Hej,

Har en tvättstuga som nu ska bli badrum/tvättstuga i källaren.

Dränerat på utsidan samt tänkte nu bila golvet och byta äldre avloppsrör samt lägga isolering och gjuta igen allt.

Detta badrum kommer bara användas ibland då vi har ett till.

Hur ska man resonera med golvvärmen:

Alt 1:
Lägga elgolvvärme (10kvm) och behålla en större radiator (vatten) som sitter på väggen. Då kan man slå på golvvärmen då man känner för det. Även varmt på sommaren om man önskar.

Alt 2:
Lägga vattenburen golvvärme (10kvm) och ta bort radiatorn. Kanske billigare i drift men blir kallt på sommaren.

Hur resonerar ni?
 
Alt 3. En kombination för bästa resultat?
 
Först och främst måste du se till att ha tillräcklig isolering under golvet för att kunna lägga golvvärme utan att riskera att dra in fukt. Tänk också på att ev. rum omkring som inte har isolering kan påverkas av förändrad fuktvandring.

El-golvvärme på 10kvm kommer att ge en rätt saftig el-räkning... Jag kommer själv att lägga vattenburen golvväre när jag börjar med vår källare. Golvvärmen kör jag på 20 grader även på sommaren och det ger ändå golv med klinker en rätt behaglig temperatur...
 
Jag hade kört på vattenburen golvvärme om jag haft bergvärme med en inbyggd elpatron/shunt för den varma årstiden och enbart bergvärmen på under den kalla årstiden!
 
  • Gilla
Niklas Wester2
  • Laddar…
Marre666 skrev:
Jag hade kört på vattenburen golvvärme om jag haft bergvärme med en inbyggd elpatron/shunt för den varma årstiden och enbart bergvärmen på under den kalla årstiden!
Intressant tanke... känns dock lite onödigt att behöva en shunt för att få in en el-patron om man har ett "rent" golvvärme system från tidigare... De patronerna verkar vara på 350W så det borde ju inte bli någon vansinnig el-förbrukning och kan man släppa igenom lite 20 gradigt vatten från VP'n ska det ju gå ännu mindre energi åt för att hålla runt 25-26 grader som väl är lämpligt för badrumsgolv...
 
Vad som blir mest ekonomiskt beror helt på TS förutsättningar. Behövs extra shuntgrupp eller finns befintlig golvvärme i systemet som man bygga vidare på? Kan den köras även på sommaren? Oftast går det på ett ut att skaffa en shuntgrupp med inbyggd elpatron och att lägga både el och vattenburen golvvärme.
 
Har dessvärre ej bef golvvärme utan endast radiatorer samt ingen egen shuntgrupp. Kör modern pelletspanna inkl bulk.

Tänkte bila det golvet och isolera under.

Grejen är att vi kommer ej använda detta som badrum så ofta. Det är en kombinerad tvättstuga och badrum i källarplan.

Som det är nu så är det ganska varmt med en större radiator på väggen. Är det fel resonerat att bara komplettera med lite komfortgolvvärme (el) för de gånger man tänker använda det eller ha gäster som använder det?
 
krille09 skrev:
Är det fel resonerat att bara komplettera med lite komfortgolvvärme (el) för de gånger man tänker använda det eller ha gäster som använder det?
Nej, givet hur ni tänker använda det så blir det enklast och billigast. Tänk bara på att det är behörighetskrävande att lägga elslingor.
 
Ja, självklart är det ju olika på olika installationer... Spontant känns det ju som om driften av elpatron är billigare än el-slingor... Inköp lär ju shunt+elpatron kosta något mer än slingorna...
 
  • Gilla
Jerry_83
  • Laddar…
anders07 skrev:
Spontant känns det ju som om driften av elpatron är billigare än el-slingor
Hurdå? Energibehovet är ju lika stort? På det teoretiska planet skulle jag säga att säga att elgolvvärmen är något mer effektiv eftersom det inte krävs någon cirkulationspump vars värme kanske inte kommer utrymmet till del.
 
mexitegel skrev:
Hurdå? Energibehovet är ju lika stort? På det teoretiska planet skulle jag säga att säga att elgolvvärmen är något mer effektiv eftersom det inte krävs någon cirkulationspump vars värme kanske inte kommer utrymmet till del.
En elpanna med vattenburet är effektivare än el-element. Så jag skulle inte vara helt säker.
 
Nu är det ju det inte en relevant jämförelse eftersom det gäller radiatorer och inte golvvärme. Energieffektiviteten för elradiatorer brukar anges till 97-98% och för elpatron 100%.I praktiken är detta missviande eftersom man inte tar hänsyn till förlusterna i distributionen i ett vattenburet system.

Jag är annars en ivrig förespråkare för vattenburet, men i detta specifika fall tror jag mer på elgolvvärmen. Framförallt eftersom det är en högre installationskostnad för vattenburet.
 
Elvärmegolvslingan bygger väl lite mindre också?

Ska man försöka lägga den högt när man flyter golvet om man vill ha komfortgolvvärme?
 
Ja, det gör de.

Behöver du flyta mycket då? Jag har för mig att man rekommenderar ett minsta djup på 15 mm för att få jämn värmespridning.
 
Energieffektiviteten för elradiatorer brukar anges till 97-98% och för elpatron 100%.
Vore jättespännande att få höra vad de 2-3 procenten av energi som inte blir värme tar vägen i en elradiator? Strålvärme ut genom fönstret eller?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.