Ja de e just de med 200m2 som ställer till det för Nibe flvp eller alla flvp:s för den delen.

6,5kw kommer att bottna eftersom det inte räcker till och elpatronen kommer att kicka in varvid besparingsgapet ökar kraftigt mellan flvp och bv om man applicerar det på byggnader från 200m2 och uppåt.

Mitt hus är 300m2 och har ett effektbehov runt 10-12kw, en flvp är nog inte optimal om det inte dyker upp en snart med 9-10kw effekt från pumpen.

/Christer
 
Har du kollat sortimentet hos Qvantum. Dom har lite större VP, men vet ej hur deras sortiment i FLVP ser ut. ?:)
 
Hmm det är ju synd att en flvp inte klämmer ur sig 2-2,5kw ytterligare än de 6,5 de bästa ger, då hade ju valet varit enkelt.

/Christer
 
Finns värmeväxlare som återvinner frånluften mot brinen från de flesta bergvärmepumpstillverkare idag. Så som i detta fallet när ventilationen redan är dragen till VP så är det ju ett självklart alt. kan jag tycka om om det nu är bergvärme valet hamnar på.
 
Jo det är mycket som kan tyckas självklart innan man sett förutsättningarna på plats. :confused:

/Christer
 
I ett hus som inte är 15 år gammalt så är det goda förutsättningar för att takhöjden är minst 2,40m och då får en värmeväxlare plats ovan pumpen. Vi bygger ett hus just nu där denna lösning valts, vettigt alt. tycker jag.

Därmed inget sagt om hurvida bergvärme är bästa lösningen för TS.
 
Jepp 2,42 i takhöjd och möjligen finns en tillverkare som har "rätt" höjd på både pump och flm. Sedan beror det ju på hur rören kommer ur taket mm, som sagt: Förutsättningarna på plats.

Någon dubbelbreddsmaskin är jag inte intresserad av då ytan inte finns.

/Christer
 
Gott om plats

Takhöjd 2,40

Nibe Fighter 1235 och överst FLM 30



FLM30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jepp det är just Nibe som möjliggör dubbelmontaget om det nu gått att få tag i en vettig Nibesäljare i krokarna så,,,

Sedan verkar det vara ett litet problem att det kommer upp rör under pumpen för vissa fabrikat benställning måste då till och höjden minskar ytterligare.

Jag jobbar på det och i värsta fall blir det flm bredvid.

/Christer
 
Sorry, insåg inte att du var TS.. Givetvis har du koll på förutsättningarna.

Thermias variant är 41cm hög och vägghängd. Det ger styvt 20 cm att klämma in ventinfästningar och böja av rören för VP om VP är lika hög som min Thermia Diplomat. Om det räcker vill jag ha osagt.
 
+ benställning då Thermian är "tät" i botten.

/Christer
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.