Just innan semestern när byggarna avslutade deras jobb så lades golvet i vårt sovrum som sista moment. Då upptäcktes att byggarna satt väggen 3cm fel. Alltså måttet från yttervägg (och kontrollmätt från innervägg) var 3cm. Detta är en vägg mitt på golvet där det är 3cm fel på väggens bredd på 2m. Då öppningen är 70cm på vardera sida så syns det tydligt. Bilden nedan är bara för att ni ska förstå vad för någon vägg som det talas om, den visar inte hur snett det är :)

2013-12-02 20.09.34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O
Tja du får försöka få dom att göra om väggen... Men kolla först så att inte Bygg-ama deras bibel godkänner den differanssen....
 
Odjuret skrev:
Tja du får försöka få dom att göra om väggen... Men kolla först så att inte Bygg-ama deras bibel godkänner den differanssen....
Hur hittar man i en sådan bibel?
 
Vilken katastrof :wow:
 
Jag fattar inte vart dessa 3 cm finns men på ett så litet utrymme är det inte acceptabelt med en sådan avvikelse.
AMA går att köpa via Byggtjänst men kostar en hel del och är ej att rekomendera för et enstaka fel samt gäller ej AMA som kontraktshandling. Det är KKL som gäller och där finns det beskrivet att du har rätt till prisavdrag pga fel men att värdera avdraget är det svåra. Maila byggaren och hänvisa till KKL att du är missnöjd med resultatet ange att du vill komma överens ang en redusering av kostnaden pga av felet. Försök att hålla god ton och för en dialog ang avdraget.
 
Jag ser ingen sned vägg..
 
Jag fattar inte heller. Ska väggen flyttas 3 cm åt något håll?
 
Som jag förstår det är ena öppningen "bara" 67 cm och den andra är 70 cm. Jag kan ju inte se att det skulle vara någon katastrof och mäter man upp det med synvinkel eller ögonmått blir det nog svårt att upptäcka differensen...

Är det så att väggen lutar är det ju en annan sak förstås men är det öppningarna som skiljer i bredd tror jag inte att byggaren kommer att se det som något annat än estetiskt.

Som vanligt; PRATA med byggaren och visa på ritningen (om ni har någon) var de gjort fel och antingen be dem åtgärda eller be om kompensation.
 
tio_Pepe skrev:
Jag fattar inte heller. Ska väggen flyttas 3 cm åt något håll?
Väggen står snett, inte förskuten. Se bild nedan.

2013-12-03 13.08.51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
anders07 skrev:
Som jag förstår det är ena öppningen "bara" 67 cm och den andra är 70 cm. Jag kan ju inte se att det skulle vara någon katastrof och mäter man upp det med synvinkel eller ögonmått blir det nog svårt att upptäcka differensen...

Är det så att väggen lutar är det ju en annan sak förstås men är det öppningarna som skiljer i bredd tror jag inte att byggaren kommer att se det som något annat än estetiskt.

Som vanligt; PRATA med byggaren och visa på ritningen (om ni har någon) var de gjort fel och antingen be dem åtgärda eller be om kompensation.
Byggaren är medveten om felet, och dom har erkänt felet. Men dom trodde att i slutändan att det inte skulle märkas. Men det gör det. I och med att rummet är så smalt som det är, och man ställer sängen mot vägg så blir förskjutningen mer än 3cm då sängen är något längre än 2 meter.

Jag orkar inte med att göra om väggen, det är ett jätteprojekt med ljusramper, valvöppningarna, omtapetsering, m.m. Självklart är det något som skulle få stå för, men vi har inte ork att bo på en byggarbetsplats mer.
 
Ok, då förstår jag... Se till att få någon forma av kompensation istället och visa byggaren hur fult et blir med sängen.
Sen kan du kanske lägga en distans på sänggaveln så den ligger lite snett mot sängen som kompenserar för vinkeln. På sänggaveln syns det ju direkt om man har sned springa men om du vinklar den lite först mot sängen (som är mjuk) så kanske det syns mindre?
 
O
Villa vista skrev:
Jag fattar inte vart dessa 3 cm finns men på ett så litet utrymme är det inte acceptabelt med en sådan avvikelse.
AMA går att köpa via Byggtjänst men kostar en hel del och är ej att rekomendera för et enstaka fel samt gäller ej AMA som kontraktshandling. Det är KKL som gäller och där finns det beskrivet att du har rätt till prisavdrag pga fel men att värdera avdraget är det svåra. Maila byggaren och hänvisa till KKL att du är missnöjd med resultatet ange att du vill komma överens ang en redusering av kostnaden pga av felet. Försök att hålla god ton och för en dialog ang avdraget.
Om man tar in en besiktningsman så gäller det att det uppfyller Bygg-ama. Där finns olika toleranser för olika saker.
Problemet är att om besiktingsmannen säger att det är ok. Då är det svårt att f igenom något som kund. Tyvärr.
Sedan så när det gäller husbyggen säkert också stora ombyggnationer så om det är alldeles för svårt att åtgärda så räcker det med en kostnads ersättning. Dvs om huset står 3cm fel då river dom inte huset :D utan då får man en ekonomisk ersättning. Men det jag belyste var Bygg ama det är den som en besiktningsman följer för att godkänna ett bygge.
Så vad KKL säger är kanske inte helt överförbart i detta fall... Då en besiktningsman är opartisk.... skall vara....

Du kanske är bättre koll en mig när det gäller ombyggnationer... om man använder det standard kontrakt som finns hos konsumentverket så tror jag att de nämner bygg-ama...
 
Finns inte Bygg-ama på nätet?
 
O
Borde finnas... har du testat google?
Men i det här fallet så har snickaren"erkänt" så försök komma överrens...
Va är det man säger om förhandlingar... det handlar om att båda sidor ska se sig som vinnare....
 
Synd att den lutar åt fel håll. Det hade nog känts lite mer naturligt om den var åt andra hållet i o.m att dörren man kommer in i rummet från är där den är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.