Hej!

Jag startar denna tråd med förhoppningen att det finns fler Zipabox ägare där ute som önskar en dialog kring användningen av boxen, hur man skapar regler mm.

Det finns en massa forum där Veran och HC2 diskuteras men inget Zipabox forum.

Jag kör själv sedan några månader tillbaka en installation med c:a 25 enheter, samt att jag har ytterliggare några enheter som skall installeras vid tillfälle, bl.a. en Fibaro universal sensor och några fler brytare
.
Följande enheter ingår idag.
  • Zipabox
  • Backupmodul
  • Fibaro wallplugs
  • Düwi IP44 Wall plug
  • Fibaro Door/Window sensor
  • Aeon Multisensor 4-1
  • Everspring Siren
  • Everspring Rökdetektor
  • Fibaro Dimmer
  • Fibaro 1*3kW
  • Fibaro 2*1,5kW

Berätta gärna om era installationer samt lyckade eller misslyckade regler så hoppas jag att vi kan få igång en bra dialog :D
 
Bra initiativ, Frasse!
Jag får nog mina grejer i morgon, så skall jag börja labba lite under veckan.
Du kan lita på att det kommer att komma en del frågor :)
 
  • Gilla
Frasse_Man
  • Laddar…
Vill gärna höra vad ni har för erfarenheter av zipzbox. Positivt och negativt. Funderar på att skaffa mig en sån.

Skrev en tråd tidigare om det.
 
Bra initiativ med en egen Zipaboxtråd Frasse_Man.

Gillar gränssnittet och batteribackupen. Hoppas evinnerligt att Zipan blir en dealbreaker för många då Vera kräver så mycket av folk att den aldrig kommer att bli en Svenssonbox.
Fibaro = Mac, snygg och flärdig med en massa inlåsningar/begränsningar
Vera = Linux, för de som orkar/kan hacka.
Zipabox = Windows? För den stora massan??? (ej Win 8 då :)

// Kim
 
  • Gilla
Frasse_Man
  • Laddar…
Några funderingar.

- Vilket/vilka larm har ni kopplat till er Zipabox? Hur (trådlöst eller kablat (RS232/Ethernet))? Eller skippar ni larmenheten och använder själva Zipaboxen som kontrollenhet för att hantera skalskyddet?
- Någon som kontrollerar Squeezebox via sin Zipabox? Hur?
 
OpiMaza
Finns det någonstans man kan se skillnader på alla controllers som finns tex på m.nu ?
Just nu känns det som en djungel själv har jag en raspberry pi med en RFXtrx433 USB och funderar på en Razberry men vad kan då den jämfört med zipabox eller vera osv?
 
Hej,

Har en längre tid varit sugen på Z-wave som ersättare till mina Nexa prylar, har tittat på Zipabox men innan jag trycker på köpknappen har jag några frågor som jag hoppas få hjälp med (nybörjare så "bare with me").

  1. Zipabox och Internet-anslutning? Krävs detta? Vid registrering eller konstant? Har iofs fiber in till huset men även en sådan går ju att gräva av...
  2. Zipabox och stabilitet? Hur beprövad är den? Kommer det uppgraderingar (typ firmware)?Behov av omstarter eller liknande?
  3. Användbarhet, har inte tid/ork att programmera i någon större utsträckning utan behöver förlita mig på ett grafiskt gränssnitt. Kommentarer?
  4. Styrning - finns det appar (iPhone/Android/Windows Phone)? för manuell styrning (tex tända/släcka en fönsterlampa)?
  5. Jag avser börja lite försiktigt med att köpa några puckar för att montera bakom befintliga vägguttag. Vad är t.ex. skillnaden mellan https://www.m.nu/micro-smart-energy-switch-aeon-labs-p-840.html och https://www.m.nu/micro-switch-aeon-labs-p-839.html Finns det andra (bättre)?
  6. Slutligen, var köper jag ovanstående? Förslag på leverantörer? Gärna med snabb leveranstid så att jag har något att göra i mellandagarna :)
 
cjk1975 skrev:
Hej,

Har en längre tid varit sugen på Z-wave som ersättare till mina Nexa prylar, har tittat på Zipabox men innan jag trycker på köpknappen har jag några frågor som jag hoppas få hjälp med (nybörjare så "bare with me").

  1. Zipabox och Internet-anslutning? Krävs detta? Vid registrering eller konstant? Har iofs fiber in till huset men även en sådan går ju att gräva av...
  2. Zipabox och stabilitet? Hur beprövad är den? Kommer det uppgraderingar (typ firmware)?Behov av omstarter eller liknande?
  3. Användbarhet, har inte tid/ork att programmera i någon större utsträckning utan behöver förlita mig på ett grafiskt gränssnitt. Kommentarer?
  4. Styrning - finns det appar (iPhone/Android/Windows Phone)? för manuell styrning (tex tända/släcka en fönsterlampa)?
  5. Jag avser börja lite försiktigt med att köpa några puckar för att montera bakom befintliga vägguttag. Vad är t.ex. skillnaden mellan [länk] och [länk] Finns det andra (bättre)?
  6. Slutligen, var köper jag ovanstående? Förslag på leverantörer? Gärna med snabb leveranstid så att jag har något att göra i mellandagarna :)
Jag ska göra ett försök att svara på frågorna :D

1) Boxen kräver bara internet access då du skall göra förändringar, Annars funkar den offline. Men så fort du skall administrera användare, lägga upp nya enheter, konfigurera enher, skapa regler mm allt detta görs i Control Center via webben. Sedan klarar den att köras offline. Du kan via mobilappen välja om du ska koppla upp dig lokalt eller via internet för att t.ex. tända och släcka lampor. Med lokalt så menar jag WiFi. Sedan kan du om du har backup modulen koppla in ett 3G modem som kan koppla upp boxen på internet om din vanliga internet lina går ner.
2) Det kommer relativt ofta uppgraderingar för att rätta buggar/skapa kompabilitet med nya enheter men jag anser att boxen är väldigt stabil så länge du har enheter som är kompatibla (krävs lite reserch för att finna ut). Jag startar aldrig om boxen. Man ska dock inte glömma att dom inte har släppt version 1.0 av programvaran ännu vissa delar är fortfarande beta.
3) Att skapa regler är väldigt enkelt men det krävs lite uppstart om man inte är programerare. Kan du java så är det en fördel men inget måste. Det finns bra guider på vesternet.com samt du kan fråga här, det var vad jag hoppades vi kunde använda forumet till. jag är själv ingen programmerare och nybliven entusiast så jag hoppas kunna slänga ut några frågor om vi blir fler ;)
4) Självklart, sök i iStore eller på Android market (eller vad det kan heta, har ingen android enhet?) så hittar du screenshots, funkar både lokalt och över internet.
5) Har inte satt mig in i dessa, förhoppningsvis kan någon annan hjälpa till.
6) Det finns flera att välja på, https://www.m.nu/Shop/Product/List?q=zipabox eller http://smart-telematik.se/product.html/zipabox?category_id=6#.UqbmhvTuJb0 det finns kanske andra. Jag köpte min från smarthome.fi då det vid detta tillfälle inte fanns någon återförsäljare i sverige.

Hoppas detta var svar på dina frågor, lycka till.
 
foogy skrev:
Några funderingar.

- Vilket/vilka larm har ni kopplat till er Zipabox? Hur (trådlöst eller kablat (RS232/Ethernet))? Eller skippar ni larmenheten och använder själva Zipaboxen som kontrollenhet för att hantera skalskyddet?
- Någon som kontrollerar Squeezebox via sin Zipabox? Hur?
Jag har använt Zipaboxens larm modul vilket jag tycker fungerar bra. du kan hitta mer inforamtion på följande länk, http://maison-de-geek.com/2013/05/tuto-zipabox-utilisation-du-module-securite/, Använd chrome och translatern så funkar det hyggligt :D Det jag tror fungerar är vissa larm från paradox och DCS. tror du behöver backup eller säkerhets modulen om du önskar koppla in ett larm separat.
 
OpiMaza
Kan den styra min befintliga 433Mhz prylar ?
 
OpiMaza skrev:
Kan den styra min befintliga 433Mhz prylar ?
Det beror säkert på vad du har för prylar, jag har inte själv några 433Mhz grejor så jag har inte några erfarenheter. Berätta gärna så kan jag se om jag kan klura ut vad det finns för stöd.
 
OpiMaza
Inget märkvärdigt, men jag har ett gäng med anslut kontakter samt 5 st claesolsson tempmätare som jag loggar.
 
Om du är intresserad av Zipaboxen i övrigt så är inte 433 modulen särskilt dyr, c:a 600kr tror jag.
 
Jag beställde en 433-modul för att se om jag kan komma åt mina befintliga rökdetektorer från Nexa. Återkommer med facit på detta senare.
 
  • Gilla
Frasse_Man
  • Laddar…
OpiMaza skrev:
Finns det någonstans man kan se skillnader på alla controllers som finns tex på m.nu ?
Just nu känns det som en djungel själv har jag en raspberry pi med en RFXtrx433 USB och funderar på en Razberry men vad kan då den jämfört med zipabox eller vera osv?
Lite sent nu så jag orkar inte fixa en länk, men på Vesternet har jag sett en sida med vilka prylar som är kompatibla (idag) med respektive enhet; Vera, Fibaroo Home Center och Zipabox (och minst en till). Kolla där.

Som någon skrev i tråden ovan så skulle han börja med plugin i väggarna. Bra anser jag då allt batteri-styrt i Z-wave är dåligt (och dyrt). Mina EJ 230v-saker ligger mest här bara å skräpar.

Kanske imorgon kommer det nya puckar att installera [alt 230, inget batteristyrt], jippi :)

// Kim
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.