Det är nått knas, Jag har element det är ett 400V som inte hoppar igång. Det fungerade förra året.
Jag har mätt och förstår inte resutatet.
Inkopplade är gulgrön och vit och brun, (svart och blå sitter i plint bredvid).
gulgrön - Vit 220v,
gulgrön - brun 220 V,
gulgrön - svart 220 V
Svart - vit 380 V
svart - Brun 380 V
men
Brun - vit är det O (noll)
Vad är det för fel?
 
Brun och vit är samma fas.
 
Någon av trådarna är för slavstyrning eller nattsänkning, eller så har en säkring gått.
 
Säkringen för brun eller vit har gått. Det kan vara något annat avbrott i någon av dessa också.

Hur kan det då vara 230V mot jord på densamma?

Jo, eftersom ingen ström går genom elementet och den av faserna som har en trasig säkring (eller annat avbrott) "hänger fritt" så blir det samma spänning på båda anslutningarna, nämligen den som är i den hela fasen.
 
Tack för era svar. Nu har jag undersökt lite till. Jag har tot 3 element som är kalla och dom som är kalla är kopplade vit-brun och jord. då har jag inget mellan fasterna. Men hur kan det komma sej? Hmm, det Har fungerat Alla andra element har lite blandade färger och dom har 380 mellan faserna. Det är endast dessa 3 element i hela huset som är kalla. 3 säkringar ute är hela och alla snabbsäkringar är Till. Flyttar jag ett av elementen och sätter i ett uttag som "fungerar" så hoppar elementet igång (inget fel på elementet)
 
Brun vit jord = fungerar EJ
Brun svart jord = fungerar
Brun blå jord = fungerar
Svart vit jord = fungerar
Svart blå =fungerar
 
På något sätt så finns det ingen spänning på den vita fasen. De 230 V du mätt upp mellan vit och gröngul är backspänning från brun fas via ett element.

Kolla huvudsäkringarna igen, ibland syns det inte att dom är trasiga.
 
Jag har en "volt sticker phasen" och den visar att alla säkringar är hela. Jag har 3 st snabbsäkringar för elementen och dom är på (iof inte 1000% på att dom fungerar) Den ideén om att brun och vit är samma verkar ju troligt
Eftersom svart-brun funkar och svart-vit fungerar. Fler ideér?
 
Lita inte på Phasen, har du backspänning så finns det spänning överallt.

Tag ut en huvudsäkringarna och inspektera dem noga.
 
Jag bytte alla 3 säkringar för säkerhets skull. Dock utan framgång.
Är det nån nytta att jag ger dej mätresultat om jag vippar ner ex 2 och 3 (vippbrytare) och mäta vad det ger med bara 1 på. sen fortsätta med att bara ha 2:an och mäta......
(mycke_nu, det är svårt att veta vem man ska lyssna på)
 
Ja, det kan vara intressant att se vad som händer om du slår till en brytare i taget.
 
Så då ska vi se:
brytare kallar jag #1 ,#2 , #3 och det är ju brun "B" vit "V" och "J" jord
#1: J+B 21v, J+V 21v, B+V 9v
#2: J+B 220v J+V 21v, B+V 59v
#3: J+B 12v, J+V 220v, B+V 150v
#1+#2: J+B 220v, J+V 20v, B+V 78v
#1+#2: J+B 17v, J+V 220v, B+V 171v
#2+#3: J+B 220v, J-V 220v, B+V 0v
Alla; J+B 220v, J+V 220v, B+V 0v
 
Gulgrön är jord. Mäter du mot den får du antingen 0, 230v eller en utlöst jfb ;-) om du 220 v nånstans är det konstigt eftersom den nominella spänningen är 230...
Om de tre faserna är svart, brun och vit (grå?) Och blå nolla, Ska du få 400v mellan faserna och 230 mellan faserna och nollan.

Eftersom du fått 400 melkan svar- brun, svart-vit men 0 mellan brun-vit är enda möjliga slutsatsen att brun och vit är samma fas.
 
Ok, fel av mej, mätaren visar 227v och inte 220 ;)
Som jag förstår er kunniga så verkar det ju som om vit och brun är samma fas,
Elen drogs nytt för ca 12 år sen, så den är ju inte så gammal, konstigt att det HAR fungerat.

(historia från förra året) Jag hade en luftvärmepump som jordfelsbrytaren gick så fort jag startade den (visade sej att det var kortis i kompressorn). Mitt X pappa (som är elektriker) var här och "- jag gillar inte jordfelsbrytare", så han kopplade förbi den. Nu är den iaf tillbaka kopplad.

Det är ju trådar framdragna till elementen, ex den jag mätt på under hela tråden är färgerna Grön/gul, vit, brun (och kopplade i en hållare vid sidan: svart och blå.
Så visst ändras ex brun och svart så skulle ju troligt elementet starta !?
 
Vit-brun kan se ut som samma fas om t,ex "vit fas" har avbrott vid säkringen. Då kommer det att kunna gå ström genom elementen och göra instrumentet visar noll volt mellan vit -brun men visar fasspänningen 220.230 V mot skyddsjord både på brun och vit fas. Detta eftersom instrumentet är högohmigt.

Jordfelsbrytare är alldelas utmärkta saker. Det stora problemet med dom är att dom tyvärr kopplas in lite olyckligt i äldre elanläggningar så att det blir "svart" i hela huset vid ett jordfel. Med bra/smart sektionering skyddar dom bra mot både personsskador och bränder. (dock inte mot alla brand och personfaror).

Tyvärr har dom fått lite dåligt ryckte av den orsaken
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.