Instämmer helt med phl, men håller också med mycke_nu om att det vore bra att hålla testtrådarna öppna så man även får in långtidserfarenheter.
 
Håller med om mycket av vad som skrivs, det som poppar fram spontant:


  • Fler testobjekt/gång
  • Ställ högre krav på testarna att uppdatera över tiden
  • Färre lycksökare bland testarna, kanske man får köpa maskinen för 20-30% av nypriset.
  • Vore trevligt med någon test där man fick testa 2 olika maskiner mot varandra, "förloraren" får man kanske skicka tillbaka. Tycker relativa tester ger en mer objektiv bild än när man bara testar en enskild produkt.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Ser inga problem med varesig testerna, reklamen eller att det bara är Bosch. Jag antar att andra tillverkare har samma möjligheter om de bara hör av sig till er?
 
Håller med någon tidigare om att det måste vara ett antal testare på varje produkt, säg minst 5st. För att få lite spridning på recensionerna.
Vill företaget synas gratis kan detta inte vara någon dealbreaker
 
sir_erken skrev:
Håller med någon tidigare om att det måste vara ett antal testare på varje produkt, säg minst 5st. För att få lite spridning på recensionerna.
Vill företaget synas gratis kan detta inte vara någon dealbreaker
Jag tycker att antal testare ska vara väldigt många fler än 5. Vill inte sätta en exakt nedre gräns men kanke 50-100 st?

Vi ska ha klart för oss att detta är ett sätt för fabrikanten att produktplacera, få sin produkt omskriven, omtalad och få en förhopningsvis positiv image.
Att slänga ut ett fåtal produkter för att uppnå det målet är alldeles för billigt.
 
roland53 skrev:
Jag tycker att antal testare ska vara väldigt många fler än 5. Vill inte sätta en exakt nedre gräns men kanke 50-100 st?

Vi ska ha klart för oss att detta är ett sätt för fabrikanten att produktplacera, få sin produkt omskriven, omtalad och få en förhopningsvis positiv image.
Att slänga ut ett fåtal produkter för att uppnå det målet är alldeles för billigt.
Fast 50-100 maskiner blir ju en del pengar, säg 100 Skruvdragare av bättre kvalitet a 3000 kr.
Då hamnar vi på 300 000 som dom "skänker" bort.
Blir också en hel del administration runt det hela och i stort sett oöverskådliga rapporttrådar när 100 personer ska recensera maskinen.

Nej, 10 st är nog max. Tycker jag iaf.
 
roland53 skrev:
Jag tycker att antal testare ska vara väldigt många fler än 5. Vill inte sätta en exakt nedre gräns men kanke 50-100 st?

Vi ska ha klart för oss att detta är ett sätt för fabrikanten att produktplacera, få sin produkt omskriven, omtalad och få en förhopningsvis positiv image.
Att slänga ut ett fåtal produkter för att uppnå det målet är alldeles för billigt.
Utan någon form av sammanfattande redaktionellt ingrepp så kommer man inte se skogen för alla träden med för många testare, max 10 tycker jag åxå låter rimligt.
 
Ibland får vi inte fler än ett verktyg. Ska vi inte ta emot det då?
 
Per Eskilsson skrev:
Ibland får vi inte fler än ett verktyg. Ska vi inte ta emot det då?
Jo!
 
hantverkare1 skrev:
Fast 50-100 maskiner blir ju en del pengar, säg 100 Skruvdragare av bättre kvalitet a 3000 kr.
Då hamnar vi på 300 000 som dom "skänker" bort.
Blir också en hel del administration runt det hela och i stort sett oöverskådliga rapporttrådar när 100 personer ska recensera maskinen.

Nej, 10 st är nog max. Tycker jag iaf.
Ja, nu ska vi skilja på vad fabrikantens kostnad för t.ex en skruvdragare är och vad den kostar i handeln. Det finns en del mellanled som också tjänar pengar.... och det kan man väl räkna bort i en beskriven "reklamdrive"
Min poäng är att BH och dess medlemmar inte ska köpas för billigt.

Sedan kan det ju finnas andra skäl att hålla antalet på en viss nivå bla administrativa.
Det är bra att det diskuteras, för BH bör ju sätta upp principer och regler så alla fabrikanter behandlas lika.
Oavsett vad BH beslutar så är det bra att vara tydlig och publicera detta på BH.
 
Per Eskilsson skrev:
Ibland får vi inte fler än ett verktyg. Ska vi inte ta emot det då?
Då kan man väl börja fundera på om det är ett mutförsök eller ett ärligt försök att få testat hos BH-medlemmar, kan jag tycka.
Ibland ska man kanske markera genom att tacka nej??

Det är väl ett generellt problem bland många bloggar, tycker jag mig kunna läsa.
Problemet behandlas olika beroende på bloggarens inställning och samvete. En svår fråga som väl egentligen inte har ett bra svar.
T.ex tidningar är väl noga med att skilja annonser och redakationell text
 
Ska det testas ska det vara minst 3 st, annars kan dom gå till tråden för rim-lotteriet.
 
  • Gilla
injonil och 2 till
  • Laddar…
Mina små strån till stacken av synpunkter:

Vi skall vara medvetna om att dessa "tester" är subjektiva omdömen som lämnas av oftast amatörhusbyggare.
De skall ju inte förväxlas med professionella tester där man mer objektivt mäter och kvantifierar egenskaper hos verktygen.
Och testaren får ju verktyget till skänks, vilket naturligtvis skapa en positiv bias, dvs man lämnar ogärna negativa omdömen.
Detta är naturligtvis leverantören/sponsorn medveten om, och vill dra nytta av de övervägande positiva omdömena som blir resultatet

Och med detta i åtanke spelar inte testpanelens storlek så stor roll. 1 - 5 testare är väl lagom,
blir det fler blir det nog svåröverskådligt.

Därför tycker jag också att testerna inte bör svälla ut till alltför avancerade, dyra verktyg.
Bättre och roligare att behålla denna lite mer lättsamma och opretentiösa nivån.

Och så över till Marléns tre frågor:

  1. Inga problem att testa annonsörers produkter. Det är ju inte fråga om smygreklam, allt sker öppet.
  2. Det är ok om det "råkar" vara bara Bosch (jag gillar ju själv Bosch). Är andra leverantörer också intresserade bör dom självklart också vara välkomna. Men det där med superverktyg kolliderar kanske lite med vad jag skrev här ovan om att hålla ner nivån lite.
  3. Helt OK med ett återkommande "event", men det är egentligen trevligare med lite mer spontanitet, som hittills. Det beror väl också mycket på vad leverantörerna vill ställa upp med. Och Bygga Hus får absolut inte väga över till att bli ett renodlat prylforum!

Slutligen instämmer jag med t. ex. Mycke_nu att det det hade varit bra om testtrådarna vore lättare att hitta tillbaka till. Nu försvinner de tyvärr under horisonten efter någon/några månader.
 
KnockOnWood skrev:
De skall ju inte förväxlas med professionella tester där man mer objektivt mäter och kvantifierar egenskaper hos verktygen.
Jasså... hur många sådana tester hittar du? Hoppas du inte syftet på tidningen GDS som verkar välja testmetod i syfte att hissa Black&Decker.

Jag måste nog säga att jag har stort förtroende för många av testerna som gjorts här, bra mycket större än GDS iaf. När det kommer till specarna kan jag läsa innantill på nätet.
 
Ni som kommenterat i den här tråden, är era åsikter applicerbara på i princip godtyckliga produkter? Historiskt har det ju varit Bosch-maskiner för bygg som testats (och Marlens frågor var något verktygsspecifika) men det är ju inte otroligt att situationen skulle dyka upp med grästrimrar eller stavmixrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.