Vi har skrivit kontrakt på en tomt och betalt handpenning, men tillträdet är först efter nyår. Nu ställde stormen till med lite problem och fällde två 15m höga granar rätt över en liten stuga som står på tomten. Att stugan skadats är inget problem då vi ändå planerat riva den, men när träden försvann så fick grannen insyn på vår tomt och vi tittar rakt in i hans vedförråd. Grannen är säkert en trevlig prick, men hans staplade ved är inte den sexigaste utsikten, utan vi hade väldigt gärna velat ha kvar träden.

Går det här som nån form av försäkringsärende? Vad kan det röra sig om för ersättning isåfall? Granplantor?

Före/efterbilder
före.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
efter.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ersättning kan man möjligen få för skadorna på stugan, men det är ju isåfall till ägaren, vilket inte är du, ännu. Personligen skulle jag vara glad att de föll nu och inte när ni byggt huset, och passa åp att ta resten av granarna också för att inte riskera något. Sätt några tujor istället, så döljs förrådet inom ett par år och ni får in ljus, under förutsättning att ni toppar tujorna när de nått ca 2 meter höjd.

Om granarna står på granntomten tycker jag ni ska föreslå att grannen t bort dem och säter tujor istället, resten av granarna kommer att falla i samma riktning i en framtida storm. Granar gör så.
 
Ersättning för nedblåsta träd, inte en chans.
 
I vanliga fall hade jag inte förväntat mig nån ersättning heller, men eftersom tomten inte kommer vara i samma skick vid tillträdet som när vi skrev kontraktet så händer väl nånting? Säljarna är ett gammalt par och vi vill inte belasta dom med en sån här sak, så därför undrade jag om det fanns några försäkringsalternativ.

Det är mycket möjligt det blir tujor av det i slutändan, tack!
 
Jag skulle begära ersättning om att stugan skadats sen tar ni pengarna och planterar något för dom.
 
Byggmarodören skrev:
men eftersom tomten inte kommer vara i samma skick vid tillträdet som när vi skrev kontraktet
Den kommer visst vara i samma skick nu som tidigare.
Eller trodde du att en gran är 15 meter hög från den föds och i 1000 år framöver?
 
huggan skrev:
Jag skulle begära ersättning om att stugan skadats sen tar ni pengarna och planterar något för dom.
Den gäller inte för skada som drabbar någon av dem som försäkringen gäller för, dvs. för familjemedlemmar eller egna byggnader.
 
Vilken är den? Som inte gäller asså.
 
Har du som köpare ( blivande ägare ) försäkring på fastigheten? om inte så är det redan klart ingen ersättning. Har dom formella ägarna försäkring som inkluderar skador på tomtmark så får dom hjälp med återställande av skador men inga träd.
 
Försäkringen på fastigheten. Det ska va dokumenterad stormstyrka (21m/sek) och man ska inte ha misskött underhåll av träden för att ersättning ska komma på fråga.
 
Jag blir mörkrädd när jag läser den här typen av frågor.
Vill du verkligen ha ersättning av en försäkring, du inte ens har tecknat ännu för en utsikt du inte ens har??
 
  • Gilla
namor och 4 till
  • Laddar…
Hahaha... Du sågar bara upp trädet och staplar en egen stapel på din egen tomt, så slipper du se grannens. Jag tror helt enkelt du får skylla dig själv som köpt en tomt med träd som kan blåsa ner.
Välkommen till verkligheten.;)
 
  • Gilla
Gurkan_1963 och 1 till
  • Laddar…
Men om tillträdet sker först efter nyår så ansvarar tidigare ägarna för tomten?

dvs dom borde i allafall ta bort träden och kanske ersätta något för stugan ifall den inte fungerar (läcker in t.ex.) eller reparera om det är något allvarligt fel.

En stuga på tomten kan vara guld om man har ett husbygge på tomten (om den inte står i vägen).
 
Han kan begära ersättning för stugan om den inte fixas men då av säljaren.
 
Precis, säljaren är rätta vägen att gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.