Nu tar jag saken i egna händer, ADSL:et är för trögt och 4G håller inte måttet.:mad:

Någon här som vet var man köper lufthängd optokabel till överkomligt pris? Finns i parti och minut på Alibaba, men inte i så små kvantiteter som de 4-500 meter jag behöver.
 
De stora elgrossisterna säljer optokabel, Ahlsell, Solar, Onninen m fl. Kan du inte handla där själv kanske du känner nån elektriker som kan hjälpa dig.
Har du stolpar att hänga kabeln i? Telia gillar nog inte att nån installerar kabel i deras stolplinjer...
Var ska du ansluta kabeln i bortänden?
Lycka till!
 
Elektroskandia säljer väl till privatpersoner?
 
Handla hos grossisterna är sannolikt ingen option, de håller internationellt sett fantasipriser.

Tillstånd från Skanova (inte Telia) är givet att det behövs, dessa herrar har jag förhandlat med tidigare och tror mig veta vilka knappar som behöver tryckas på.
 
http://www.blocket.se/vi/48076592.htm

Kan du inte berätta mer om vad du hade tänkt dig?
Även om du hänger upp kabeln, är någon beredd att koppla in dig i andra änden? Vem ska svetsa fibern och montera fiberkonvertrar osv?
På på jobbet betalar vi ca 3 kr metern för en SM4 singlemodkabel, så det är en ringa kostnad i sammanhanget, det är resten som är dyrt.
 
Jovisst :)

I andra änden finns ett fiberifierat bostadsområde. Sista stolpen sitter 1 meter från ett kopplingsskåp för fiber i området. Så planen är att gå från stoplen in i skåpet där skanova svetsar ihop deras fiber med min.

Pratade med Telia idag och det var inte stopp i första instans i vart fall :) Prel. kostnad för att få en egen fiber till skåpet är knappt 12 000.

Sen är frågan om jag får min "ÖP" i skåpet eller om de vill gå med på att jag skänker luftfibern till dem så jag får ÖP hemma. Jag hoppas på det sista :)

Ett alternativ som jag kikar på är en lufthängd duct, så kan de blåsa sin egen fiber hem till mig. Det är ju precis som du skriver Raskus inte fibern som är dyr. Jag har hittat sådan duct för c:a 10 kr metern.
 
Finns en hel del på Aliexpress. den här kanske kan passa som luftkabel.
$1,474.45 =~ 9600 kr för 500m ink frakt till sverige.

Känns som ett hyfsat rimligt pris för en sådan kabel, men jag har inte kollat så noga hur alternativen ser ut.
 
mexitegel skrev:
[länk]

Går att köpa 500 meter som minst, 1800 spänn plus frakt är ju ett överkomligt pris.... :wow:
Som tämligen erfaren kina-importör så är mitt råd att sluta vara så jävla svensk :). När "dom" säger 500m så menar "dom" typ 5m -allt går att förhandla och det ska du göra, det hör till kulturen, sas. Vill du ha 100m så pruta ned det till 100m, dom kommer att älska dig ändå!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Haha :)
Ja, det är riktigt! Har ingen större erfarenhet av kina-handel - har du fler tips? :rolleyes:
 
mexitegel skrev:
Haha :)
Ja, det är riktigt! Har ingen större erfarenhet av kina-handel - har du fler tips? :rolleyes:
Oj...har jag tips :cool:...;).

Nä, men om vi för tillfället bortser från "vi säljer iPhone för $9" scams utan tittar på normalseriösa kinesiska företag så går det utmärkt att pruta, och dom kommer att stå för dealen ni kommer överens om, helt klart. Kvantiteterna som omnämns på typ Alabama.com är i allt väsentligt helt fiktiva -skit i alionline och kör på på Alabama.com är mitt råd, även om dom listar helt orimliga kvantiteter och priser så bubblar det ned till att dom mer än gärna säljer till Svedala i små kvantiteter, så det gäller att lägga sitt Svenne-komplex åt sidan och mula på med deras strategi, exakt hur hårt man ska gå på kan vara svårt för oss nordbor att känna in, men efter några försök så brukar det reda ut sig :)

Så, mitt råd är att inte vara rädd för att säga vad du behöver just nu, och var heller inte rädd för att pruta hårt tills du tycker att dealen är mer än OK för dig, men var inte direkt otrevlig, är mitt råd...

(nu orkar jag inte ändra, men GDAMN, vad trött jag blir på autocorrect ibland... Alabama->alibaba...)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Stort tack! :)
Nu får vi hoppas att skanova gör det möjligt att hänga kabel i stolparna så jag får testa på att kines-shoppa...
 
mexitegel skrev:
Jovisst :)

I andra änden finns ett fiberifierat bostadsområde. Sista stolpen sitter 1 meter från ett kopplingsskåp för fiber i området. Så planen är att gå från stoplen in i skåpet där skanova svetsar ihop deras fiber med min.

Pratade med Telia idag och det var inte stopp i första instans i vart fall :) Prel. kostnad för att få en egen fiber till skåpet är knappt 12 000.

Sen är frågan om jag får min "ÖP" i skåpet eller om de vill gå med på att jag skänker luftfibern till dem så jag får ÖP hemma. Jag hoppas på det sista :)

Ett alternativ som jag kikar på är en lufthängd duct, så kan de blåsa sin egen fiber hem till mig. Det är ju precis som du skriver Raskus inte fibern som är dyr. Jag har hittat sådan duct för c:a 10 kr metern.
Rätta takter! Hatten av! (y)

Om du vill att dom ska ta över kabeln så är det nog viktigt att allt byggs enligt Skanovas specifikationer både vad gäller duct och fiber. Ta redan på vem som är Skanovas entreprenör i området och hör med dem. Kanske dom tom är villiga att göra hela jobbet för en rimlig penning.
 
ullberg
Ja, även jag stämmer in i att detta är rätta takter, och kul att Telia i alla fall inte direkt avfärdar idén, du får gärna återkomma med slutresultatet.

mexitegel skrev:
Pratade med Telia idag och det var inte stopp i första instans i vart fall :) Prel. kostnad för att få en egen fiber till skåpet är knappt 12 000.
Intressant att se denna siffra, är det Telia öppen fiber eller någon annan del av Telia? Om de nu inte försöker lura dig (jag väljer att tro gott om dem tills motsatsen är bevisad) så anser de alltså att ung. hälften av kostnaden (12k av 19,9k som väl är standard installationspris om de hade erbjudit installation, och lite extra lägger de väl ändå på här för "småprojekt") kommer från centrala infrastrukturen och hälften kommer från den specifika kunden.

Personligen hade jag trott att mycket mer låg på de centrala delarna. Kanske är det alla dessa säljare som springer runt i stugorna som kostar, om de bara visste hur onödigt det var i just mitt fall, när jag bara kommit över chocken att jag faktiskt blev erbjuden fiber så långt ut som jag bor var det helt uppenbart att jag skulle skriva på, de tre gånger säljare var förbi och undrade om jag hade frågor, dåligt investerad tid...

/U
 
mycke_nu skrev:
Rätta takter! Hatten av! (y)

Om du vill att dom ska ta över kabeln så är det nog viktigt att allt byggs enligt Skanovas specifikationer både vad gäller duct och fiber. Ta redan på vem som är Skanovas entreprenör i området och hör med dem. Kanske dom tom är villiga att göra hela jobbet för en rimlig penning.
Ingen dum idé dessutom slår det mig att jag halvt-om-halvt känner en av cheferna för Eltel som brukar campa i fibersvetsvagnarna för Skanovas räkning :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.