Hej,

Bott i mitt hus som inte är nybyggt i ca ett år nu. Har endast adsl möjligheter idag eller 3g/4g och för mig så är båda rätt dåliga alternativ.

Har pratat med Telia som inte är så hjälpsamma och intresseanmält mig på öppenfiber.se.

Vad kan jag göra för att få fiber till mitt hus då det inte finns anslutningsmöjligheter från gatan idag?

Vilka leverantörer finns det?

Andra tips och trix?

Tacksam för hjälp.

Vänligen,
Tony
 
Finns det fler fiberaktörer där du bor?

Är dina grannar intresserade kan ni kanske gå ihop och leta leverantör eller bygga eget nät.
 
Vilka leverantörer finns, jag har ingen aning?

Bygga eget nät? Hur? Någonstans måste vi koppla på en fiber, hur vet jag vart och vem som ansvarar?

Kan kommunen veta mer?
 
Kommunen vet garanterat inte ett skvatt. Var bor du lite mer exakt?
 
Haninge kommun(2mil utanför Stockholm)
 
Finns det inget dragit till din tomt eller ens i närheten så krävs det att någon drar igång att få kabel nergrävt, och det är inte så lätt som att ringa valfri leverantör.
Antingen får du kolla intresset med grannar och övertyga en leverantör att ni är tillräckligt många intresserade för att de ska börja bygga, eller så får ni göra det själva.

Möte med grannarna är nog iallafall ett första steg
 
MathiasS skrev:
Kommunen vet garanterat inte ett skvatt. Var bor du lite mer exakt?
Kanske är så runt huvudstaden? Här i västra götaland så har kommunerna rätt bra koll på fiberläget.
 
Ja, trådskaparen skrev stockholm i sin profil så jag svarade utifrån det. På andra håll är det garanterat helt annorlunda. Tack och lov.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
ullberg
Bäst vore ju om du hittade någon som är på jakt efter kunder i ditt område. Huddinge verkar ju vara fokusområden för såväl Telia öppen fiber som stockholm fiber, så de är ju i närheten (men tydligen inte just där du bor). Om det inte går att få kontakt så kan det ju vara värt att följa denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/teknik/225654-lufthangd-optokabel.html

Själv hade jag (fördomsfullt) trott att Telia bara hade varit intresserade om du fått ihop en ganska stor mängd grannar, men om de är lika förstående som de Mexitegel talat med så kanske man kan bli uppkopplad med en mindre insats (sen vet jag inte hur rimligt detta är om du bor i ett villaområde i Haninge, kanske bor Mexitegel lite mer avsides, vad vet jag...)

/U
 
ullberg
Jo, och jag kan kort berätta hur det var för mig (inte alls samma kommun, andra sidan stan så det är inte direkt applicerbart):

Telia öppen fiber gjorde utskick i våras om att det skulle byggas i mitt område. Jag blev mer än förvånad då jag bor ganska avsides, men glad då jag gärna vill ha fiber. Dock ville jag helst inte ha just Telia (kalla det fördomar) utan hellre någon av de två andra aktörer som agerar i vår kommun. Jag kontaktade därför dessa och sa att jag hade fått erbjudande av Telia men hellre ville ha dem och undrade om de var intresserade.

En sa direkt nej (typ "har Telia tagit detta område har vi inget där att hämta") men den andra var först lite intresserad. Efter ett par mail fram och tillbaka insåg denna dock att det var lite för få kunder för lite för mycket jobb (och det trots att de hade dragit fiber fram till säg dryga kilometern från mig), speciellt som de var tvungna att konkurrera med en annan aktör. Så jag gick vidare med Telia och i förra veckan blev det installerat.

/U
 
Telia/Skanova är aktiva på många håll i Haningen, jag skulle börja där.
 
Telia har jag kollat med(öppenfiber). Blivit runtkopplad till 10talet personer, den ena smartare än den andra. Summa summarum blev ungefär att anmäl dig på hemsidan och be grannar göra det.

Det jag skulle vilja ha är en lista på vilka leverantörer som finns till att börja med. Sen skulle jag vilja veta hur utbyggnaden i området redan är för att veta vilka grannar som kan vara intresserad eller rent utav hjälpa leverantör med business case:t.

Tack för all info och hjälp ovan. Ska försöka ta det vidare.
 
Kontakta Svenska stadsnätsföreingen på vinst och förlust, de har ett väldigt brett kontaktnät. Förhoppningsvis kan de ge dig fem minuter av deras tid för lite tips och råd. http://www.ssnf.org/

Jag har i tidigare yrkesroller haft en hel del med dem att göra och de är verkligen serviceminded (både mot medlemmar och icke-medlemmar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.