Snart har turen kommit till badrummet i vårt renoverande. Men just nu verkar det jättesvårt att hitta billiga och bra ytskikt till väggarna!?! Om man inte vill ha kakel, eller kakelimiterade skivor, (vilka verkar vara de absolut vanligaste alternativen,) vad kvarstår då?
Vilka regler gäller när man vill måla på vägg i vårtrum? Jag har sett flera som har vitmålad träpanel på väggarna i sina badrum, men hur får man det att funka med tätskikt och säkert vatten och allt sånt? Finns det någon som kan rekommendera några fina våtrumstapeter?
Tacksam för alla svar och tips!
 
Det som finns är våtrumsmattor godkända enligt GVK, det är bara att åka till en välsorterad handlare för att bläddra i pärmarna och se vad som finns.

När det gäller målat så är det MVK som är branschreglerna, där är dock inte målad träpanel godkänd.

Sedan finns alltid valet att strunta i branschreglerna, de är inga lagar. Du får byggga hur du vill men ev skada kommer då att jämkas eller ev nekas helt av ditt försäkringsbolag.
 
Det går att göra ett säkert tätskikt bakom träpanelen om man nu vill ha det.
 
Hur är det med träet i sig? Det rör sig ju i olika temperaturer och luftfuktighet. men det spelar kanske mindre roll om skikten bakom är bra?
 
Jag tror det fins något bra äntligen hemma program som satte panel i ett våtutrymme, dom hade någon slags fukt spärr bakom. Trät i sej har inga problem att vistas i våta utrymmen, hur skulle de annars funka me träbåtar osv;)
 
Målat system är absolut billigast. I den här tråden har jag några bilder på gråmålad vinylmatta och vitmålad våtrumstapet. Det kan ge en bild av hur det kan se ut.

På många sätt så är vinyl+målat en bättre lösning än kakel/klinker. Det är billigare, troligen lättare att göra själv, känns inte kallt att gå på utan golvvärme och jag skulle tro att det är betydligt lättare att reparera skador och göra modifieringar (om man t.ex. vill flytta en dörr). Om man lessnar på färgen borde man kunna måla om med några fler lager täckfräg.
 
Sir Anton: Japp, nu sitter lycksalig och rodnar framför tangentbordet. "Trät i sej har inga problem att vistas i våta utrymmen, hur skulle de annars funka me träbåtar osv"

pelpet: Tack för bra tips! Vårat badrum är helt nytt och har alltså inga tätskikt eller ytskikt alls ännu. Hade jag haft en gammal plastmatta så hade jag absolut målat, det blev jättesnyggt!
 
Redigerat:
Du får troligen nästan exakt samma utseende om du väljer en grå plastmatta på golvet och målat system med vitt på väggarna. Eller så väljer du en lite kreativ färgsättning då du målar. Fondvägg? Markering av olika funktioner? Lite kul silhuetter på väggen?
 
Man kan hitta på massa roliga saker, om man vill. Det viktiga är att ta reda på varför det är så viktigt merd tätskikt, så man förstår "fysiken" och naturlagarna bakom det hela. Sedan kan man fundera på hur man löser både tätskikt och ytskikt.

Jag har själv lagt in ett nåtat teakgolv i vårat badrum, det är inte godkänt enligt någon branschstandard, men garanterat tätare än alla andra alternativ. Kanske skulle starta en egen branschstandar :)

Och som redan nämnts, även på väggarna kan man sätta trä, själv brukar jag jämföra med träpanel på hus, det funkar ju :) Hela grejen är att det är inte ytskiktets material och fukttålighet i sig som är den stora grejen, utan tätskiktet, som hindrar varm fukt från badrummet att hitta ut i kallare delar av husets konstruktion där den varma fukten kan kondensera, bli till vatten och orsaka mögel.
 
Ceder är också bra trä för badrum, lärk och teak fungerar bra det också och vissa andra "hårdträ" men de blir ofa dyrare. Målad panel fungerar fint men då inte där de utsätts för väta. Det finns ju billiga målade MDF paneler också men de är nog känsligare för fukt och kan lättare få mikro-sprickor i färgen skulle jag tro.

Angående att måla är det rätt enkelt, först upp med våtrumsväv. Den fungerar precis som vanlig glasfiberväv för väggar och finns som mönstrad och slät. Limmas upp med våtrumslim.
Sen på med våtrumsgrund och så en våtrumsfärg på det som du kan få i vilken kulör du vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.