Tjena,

Vi funderar på att köpa ett hus som är byggt 2004, nu är det så att anticimex hittade "svag mikrobiell påväxt på blindebotten av masonite" och att "kondens förekommer under plastfolie på marken". Jag tycker att det det är märkligt att ett hus som är byggt 2004 redan börjar mögla.

Kan man få bort den mikrobiella påväxten när den väl har börjat?
 
Att det är kondens under plastfolien är helt normalt, allt annat vore väldigt konstigt. Det är inte ett dugg märkligt att ett hus med krypgrund börjar mögla. Det som är märkligt är i så fall att man bygger med denna grundtyp år 2004.

Sen ska man inte var överdrivet rädd för detta heller. Ställ ner en avfuktare så har du med stor säkerhet löst problemet. Ett annat sätt är att isolera mot marken och mot grundväggarna. Stäng igen uteluftfsventilationen.
 
vectrex skrev:
...
Sen ska man inte var överdrivet rädd för detta heller. Ställ ner en avfuktare så har du med stor säkerhet löst problemet...
Jag tycker absolut att det är ett problem, och ett dyrt sådant.
En annan användare här säger att avfuktaren i grunden drar 2.500 kWh/år
http://www.byggahus.se/forum/ventil...a-komplement-till-direktel-5.html#post1877523

Det är ungefär 50% av min totala elförbrukning.
Att elda för kråkorna är ju ett talesätt.
Skall vi behöva elda för maskarna också :p
 
vectrex skrev:
Att det är kondens under plastfolien är helt normalt, allt annat vore väldigt konstigt. Det är inte ett dugg märkligt att ett hus med krypgrund börjar mögla. Det som är märkligt är i så fall att man bygger med denna grundtyp år 2004.

Sen ska man inte var överdrivet rädd för detta heller. Ställ ner en avfuktare så har du med stor säkerhet löst problemet. Ett annat sätt är att isolera mot marken och mot grundväggarna. Stäng igen uteluftfsventilationen.
Det är väl fortfarande vissa hustillverkare som använder krypgrund?
 
Hojt99 skrev:
Tjena,

Vi funderar på att köpa ett hus som är byggt 2004, nu är det så att anticimex hittade "svag mikrobiell påväxt på blindebotten av masonite" och att "kondens förekommer under plastfolie på marken". Jag tycker att det det är märkligt att ett hus som är byggt 2004 redan börjar mögla.

Kan man få bort den mikrobiella påväxten när den väl har börjat?
Mögel kommer vid rätt förutsättningar väldigt fort. Ur möglets tidsperspektiv så är väl 2004 att likställa med Big Bang eller Juraperioden...
Möglet behöver mat (exvis trä), rätt temperatur och fukt. Tar du bort något av det så stannar tillväxten.
 
Redigerat:
Maxikatten skrev:
Det är väl fortfarande vissa hustillverkare som använder krypgrund?
Ja, men det betyder inte att det är ett bra grundläggningssätt.
 
Jag skulle vara mer förvånad om anticimex inte skrev MP.

Som ovan så kommer det ruggigt snabbt vid rätt förhållanden.
Är det bara lite vitt "mjöl" så är det ingen fara.

1: Håll uppsikt utan åtgärd
2: Installera avfuktare
3: Isolera

Ja, de drar ström.
Men hur fasiken kan man bo i hus och förbruka enbart 5000kw (50% av det du förbrukar nu)
 
Ripper500 skrev:
...
Men hur fasiken kan man bo i hus och förbruka enbart 5000kw (50% av det du förbrukar nu)
Halland, the sunshine state :)

Fritt efter welcome-to-florida-sign.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men jag bluffade lite. 5.800 är närmare sanningen :surprised:
 
KnockOnWood skrev:
Halland, the sunshine state :)

Fritt efter [bild]


Men jag bluffade lite. 5.800 är närmare sanningen :surprised:
Jag förmodar att du inte värmer huset mha el?
 
ullberg
vectrex skrev:
Jag förmodar att du inte värmer huset mha el?
Jo, FTX (är det +LLVP?) vill jag minnas KoW använder. Denne har helt enkelt ett väldigt välisolerat hus och är bra på energibesparingar (samt har andra levnadsvanor än mig, jag har mer än så i hushållsel)

/U
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Tack Ullberg, det stämmer rätt bra!

Lite historik:
Vi (2 pers bara) flyttade in i nybyggt hus oktober 2010.
Hade inga element, ingen golvvärme, endast en täljstenskamin för uppvärmning.
Men ett välbyggt, hyfsat isolerat hus och bra FTX-anläggning.
I december 2010 blev det ruggigt, så vi köpte ett 700W element hos ClasO.
Men nu i januari 2013 var vintern ovanligt kall, så vi fick en LL-värmepump installerad.
Den har kanske varit igång 10 timmar i oktober, och på halvtid nu i november.
Så nu blir det inte så mycket eldat i kaminen längre. En brasa då och då:
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/224552-hur-klyva-tandved-4.html#post1877454

Så vår elförbrukning har faktiskt ökat sedan LLVPn installerades,
men vedförbrukningen har ju å andra sidan minskat :confused:

Det är klart att man längtar till Florida ibland.
Jag var där på Lucia-dagen 2001, och har aldrig blivit så bränd av solen som då.
Hade glömt mössan på hotellet.
Det var sjösättning och riggning av den nya Hunter's Child 50' hos Hunter Marine i Alachua:
7342.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vectrex skrev:
Ja, men det betyder inte att det är ett bra grundläggningssätt.
Nä, det menade jag aldrig. Bara att fenomenet fortfarande existerar.
 
Maxikatten skrev:
Nä, det menade jag aldrig. Bara att fenomenet fortfarande existerar.
Vad jag egentligen menade var väl snarare att det är förvånande att det finns hustillverkare som bygger på denna typ av grund 2013. Egentligen är det väl mest förvånande att konsumenter av hus faktiskt väljer hustillverkare som bygger med denna grundtyp.
 
vectrex skrev:
Vad jag egentligen menade var väl snarare att det är förvånande att det finns hustillverkare som bygger på denna typ av grund 2013. Egentligen är det väl mest förvånande att konsumenter av hus faktiskt väljer hustillverkare som bygger med denna grundtyp.
Håller med dig.
 
vectrex skrev:
Vad jag egentligen menade var väl snarare att det är förvånande att det finns hustillverkare som bygger på denna typ av grund 2013. Egentligen är det väl mest förvånande att konsumenter av hus faktiskt väljer hustillverkare som bygger med denna grundtyp.
Det har väl med produktionsmetoden att göra.
Om man bygger hela volymer, dvs färdiga rum med väggar, golv och alla installationer är nog krypgrund enda möjligheten.
Annars skulle säkert inte t.ex. Smålandsvillan och Älvsbyhus valt en sådan grund.
Och det verkar ju bli billigt i alla fall.
Husbygge är fullt av kompromisser :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.