Gjorde rörmokaren något försök att förklara varför det skulle kosta 500 mer i timmen med dina grejor?
 
Fast 30% över Rinkabyrör tycker jag inte är anmärkningsvärt. Det ingår en annan tjänst i rörmockarens leverans. När du köper via rörmockaren så kommer normalt precis rätt prylar på rätt tid, rörmockaren tar ansvaret för ev. returer. Skall jag köpa på Rinkabyrör så får man ofta köpa lite extra prylar för säkerhets skull.

Att sedan en del rörfirmor dels lägger på 500%, dels debiterar extra tid för att hämta sådan materiel som de glömt osv, det är en annan sak.

Skall du köpa matr. själv men låta rörmockaren montera, så behöver du oftast konsultera rörmockaren om val av matr. mängder osv. Den tiden får (bör) du betala för, och äter upp en del av vinsten med eget inköp.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Påslag finns ju i alla bransher och både har och kommer alltid att vara.

Rörisen skulle hållt sig till sin timpeng och informerat om att han inte tar något ansvar för rör och krökar.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Gjorde rörmokaren något försök att förklara varför det skulle kosta 500 mer i timmen med dina grejor?
Jag skickade över min sammanställning och frågade om de kunde komma i närheten av de priser jag hittat eller låta mig stå för material. Då fick jag följande svar:

"Hej,
Vi kan jobbet löpande. Priset vid tillhandahållet material 800 kr + moms per timme. Detta kan du göra ROT-avdrag på givet att du är berättigad till det. Vi garanterar då arbete men ej material."
 
gnuttisch skrev:
Påslag finns ju i alla bransher och både har och kommer alltid att vara.

Rörisen skulle hållt sig till sin timpeng och informerat om att han inte tar något ansvar för rör och krökar.
Han var mycket tydlig med att han inte tänkte ta något ansvar för materialet. Timpengen dubblades ändå.
 
kamy skrev:
Jag skickade över min sammanställning och frågade om de kunde komma i närheten av de priser jag hittat eller låta mig stå för material. Då fick jag följande svar:

"Hej,
Vi kan jobbet löpande. Priset vid tillhandahållet material 800 kr + moms per timme. Detta kan du göra ROT-avdrag på givet att du är berättigad till det. Vi garanterar då arbete men ej material."
Ja det var ju en kraftig ökning av timpengen för att göra ingenting.
 
Locke skrev:
Vilka andra branscher?
Kan ge ett exempel. När jag jobbade som cnc-op tog vi 575 :- i timmen med moms och då har vi enormt mycket dyrare maskin och verktygskostnader. Även hyra av uppvärmd lokal att jobba i. Och aåbkommer det en röris och behöver 1000 kr i timmen om han inte får sälja sitt matrial till ockerpriser. Jag tycker det är förolämpande. Varför är han värd det?
 
Rörisarna kunde väl lära sig av fastighetsmäklarna och helt enkelt ta betalt i procent av fastighetens värde.. :wow:
 
huggan skrev:
aåbkommer det en röris och behöver 1000 kr i timmen om han inte får sälja sitt matrial till ockerpriser. Jag tycker det är förolämpande. Varför är han värd det?
Det där med avundsjuka är lite svårt. :p

Om röris är värd 1000:-/tim? Inte om du frågar mig, men det är lite självreglerande genom tillgång och efterfrågan.

Om det finns någon annan som är villig att göra samma jobb för 500 eller 800, ja då får han jobbet och så kan 1000:- rörisen sitta hemma på lagret och försöka tjäna den timpengen där i stället....
:confused:
när han sutit där tillräckligt länge så inser han kanske att priset måste justeras...nedåt...

Eller så är det kanske så enkelt att han egentligen inte vill ha jobbet....

Det kallas väl marknadsekonomi ....?
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Det där med avundsjuka är lite svårt. :p

Om röris är värd 1000:-/tim? Inte om du frågar mig, men det är lite självreglerande genom tillgång och efterfrågan.

Om det finns någon annan som är villig att göra samma jobb för 500 eller 800, ja då får han jobbet och så kan 1000:- rörisen sitta hemma på lagret och försöka tjäna den timpengen där i stället....
:confused:
när han sutit där tillräckligt länge så inser han kanske att priset måste justeras...nedåt...

Eller så är det kanske så enkelt att han egentligen inte vill ha jobbet....

Det kallas väl marknadsekonomi ....?
Är det verkligen det om kunderna inte vet om priserna? Tor det kallas lurendrejeri, fast det håller på att bli bättre nu.
 
huggan skrev:
Är det verkligen det om kunderna inte vet om priserna? Tor det kallas lurendrejeri, fast det håller på att bli bättre nu.
Om man är beställare (=kund) så får man väl fråga om priset först innan man beställer och det har ju TS gjort och, vad jag förstår, backat på, när han fick priset.
Det intressanta är väl totalpriset = arbete och material (som kan vara av olika kvalité) och jämföra mellan olika aktörer som kan erbjuda likvärdig service och utförande och garantier?

Om man sen tänker sig att blanda in ROT-avdrag så är detta en annan sak, och där har vi ju fått erfara att fakturorna "optimeras" men då pratar vi om snudd på bedrägerier.
 
ullberg
huggan skrev:
Är det verkligen det om kunderna inte vet om priserna? Tor det kallas lurendrejeri, fast det håller på att bli bättre nu.
Roland pratade väl om timpenningen, och det är väl generellt tydligt när man anlitar en hantverkare. Jag tycker det är konsumentens uppgift att ta reda på vad som är ett rimligt timpris, inte hantverkaren ("jag tar X kronor i timmen och ligger därmed Y% över/under snittet i området" är lite väl att kräva).

Sen skulle ju jag personligen aldrig anlita en rörkrökare för 1000kr / tim, men det är ju bara för mig att tacka nej.(Jag tycker egentligen att 500 är för mycket, så därför får jag göra det själv...)

/U
 
ullberg skrev:
Roland pratade väl om timpenningen, och det är väl generellt tydligt när man anlitar en hantverkare. Jag tycker det är konsumentens uppgift att ta reda på vad som är ett rimligt timpris, inte hantverkaren ("jag tar X kronor i timmen och ligger därmed Y% över/under snittet i området" är lite väl att kräva).

Sen skulle ju jag personligen aldrig anlita en rörkrökare för 1000kr / tim, men det är ju bara för mig att tacka nej.(Jag tycker egentligen att 500 är för mycket, så därför får jag göra det själv...)

/U
Jag pratar matrial, inte timpeng vilket är lite annat. Jämför tv-apparater, inte särskilt ofta du hittar en som koster 300% mer, samma modell.

Hela hantverkarbranschen är ju korrupt. Nåt måste hända. För marknaden är så stor att alla oseriösa överlever trots ockerpriser och dåligt utförda jobb. Nån form av tillstånd eller certifiering krävs. Även stora firmor har ibland väldigt svårt att fixa till småfel, läs bara alla trådar i forumet med stora hustillverkare med helentrepenader som ska ta år innan man fixar småsaker som knappt tar någon tid eller kostar nåt i jämförelse till husbyggets kostnad.

Och ARN är ju ingen hjälp, dom flesta skiter i vad dom säger. Idag har man inget skydd som konsument när man har med hantverkare och när man pratar materialpriser slänger dom fram nån prislista som aldrig någon jävel betalat för såna höga priser bara för att dom inte ska kunna åka dit för ocker.
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Har rörisar olika timpenningar beroende på hur materialintensivt jobbet är?

Dock kan jag ha en viss förståelse för rörisar som man ringer in för att få ett fastpris inkl material och efter det börjar tjata om löpande räkning och eget material. Jag tror nog man ska bestämma sig innan vilket upplägg man ska köra med i varje förfrågan.
 
De gånger jag har anlitat elektriker och rörmokare på löpande räkning så har materialpriset varit i snitt mer än dubbla priset mot vad jag skulle betalat om jag köpte det själv, för identiska artiklar. Det är trist för jag skulle gärna se att hantverkaren ansvarar för att leverera det material han behöver och vill arbeta med. Och hantverkaren blir garanterat gladare om han får leverera materialet.

Varför inte bara lägga på ett rimligt påslag på tex 20 procent på det pris hantverkaren själv betalar plus ta betalt för tiden det tar att åka och hämta materialet? Istället så blir kunder förbannade för att de får betala ockerpriser för material eller så blir hantverkare förbannade för att kunderna hellre köper in materialet själva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.