt.
Bra service :)
 
Hur sätter man upp mail alerts för larmen i zipabox? Contacts är definerade men ändå går inga mail vid larm. Några tankar?
 
Du måste logga in i säkerhets modulen i Control center. Där kan du editera "settings" för din säkerhets partition. Under fliken Reports lägger du till den användaren som du vill skicka larm mail till.
 
Om någon av er som har en Zipabox vill skriva en liten recension så skulle jag bli jätteglad. Är lite sugen på att byta ut min Tellstick net eftersom den inte är helt pålitlig och med en 433-modul kan man ju göra bytet lite smidigare samt behålla de grejer som funkar med 433.
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Någon som vet när det kommer en windows phone app?
 
iSnobben skrev:
Om någon av er som har en Zipabox vill skriva en liten recension så skulle jag bli jätteglad. Är lite sugen på att byta ut min Tellstick net eftersom den inte är helt pålitlig och med en 433-modul kan man ju göra bytet lite smidigare samt behålla de grejer som funkar med 433.
I väntan på att någon orkar så har du en engelsk review från april som är ganska utförlig. http://www.automatedhome.co.uk/revi...s-home-automation-controller-mega-review.html Dock stämmer inte säkerhetsmodulen, den har ändrats till det bättre än vad som visas här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.