Han vill ha platta, fula men dock energieffektiva fläktelement i vårt gamla missionshus från förra sekleskiftet. Jag vill ha stora gammelmodiga s.k. dragspelsbälgselement. Kan sträcka mig till att ha en takfläkt (dock en fin liten vit tropikfläkt) som fördelar värmen i rummet.
Rummet är ca 40 kvm stort och har en takhöjd på ca 3 meter.
Vad ska vi göra?
Är det inte lika effektivt med "dragspelen" + takfläkt som med fläktelementen?
Var får man tag i nytillverkade gammaldags element?
 
Jag håller med din man... Kolla www.rinkabyror.se Om jag inte minns helt fel har jag sett såna element där..
 
fläktellement? Fläkt finns det väl bara i vissa elradiatorer.

Däremot så är det nog så att sektionsradiatorer (som jag tror att du menar) har lägre verkningsgrad än "moderna" panelradiatorer (som finns med sk. konvektorplåt). Plåten hjälper till att avge mer värme från radiatorn. Undra om det är konvektorvarianten som ni uppfattat som fläktdrivna.

Men detta handlar så vitt jag förstår bara om hur mycket värme man får från en given storlek på radiator. Det har inget med energisnålhet att göra. Den värme som inte avges från den mindre effektiva radiatorn har ju inte gått förlorad.

En sektionsradiator kanske passar bättre i stil med ert hus. Å andra sidan så är (vissa) panelradiatorer ganska diskreta, man tänker inte på att de finns.
 
hempularen skrev:
fläktellement? Fläkt finns det väl bara i vissa elradiatorer.
Dom finns som vattenburna oxå... ;)
 
Det ena kan inte riktigt ersätta det andra.. Eller rättare sagt, det kan det, men isåfall måste man ha vääääldigt stora vanliga element för att komma upp i samma effekt..

Läs mer på www.varmepumpsforum.com !
 
Kör på sektionsradiatorer!

Dom är ju så mycket snyggare än dom ny platta sakerna.
Inte tror jag att dom skulle vara mindre effektiva.
 
Andreas_Hansson skrev:
Kör på sektionsradiatorer!

Dom är ju så mycket snyggare än dom ny platta sakerna.
Inte tror jag att dom skulle vara mindre effektiva.
kanske till och med tvärtom för det känns som om dom har större värmeöverföringsyta en en platt radiator av samma storlek :). Luften kan passera och värmas också mellan varje sektion. Man förenklade denna konstruktion till platt form för att kunna tillverka billigare plåtvarianter mycket och snabbt men deffinitivt inte på grund av att dom gamla var ineffektiva ;). Är dom av gjutjärn så håller dom också ett bra tag framöver. Man ska ta hänsyn att rummet är stor och installera tillräckligt många :)
gaia
 
Nu gäller väl frågan inte sektionsradiatorer vs panelradiatorer utan fläktkonvektorer vs sektionsradiatorer.

Anledningen till att fläktkonvektorer är väl om ni har höga fönster med risk för kallras eller att fönstrets bröstning är för låg så att det inte finns plats för vanliga radiatorer.

För att säga vilken typ av radiatorer som passar just erat hus så behöver man veta värmebehovet ni har i watt samt fönstrens bröstning och hur långa radiatorerna kan vara.

/Patrik
 
[EDIT: Det räcker med en tråd om dessa element så jag har flyttat det senaste inlägget (detta inlägg) till den befintliga tråden. Mvh MathiasS]

Min man och jag diskuterar nätterna igenom om vilka element vi ska ha i vårt "nya" hus. Vi totalrenoverar ett gammalt missionshus från förra sekelskiftet och nu har vi kommit fram till rördragningar. Vi måste bestämma vilka element vi ska ha...
Jag är lekman på området och skriver lite fakta om huset för att få så bra tips från er med större erfarenhet som möjligt.

Huset är nyisolerat med Ekofiber i väggar och golv.
Golvytan är på 90 kvm på nedervåningen och samma (med snedtak) på ovanvåningen.
Takhöjd nere- ca 3 meter.
De två stora rummen på nedervåningen är på 40 (vardagsrum) resp 30 kvm. (kök/matsal). Övriga ca 20 kvm består av gästrum, tvättstuga och badrum.
Det finns fyra fönster i vardagsrummet som är B120 x H177 cm och en glasad dörr B127 x H249 cm, som leder ut till ett stort växthus. I vardagsrumet leder en trappa upp till övervåningen. Det är även öppet ut till matsalen (ca 2 meter bred ingång).
Det finns två fönster av samma storlek i kök/matsal samt två i gästrum och ett i badrum.
Huset värms upp av solpaneler, ackumulatortank (650 L) med elpatron och vedeldad vattenmantlad kamin.
Nu ska vi alltså bestämma vad vi ska ha för radiatorer...
Min man vill ha PFW20 Pyrox fläktradiatorer. Jag är negativ till dessa då jag vill ha så lite el och ljud som möjligt i huset (PFW20´s fläktar ligger och el- surrar på 30 dB).
Jag vill ha gammaldags sektionsradiatorer (typ från Lenhovda radiatorfabrik).
VAD SKA VI VÄLJA? Det är två helt olika radiatorer. Självklart passar sektionsradiatorerna bäst i vårt gamla missionshus, men är de effektiva? PFW20 har ju en inbyggd fläkt som sprider värmen upp till taket... Men vad fula de är!
Om vi nu väljer sektionsradiatorer: kan vi effektivisera värmespridningen med hjälp av en takfläkt (läs; tropikfläkt)?
HJÄLP!
 
renoverar ni hela kåken........varför inte stoppa in golvvärme..........så får ni tid till annat på nätterna än att diskutera element ....eller ;)
 
Jag vill ha gammaldags sektionsradiatorer (typ från Lenhovda radiatorfabrik).
  VAD SKA VI VÄLJA? Det är två helt olika radiatorer. Självklart passar sektionsradiatorerna bäst i vårt gamla missionshus, men är de effektiva? PFW20 har ju en inbyggd fläkt som sprider värmen upp till taket... Men vad fula de är!
  Om vi nu väljer sektionsradiatorer: kan vi effektivisera värmespridningen med hjälp av en takfläkt (läs; tropikfläkt)?
  HJÄLP!
Självklart ska ni sektionsradiatorer till detta huset, estetiskt tilltalande med don efter person (hus). Effektiviseringen av värmespridningen tror jag inte ni behöver tänka på. Skulle kunna tänka mig 2 graders skillnad från 1 meters höjd till taket, inte mycket att orda om nu när ni har ett relativt välisolerat tak.
rogge
 
Håller med Rogge. Jag skulle inte sätta in en fläkt som står och brummar. De kan tyckas ligga på en låg ljudnivå men det surrar ju jämt! det blir aldrig tyst! (även om man kan stänga av fläkten om man vill - men vad är då vitsen). Sätt in konventionella konnektionsradiatorer av önskad design. Antar att ni har rätt tjocka vägar? (gammalt hus tjocka väggar) största förlusterna är kanske genom tak och kallras från fönster och i så fall är det viktiga att sätta element under varje fönster. Takfläkt tror jag inte ni behöver om ni har flera värmekällor. Min åsikt..
 
Fördelen med fläktkonvektorerna är att dom blir betydligt mindre, och inte att förglömma väldigt effektiva. Fast estetiskt kan jag hålla med om att sektionsradiatorerna kan passa bättre, men då om ni ska köra med gammal stil raktigenom.

Själv byter jag ut mina sektionare mot pfw20, mest för att jag vill komma ner i systemtemperatur och kunna utnyttja värmepump och solfångare ordentligt, det kan man inte med för hög systemtemp...
Från början är mitt värmesysten räknat med oljepanna och förmodligen då 80/60 som system temp, Att kunna få ut samma effekt men med lägre temp gör att mina "gamla" radiatorer skulle behövt vara betydligt längre och tjockare....
 
Redigerat:
Jag är också skeptisk till allt som låter i huset, men kan inte en kompromiss annars vara fläktradiatorer och snygga tidsanpassade elementskydd?

Vi har gjort så i vårt hus. Där elementen syns, har vi sektionsradiatorer och där de ska byggas in bakom elementskydd panelradiatorer (för de är plattare och billigare för samma effekt).
 
halloj, måste bara säga dig välkommen i gruppen missionshus-ägare :)
Bor i ett med som vi har 2 st konvektorelement i stora "salen" varken jag el min sambo tycker det är fula. Visst gammla sektionsradiatorer är klart snyggare. Men skaffar du en takfläkt el 2 så får du ju snurr på den varma luften, med tanke på takhöjden. (vi har 4,5m)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.