Generellt ser det mycket stabilt och välbyggt ut, mycket fint!

Angående krysskolvning eller kortlingar så är väl smaken som baken, det är ju det fina med att bygga själv, man får göra precis som man själv vill och känner för. Personligen har jag satt kortlingar i de bjälklag jag byggt och jag kan inte se några hållfasthetsmässiga nackdelar med det, viktskillnaden är nog försumbar.
 
Gabbe1 skrev:
Angående krysskolvning eller kortlingar så är väl smaken som baken, det är ju det fina med att bygga själv, man får göra precis som man själv vill och känner för. Personligen har jag satt kortlingar i de bjälklag jag byggt och jag kan inte se några hållfasthetsmässiga nackdelar med det, viktskillnaden är nog försumbar.
Det lär väll vara ett merjobb att köra med krysskolvning, men om det styvar upp bjälklaget mer än en kortling så borde det vara värt det tycker jag. Om man bygger själv vill säga...
Nu går det lite OT, men. Hur mycket/många kortlingar respektive krysskolvar ska man sätta? Hur tätt?
 
Väldigt fint bygge!
Där kommer ni bo bra i många år:)
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
tullemannen skrev:
Det lär väll vara ett merjobb att köra med krysskolvning, men om det styvar upp bjälklaget mer än en kortling så borde det vara värt det tycker jag. Om man bygger själv vill säga...
Nu går det lite OT, men. Hur mycket/många kortlingar respektive krysskolvar ska man sätta? Hur tätt?
Två rader i ett 4m fack är lämpligt, ser även ut som att TS har satt nåt liknande.
Om krysskolvning styvar upp mer än kortlingar har diskuterats förr, jag hävdar att båda metoderna ger samma resultat.
 
Gabbe1 skrev:
Två rader i ett 4m fack är lämpligt, ser även ut som att TS har satt nåt liknande.
Om krysskolvning styvar upp mer än kortlingar har diskuterats förr, jag hävdar att båda metoderna ger samma resultat.
Tack!
 
Förlåt att jag inte uppdaterat på ett tag. Har varit lite körigt här på landet. Jag har varit dålig och då går självklart inte bygget framåt som det ska heller. Nu är jag hemma från sjukan men mår sådär. Hjärtsvikten blev sämre av en infektion men skam den som ger sig det är brara att kämpa vidare :)

Det har dock hänt lite på bygget. Sambon har trotts att frun i huset varit borta lyckats få till en timme eller två på bygget i alla fall.

Detta har han gjort med lite hjälp av vänner och en snäll chef som låtit honom pyssla på arbetstid lite :) Lågsesång för jobbet och anställd i familjeföretaget ett ganska stort pluss när man bygger hus vill jag lova. Det går att reglera arbetstiden på ett helt annat sätt och det är guld värt.

1385592_10151891100829763_1834868587_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Källarfönstrena är på plats riktigt fint blev det !

46877_10151942173344763_2101276591_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det har gjutits lite till grunden där farstukvisten ska vara. Ska gjutas plintar med men snart går det att börja snickra där med.


943316_10151942172719763_825368041_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pannrummet börjar ta form med. Ströläkten och genomtrampsväven är på plats. Ska dit lite olika lager med skivor sedan med.

1378458_10151942171919763_1722739695_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar likna något :)

1380447_10151952787719763_482807479_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Desvärre har visst inte kommunen slutat tjata om att tomten är ostädad. Det var tyst en månad men nu har de börjat springa här igen och frågar vad allt är till för. Vad används denna till och så pekar de på mobilkranen. Hm huset är 2 våningar högt och har källare inget fasad arbete är klart och balkar ska in och vi har ju bara kommit halvvägs onödig maskin tycker kommunen!!! Till och med skyliften tycker de är onöding.

1438_10151942174494763_1964743155_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har flyttat om lite. Ställt i hop lite byggbodar och frigort lite yta men det är inte ok i alla fall. Nu inväntar vi svar på vad de bestämmer på Bygg och miljönämndens möte om vi ska få betala något för att vi inte har det så snyggt som kommunen vill på tomten.

Byggnads inspektörer var dock imponerad över krysskolvningen. Här byggs det på rikgit sätt ser jag sa han så bygget har de inget att säga om utan det är hur våran tomt ser ut under tiden vi bygger. Suck. De är själva delaktiga i att det är tångt då de nekade oss att ens stycka så stor tomt som de själva anses behövas enligt områdesplanderna för ett åretrunthus. De hänvisar till någon ytterligare policy som jag letat som en galning efter men ej kunnat finna. Nu har jag bett om att få ut den i skrivt. Skämtar inte de kommer säkert inte kunna ge mig den för den finns inte. De vill helt enkelt inte att vi stycka så mycket som vi behövde.

Nåväl bygget går framåt. Men det är inte roligt att hela tiden få kämpa både mot sjukdom och tiden och Kommunen. Värna om en levande landsbyggd jaha levande av vadå inte åretruntboende i all fall. Morr!

Alla kort i mobilen 133.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snart ser det ut så här det är vinter och kallt och då vill vi ha ett tätt hus så vi kan bygga inne. Och slippa bråka med kommunen om tomten. Tänk att 1 männsika kan ställa till med sånt rabalder om denne person bara visste hur vi har det så skulle den ge oss en vänlig kommentar istället för att gnälla hos kommunen.
 
  • Gilla
Robert Kooijman
  • Laddar…
Det är helt otroligt att kommunen inte låter er bygga ifred! Det kan bara vara pappersvändare på kontor som inte förstår hur ett lösvirkesbygge går till - de är väl bara vana vid monteringshus som ser klara ut efter en månad eller så. Pinsamt att styras av en kommun med så lite sunt förnuft. Fega byråkrater som inte vågar annat än att peka på paragrafer. Så upprörd jag blir!

Dessutom står det i kommunens översiktplan för området att tomter för åretruntboende bör vara minst 3000 kvm, så mindre än så hoppas jag inte att de tvingar er att stycka. Men inget förvånar mig tyvärr, det är så ologiskt och orättvist när man bygger, ibland ska textdokument följas till punkt och pricka trots orimligheter, ibland räcker det att vara lite tjenis med någon eller träffa dem på en "bra" dag. Helt otroligt oseriöst... Vi har själva säkert ett trettiotal punkter som pekar på felaktigheter från kommunens sida gällande vårt ärende, samtidigt kan man inte klaga på dem för då ställer de till det för oss framöver som någon slags hämnd.

Det är konstigt att byråkrater på lokal nivå har så mycket personlig makt i Sverige idag. De kan alltid skylla på regler och verkar själva kunna välja när de gör "undantag" från desamma.
 
Ja du. Den där orådesplanen den hänvisade vi till när vi skulle stycka. Men si den gällde tydligen inte just där vi skulle bygga så några 3000 fick vi inte stycka nehe vi fick nöja oss med 2000 kvadrat. Kommunen säger att det finns en policy. Den har jag så senast som igår fått be att få se för om det finns en och de hänvisar till den ska det gå att läsa om det med när man söker bygglov. Inget svar än konstigt undrar om den finns.

Detta var något lantmäteriet inte hade en aning om heller för de bryr sig inte om hur mycket vi styckar. Vi styckade 2000 kvadrat för att vi inte orka tjafsa mer för det drog ut på tiden det var tvunget att vara klart med avstyckningen eftersom vi tecknade in marken som säkerhet och då behövde vi stå som ägare krävde banken.

Men nu när de börjat bråka om att vi har byggmaterial och maskiner till bygget så börjar ilskan fräsa. Jag satt häromdagen och skrev och spåna på något till tidningen men det blev för långt får tänka om .

Kommunen vill ha en levande landsbyggd men frågan är vad vill kommunen ha en levande landsbyggd av kan man undra av fritidshus och något enstaka modulhus vi som sagt som bygger själva då vart hamnar vi i en hög i botten?.

Och hur kommer det sig att deras egna regler inte gäller utan de kan hitta på egna eller blunda för vissa men inte andra är man inte tjenis med dem så får man det svårt är man lite besvärlig ska man pressas åt typ. Likaså om man ifrågasätter.

Vi har för sjutton fått stycka mindre tomt än vissa nya tomter till fritidshus det är sjukt. Vi styckar inte på planlagt område och det är mitt i skogen utan synbar granne.

Tycker som du det är en skam. Vet att ni med fick kämpa och det verkar som många får göra det för denna kommun har noll koll.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Det går sakta men säkert framåt. Igår var våran arkitekt och även Kvalitets ansvarit och besikta våran hus stomme :) Det var klart godkänt med berömm. Så skam den som ger sig.


Nu är det bara att beställa isolering och börja isolera hela boningen. Skönt ett besiktningsmoment till som är ok.


:up:

Det har känts som att bygget gått mycket långsamt på senaste tiden men det är av förklarliga själ.
Jag som brukar sköta marktjänsten när mannen är på bygget har ju varit sämre i min hjärtsvikt.
Jag är nu förhoppningsvis på väg tillbaka men det är mycket man får börja om med när man har en hjärtsjukdom och om man blir sämre. Den orken jag skaffat genom sjukgymnastik är som bortblåst. Men jag ger mig inte.

Vi har nästan satt dit alla fönster bläck och vindskivorna är på plats. Tog ett tag för vi viste inte hur vi skulle ha dem. Vi har valt att ha 3 vindskivor i bredd. Huset har dock inte fått på sin panel än men vi hoppas kunna göra det under de närmaste månaderna. Så ytter skalet är klart. Sen är det invändigt som allt jobb är kvar. ( ja självklart är det mycket jobb ute med trädgård och så men det får vänta)


1459153_10151991841129763_1145749233_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1460233_10151991840189763_290835145_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1422392_10152036076149763_2104159261_n.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej så länge.

PS! Kommunen har nu oficiellt avskrivit anmälan har nu papper på det. Det är en byggarbetsplats så de kommer inte kräva att vi ska städa. Tack för det :) Nämnden var eniga ,,
 
  • Gilla
Atom och 5 till
  • Laddar…
P
Men varför har du inte dragit in skruvarna helt i gipset?
 
Det är inte gips utan minerit. Det är ett pannrum det sitter även sånt i vedförrådet men där är det bara för mineriten är mer slitstark. Det ligger ett lager playwood sen ett gips och så ett lager minerit. Och i den ska det inte försänkas ( sambons förklaring)
 
P
Ja Då var det en annan sak... Rejält tak!
Så ni ska ha vedpanna... hmmm ingen bergvärme alltså?
 
Vi ska elda med ved :) Nej ingen bergvärme här inte-. Bor mitt i skogen så bränsle finns.

Taket är skruvat med montage skruv. Att det är minerit är dels för brandrisken.
 
K
Får man fråga vad ni har för budget? Ser otroligt bra ut!
 
Tack vare att vi fick tomten av min mamma som för tidigt arv kom vu undan inköps kostnaden för det.

Vi har en byggkredit på 1.5 miljoner. Men små utgifter försöker vi ta på våra gemensamma inkomster. Som visserligen ej är stora. Sambon han har mindre jobb på vintern men också då mer tid att bygga. Jag är sjukskriven sen förra året fel på hjärtat. Men vi kämpar på. Kollar priser,använder begangnat eller gör eget som fönstren tex.
 
  • Gilla
cust3000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.