Nog för att jag har råd att anlita proffs för att ta ut tanken, men varför betala för något jag kan göra själv? De pengarna kan jag ha roligare för. Jag har tagit ut en tank innan utan problem. Lättare än jag trodde från början. Tigersågade ner den. Totalt spillde jag kanske 2dl diesel på betonggolvet den gången. Skillnaden nu från då är att denna gången är att det är mer diesel i tanken. Men som det ser ut nu lär jag inte behöva tömma tanken utifrån. Arbetet skulle varit nästan klart nu om planeringen hållit, men installatören har inte ens börjat. :( Det tråkiga är att vi missar rotavdraget för detta året.
 
Ungefär vad jag trodde knipo. 200 liter på betonggolvet är mera svineri än du kanske förstår.
(Jag vet folket, läste vad knipo skrev, men alla som spiller sådant man inte får spilla, decimerar alltid sina misstag till 99%)
Tycker definitivt du ska anlita proffs.
Jag spiller aldrig i min petroleumhantering .. Och skulle så, mot förmodan ske lämnas fullständig redovisning om händelseförlopp till både räddningstjänst och försäkringsbolag .. I förekommande fall även till miljökontor och åklagare
 
2dl är 2dl som du kanske förstår, åtminstone för mig. Den slatten torkade jag snabbt upp. Det stänks nog mer när gemene man tankar sina gräsklippare ute på gräsmattan och bensinen rinner över innan de hinner sluta hälla. Jag har, såvitt jag anser, inte "svinat" något alls.
 
2dl är inget att bråka om.
Torkar man upp det omgående så är det ännu bättre:)

Mina råd!

1:börja med att pumpa ur tanken, har du nivåmätare lita inte på den, kör ner en tumstock och kolla nivån.
2: kapa av påfyllningsrör och avluftningsrör
3:kapa upp tanken på den sida som har mest plats, kapa uppifrån ner till halva höjden på tanken. jag menar att du kapar bort övre halvan på den lodräta sidan med mest plats runt.
4: bryt upp och palla under tanken i något hörn så du får lut åt ett håll.
5: pumpa sedan ur så mycket det går.
6. skrapa och ös us ur eventuellt slam med öskar.
7. strö absol på det sista i botten på tanken. låt de ligga medans du kapar resten..
8. nu kan du kapa bort eventuella invändiga förstärkningar.
9 . såga bort resten av den påbörjade sidan.
10, såga bort gaveln brevid. medhjälpare kan behövas så det inte nyper, annars får man såga från ett nytt håll mot öppningen då brukar det inte nypa.
11. såga loss "taket"
12. långsidan
13. sista gaveln.
14. samla upp absolen från botten
15. ta botten, är den för tung brukar vi dela den på mitten. botten kan vara 1mm tjockare än sidora + att iblan har den ditsvetsade profiler fär att få luft under tanken.

Hoppas det går bra.
Hinner du inte med rotavdraget iår då kan det kanske vara ide att elda upp oljan i alla fall.
det är ca. 15000 kWh eller olja för ca 20000kr i tankbilspris
 
finns firmor som river + att du får behålla oljan hos morsan gick de på 1000 eller 2000 efter rot då tappa dom upp oljan i dunkar. då åkte ja billigt med skoda pickupen :)
 
Två Offtopic inlägg rensade
/Mats
Moderator
 
Enk Projektet skrev:
Annars tar du den snålaste uppköparen...han kommer inte spilla en droppe... ;)
Lycka till och återkoppla gärna..... :)
Är ganska dålig på återkoppling, men här kommer den!
Jag köpte en borrmaskinspump, men den lämnade jag tillbaka. Tyckte den verkade lite klen. Fick istället låna en elpump av en bekant, och det gick över förväntan med den. Snabbt och smidigt. Minns inte riktigt, men tror att det tog mindre än 15 minuter att fylla ett fat.
När jag fyllde faten ställde jag dem på byggplast som jag ramat in faten med OM jag skulle spilla.
Och för er som var skeptiska till mitt kladdande kan jag meddela att jag inte spillde en droppe!
Tanken sågade jag ned och bar ut i bitar. Det var den jobbigaste biten eftersom plåten som vägde en del skulle bäras ut genom en smal dörr och upp för den branta källartrappan.
Pannan matade jag med olja från dunk, precis som ni sade att det skulle fungera, vilket det gjorde.
Se bilder.

Oljan såldes tillsammans med farmartanken för några månader sedan.

DSC_0152.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0260.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra gjort! Känner man sig själv och vet vad man kan (och inte kan) så löser man mycket saker själv. Bara för att man köper tjänster så är det verkligen ingen garanti att det blir bättre gjort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.